Als de dynamo niet goed meer werkt, dan wordt de accu niet meer goed bijgeladen en merk je dat aan het steeds slechter functioneren van de elektrische accessoires zoals verlichting of ruitenwissers.
Ook kan de auto gaan haperen tijdens het starten, of de multiriem of de v-snaar begint lawaai te maken. En blijft je acculampje branden? Dan is het zeker tijd voor actie!
Bijkomend probleem is als de dynamo niet meer bijlaadt, dat de startmotor ook geen stroom krijgt en daardoor niet meer functioneert. En het aandrukken van een Spitfire begint al snel te vervelen.
Dus hoe werkt nou zo’n dynamo en hoe werkt zo’n startmotor?
Bij BOERKAMP Auto-Electriciteit in Deventer zoeken ze de oorzaak en verhelpen ze deze problemen.
Ze testen eventueel de dynamo en of startmotor, kunnen deze repareren, reviseren of een nieuwe leveren en monteren.
Gert Maat, eigenaar van Boerkamp, neemt ons die dag mee in de geheimen van de dynamo en startmotor.
Bijvoorbeeld wat zijn de verschillen tussen een gelijkstroom- en wisselstroomdynamo? Waarom wordt op de vroege types een gelijkstroom- en op de latere types een wisselstroomdynamo gebruikt?
Wel eens gehoord van een diodebrug, koolborstels, een anker (niet voor een schip)? Op deze dag wordt het ons allemaal door Gert uitgelegd.
Ook voor niet techneuten zal dit een bijzonder interessante dag worden.
Jullie zijn welkom vanaf 10.00 uur, koffie met lekkers staan dan klaar.
Om 11.00 uur begint Gert met uitleg over de dynamo’s.
Tegen 12.30 zijn er uiteraard weer de broodjes met kroket.
Daarna zal het programma vervolgd worden met als onderwerp de startmotor.
Opgeven uiterlijk voor 16 september 2024. Duidelijk aangeven met hoeveel personen je komt (i.v.m. de lunch).
Minimaal aantal deelnemers 25 personen. Zijn er niet genoeg aanmeldingen, dan zal de TAC de meeting niet door laten gaan.
Tot dan bij:
Boerkamp Auto-Elektriciteit B.V.
Dordrechtweg 7
7418 CH DEVENTER!
Namens de TAC,
Reinder Douwes