Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
Warm (heet) lopende velg

Na een rit afgelopen weekend viel het me op dat mijn rechetrachterwiel ( velg ) toch behoorlijk warm was. ( kan mijn hand er nog net opleggen ).
Het vreemde is dat ik de auto gewoon op handkracht kan voorduwen en geheel geen weerstand ondervind. Ook bij een stoplicht met de voet van de rem rolt de auto vrij afhankelijk van de helling van het wegdek. Loopt dan toch de remvoering ( een beetje ) aan of komt de warmteontwikkeling elders vandaan?
Het valt me wel op dat ik de auto bij hetzelfde wiel een week darvoor had opgekrikt om wat te controleren bij de uitlaat. Bij het monteren van nieuwe remleidingen afgelopen zomer hadden we bij het garagebedrijf hetzelfde euvel. Nadat de klus was uitgeveodr en de auto van de brug ging liepen beide achterwielen warm. We hebben de auto toen weer terug op de brug gezet en wat aan de handremkabels lopen schudden. Daarna was het euvel weg. Ik vermoed dus hetzelfde probleem. Ook nu weer even schudden, of is dat wel heel smpel gesteld?
Ronald

Er zijn twee aspecten die een rol kunnen spelen.
Wanneer je de remtrommels eraf haalt, kan je in het inwendige van de reminstallatie kijken.
Bovenaan zie je de remcylinder, die 'uitzet' wanneer je op de rem trapt en zo de remschoenen tegen de binnenkant van de remtrommel aandrukt. Als je goed kijkt, zie je dat aan de ene kant van de remcylinder de zuiger naar buiten komt en dat aan de andere kant het uiteinde van de cylinder tegen de remschoen aan ligt. Je begrijpt, dat, als je remt de linker remschoen weggedrukt wordt tegen de remtrommel; maar ook de rechter remschoen moet tegen de remtrommel aangedrukt worden. Dat kan alleen wanneer het blokje waarop de remcylinder vast zit naar rechts verschuift over de remankerplaat (de rugzijde waar de hele remmerij op vast zit). Om de remcylinder verschuifbaar te maken steekt de ophanging van die cylinder door de remankerplaat heen en aan de achterkant is dat vastgemaakt met twee schuifjes die -tegen elkaar in- om het uitsteeksel van de remcylinder heengrijpen. Deze schuifjes zijn beschermd met een rubber manchetje.
Bij het onderhoud van de remmen behoort, dat je vóór het rij-seizoen de verschuifbaarheid van de remcylinders controleert en zo nodig weer goed gangbaar maakt. Daarvoor gebruik ik dan dikke olie. Dat is natuurlijk niet zo goed voor het rubbermanchetje, je kunt beter vaseline op de remankerplaat smeren, voor en achter.
Dus, kijk maar eens of je de remcylindertjes heen en weer kunt schuiven door met twee duimen aan de bovenkant van elk van de remschoenen te duwen. Als de cylinder mooi heen en weer gaat, kunnen de schoenen zich ook goed 'centreren' in de trommels en trekken de terugtrekveren de schoenen keurig van de trommel af wanneer je de rempedaal terug laat komen.
Wanneer je hiermee bezig bent, zal je ook opmerken dat de remschoenen vrijelijk omhoog en omlaag kunnen schuiven ten opzichte van de remcylinder en het afstandsstuk waardoor ze onderaan de remankerplaat uit elkaar gehouden worden.
Hier zijn we bij aspect twee. Er steekt onderaan aan de achterkant van de remankerplaat een stift uit naar buiten waar een sleuteltje 9 op past. Met zo'n sleuteltje kan je de stift -telkens een kwartslag- draaien. Draai je de stift 'met de klok mee' (gezien vanaf waar jij gehurkt zit - tegen de klok in) dan gaat de stift 'naar binnen' en duwt het afstandsstuk beneden tussen de remschoenen verder uit elkaar. Draai je de stift tegen de klok in, dan wordt de afstand van de remschoenen kleiner. Hiermee kan je de basisafstelling van de remschoenen onderin zo afstellen, dat je met de hand de remtrommel kunt ronddraaien. De bedoeling is, dat je de stift zodanig in- of uitdraait dat je 'net' hoort dat de schoenen onderin de trommel raken. Met deze basis-afstelling bereik je dat -als je op de rempedaal drukt- de schoenen van boven uit elkaar gedrukt worden en dan -van onder af- zich 'aanleggen' tegen de trommel en -naarmate je harder op de pedaal drukt komt een groter gedeelte van de schoenen in wrijvend kontakt met de trommel, waardoor je -gedoseerd- kunt remmen. Je moet dus ook voor het seizoen deze onderste afstelling in orde maken. Meestal zijn de trommels vanbinnen wat geroest als de auto langere tijd gestaan heeft. Dus, met een schuurpapiertje blank maken. Dan gaat meteen het stof van de slijtage van het frictiemateriaal uit de trommel. Met 'remmenreiniger' kan je het inwendige van het remmechaniek schoonspuiten en vetvrij maken.
Als je de trommels eraf hebt, is het ook het ideale moment om de achterwiellagers van nieuw vet te voorzien. Kijk terwijl je pompt of er nieuw vet rond de wielas tevoorschijn komt. Dan is het genoeg. Overtollig vet wegvegen.
Wanneer de velgen warm worden bij het rijden, schuift de remcylinder waarschijnlijk niet goed heen en weer en blijft de ene remschoen 'aanliggen' wanneer je een keer hard geremd hebt, doordat de cylinder niet goed terugschuift. Dat het even 'rommelen' aan de handrem overbrenging bij de achterwielen wat resultaat oplevert maakt duidelijk dat de cylinder niet goed schuift. De hevel waaraan de draden van de handrembediening vastzitten scharniert haaks op het uiteinde van de remcylinder en duwt de voorste remschoen tegen de trommel. Trek je de handrem verdre door, dan verschuift de remcylinder op de ankerplaat naar achteren en zo wordt ook de twee remschoen tegen de trommel aangedrukt.
De verschuifbaarheid van de remcylinder op de ankerplaat is dus zo'n typisch 'ouderwets' onderhoudspunt wat -vroeger- bij de 'kleine beurt en de grote beurt' serieus in orde gebracht werd. Nu er eigenlijk geen auto's meer zijn metremtrommels, is men in garagebedrijven dit aspect geheel uit het oog verloren en als 'ammateur' leer je dit aspect pas serieus te nemen wanneer je een rit gereden hebt en je het gevoel krijgt alsof de handrem niet goed 'los' komt. Met zo'n slecht onderhouden remsysteem haal je ook geen benzineverbruik van één op vijftien.


Je hebt gelijk; de hoefijzertjes op zich bewegen zich niet ten opzichte van het blokje van de remcylinder. Maar de remcylinder mét de hoefijzertjes aan de achterkant kunnen toch wel een centimeter ten opzichte van de remankerplaat heen en weer schuiven als het goed is. Dat het in de praktijk maar om enkele millimeters zal gaan, dat is wat anders. Maar, als zelfs die paar millimeters verschuiven niet mogelijk is doordat de boel vastgeroest zit, dan remt je achterwiel maar op één remschoen waarschijnlijk. Om die reden wordt bij de apk een remproef op de rollenbank gedaan met de rempedaal en met de handem afzonderlijk; om te kijken of de remcylinder wel los (genoeg) zit.

Fournier beankt voor de uitgebreide handleiding.
Was voor mij de eerste keer, dus dat kunnen we inmiddels ook weer....
Remcylinder rechts zat dus behoorlijk vast op de achterplaat. Moest hem helemaal loshalen voordat ik kon schoonmaken en invetten. Linkerkant zat wel mooi los, alleen kon nergens vet ontdekken dus ook daar beetje smering ertussen gedaan. Alles is nu weer gangbaar en meteen een nieuwe dimensie gegeven aan het begrip "vrijloop". Als ik nu bij een stoplicht sta en de voet van de rem haal begint hij meteen te rollen. Meteen een bonus erbij gekregen. Ik had af en toe problemen met de handrem, dat de hanggreep niet bleeft staan maar meteen weer terugviel en pas bij de tweede of derde keer wel bleef staan. Euvel is meteen verdwenen. Logisch als je bedenkt dat 1 cylinder niet meer bewoog zodat de handremkabel niet onder spanning komt te staan.
Morgen naar de APK, volgens mij is alles in orde. Alleen de CO is altijd weer een verassing. Motortje loopt mooi, maar zonder CO meter kan je zelf niets controleren volgens mij. Iemand nog tips in deze richting? Volgende week ga ik naar een specialist in het synchroon stellen van SU carbs hier in de buurt.
