Menu Sluiten

Forum

Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen

Carterpan (sump pan...
 
Notifications

Carterpan (sump pan)  

 
Simon Hoevers
(@s-hoevershome-nl)
Lid

Forumvrienden,

Ik ben op zoek naar een nieuwe carterpan voor mijn 1500, wie kan mij hier aan helpen?

Mijn huidige pan heeft een vastgegroeide olieplug die er na uitboren, verwarmen,. bout oplassen, etc ziet meer afgaat, ik geef het op.

Hij is nu zo beschadigd dat ik maar op zoek moet naar een nieuwe of goede 2e handse.

Ik hoop dat iemand nog wat op voorraad heeft.

groet Simon

simon.hoevers@gmail.com

Citaat
Geplaatst : 22-08-2013 2:58 pm
Simon Hoevers
(@s-hoevershome-nl)
Lid

Niet meer gezocht,

Bij Nico Baas een 2e hands pannetje gevonden, hij stuurt hem op!

Nu zien dat ik hem zonder doorgedraaide bouten onder de de auto krijg, ik lees veel problemen met dit schroefdraad.

In ieder geval nieuwe bouten, ringen en pakking besteld, kan zeker geen kwaad.

moet er buiten de originele pakking ook nog vloierbare pakking tussen?

Tips zijn altijd welkom!

ReageerCitaat
Geplaatst : 22-08-2013 5:19 pm
Marcel Falke
(@m-r-e-falke)
Lid

Ik had verleden week exact hetzelfde probleem. Ook van alles geprobeerd en uiteindelijk de pan maar gedemonteerd om de plug los te krijgen (een smerig karweitje, zo'n volle pan verwijderen) Ik kreeg de hem er uiteindelijk uit door de plug in de bankschroef vast te hameren en de pan te draaien, gelukkig zonder hem te beschadigen. Knap frustrerend als 'even olie verversen', een klusje van 10 minuten, uiteindelijk de gehele dag in beslag neemt omdat de vorige eigenaar bij gebrek aan inzicht de plug muurvast draait.

Je moet scherp opletten bij het monteren, onder geen beding de bouten te vast draaien. Ik kon door de chassisbalken de momentsleutel niet gebruiken, ik heb ze iets meer als 'handvast' gedraaid. Let erop dat de voorste en achterste twee bouten in vrij slap aluminium zitten, deze zijn ook iets korter dan de andere bouten en daar draai je zo het schroefdraad er mee uit. Ik heb de pakking met een streep universal blue aan de pan geplakt, da's met name erg makkelijk bij het monteren, de pakking schuift dan niet meer van z'n plaats. Check ook of de flens van de pan wel volledig plat is (zaklampje op tafel, pan erover en licht uit) anders krijg je hem nooit oliedicht. Tot nu toe lekt bij mij de pan geen druppel olie.

Tot slot, en waarschijnlijk ten overvloede, de nieuwe plug niet te vast draaien 🙂

ReageerCitaat
Geplaatst : 24-08-2013 12:50 am
Simon Hoevers
(@s-hoevershome-nl)
Lid

Tusk,

dank je voor de tips, ik zal me er aan houden.

ik heb ondertussen de nieuwe pan binnen, ik zal er deze week aan beginnen.

Wel een kater van dit klusje, de plug in de oude pan doorgeslepen, maar deze geeft zich nog steeds niet gewonnen.

Lijkt wel of het uit 1 deel is gemaakt, ga er volgende week nog eens mee verder. Wel benieuwd waarmee dat ding is vastgezet.

groet Simon

ReageerCitaat
Geplaatst : 25-08-2013 12:03 am
Ronald de Groot
(@jodokus)
Lid

Waarom niet alles laten zitten en via de peilstok de carterpan leegzuigen. ( uiteraard met een pompje en niet met de mond "" ). Aan het aantal uitgezogen liters kan je concluderen of het carter leeg is. Dan weer gewoon vullen met nieuwe olie. Enige probleem is misschien dat via de peilstok het slangetje wat dun is dus duurt het even ...

Ronald

ReageerCitaat
Geplaatst : 25-08-2013 6:43 pm
Simon Hoevers
(@s-hoevershome-nl)
Lid

Vandaag de pan van Nico Baas er onder gezet..

nieuwe boutjes, ringen, eerst netjes draadgaten schoon gemaakt en met nieuwe pakking en vloeibare pakking en locktyde alles weer in elkaar.

Opgelucht, want geen dolgedraaide bouten of andere problemen.

Maar ja het blijft Engels, dus er gebeurd altijd wel wat. Na vullen met olie, motor voorzichtig gestart. Nu komt er een flink blikkerig getik onder het blok vandaan. Geen idee wat dit nu weer is, de olie pompt goed rond, en alles lijkt verder oké, maar het maakt een bangmakend kabaal. Lijkt wel of er iets onder tegen de carterpan aan slaat. De pan lijkt niet ingedeukt en lijkt ook dezelfde als die originele. iemand enig idee wat dit nu weer kan zijn?

PS: geluid gaat met de toeren van de motor mee.

Groet Simon

ReageerCitaat
Geplaatst : 27-08-2013 6:15 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Zou je toch denken dat de nieuwe pakking die je gebruikt hebt dunner is dan de vorige.
Wanneer de motor draait en je het getik hoort kan je dan met je vingertoppen aan de bodem van het carter voelen waar de tik plaatsvindt? Wanneer je het plekje vindt, kan je daar het carter van binnenuit wat uitslaan naar buiten, zodat je van de tik af bent.

ReageerCitaat
Geplaatst : 27-08-2013 8:43 pm
Simon Hoevers
(@s-hoevershome-nl)
Lid

Vandaag de boel maar weer los gehaald, en wat blijkt? In het ondiepe deel is duidelijk te zien dat dat de draaiende delen hier een beschadiging heeft gemaakt.Ik heb de oude pan er nog eens naast gezet, en tot mijn verbazing is er wel degelijk verschil in de pan. De originele pan heeft een bobbel precies op dit punt. waarschijnlijk dus toch de verkeerde opgestuurd door Nico Baas, vraag me wel af waar die dan vanaf komt.

ik heb met een hamer zelf maar een deuk naar buiten geslagen en de boel weer in elkaar gezet. Gelukkig raakt er nu niets meer de pan, dus klus eindelijk geklaard.

https://www.dropbox.com/sh/jwoococquc...

hier nog de bbbel op de oude pan. iemand enig idee waar mijn nieuwe pan, dus zonder bobbel afkomt?

groet Simon

ReageerCitaat
Geplaatst : 09-09-2013 10:44 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Het kan natuurlijk twee kanten op als een paar onderdelen elkaar raken. Het meest uitstekende deel aan de draaiende krukas, dat zijn de onderste lagerschalen van de drijfstangen. Het is heel wel mogelijk dat er in jouw motorblok niet-originele lagerschalen gemonteerd zijn die -zo op het oog- 'gewoon' uit zien maar toch iets dikker uitgevallen zijn, of waar een dikkere ribbel over het midden loopt ter versteviging. Soms zit er ook nog een nokje buiten op de schaal om meer effect te sorteren bij de spatsmering tegen de cylinderwand in het bovenste dode punt. Dan heb je het punt nog van de pakking die wat dun uitgevallen kan zijn. En ja, er is een hele generatie Triumph motoren gebouwd uitgaande van steeds datzelfde gietstuk waarbij beurtelings de boring groter werd of de slag. Misschien is dit een carterpan die nog bij een kortere-slag motor hoort.

ReageerCitaat
Geplaatst : 10-09-2013 1:42 pm
Share: