Menu Sluiten

Forum

Slingerend gedrag bij flink remmen  

  RSS

(@m-pil)
Lid
Lid geworden: 7 jaar geleden
Berichten: 41
25/11/2013 10:17 am  

Dit weekend heb ik een wat langere rit gemaakt waarbij de Spit na een tijdje prima aangaf wat er op het verlanglijstje staat voor deze winter: de remmen. Flink remmen bij hoge snelheid leverde een schrikbarend slingerend gedrag op. Het voelde aan alsof ik de Spit nog net tussen de lijnen kon houden. Dit was op een zeker moment dubbel noodzakelijk omdat ik zowel links als rechts een auto naast me had.

Mijn vraag aan jullie: waar ga ik beginnen? Ik denk aan de remklauwen voor checken en de remblokken vervangen. De remleidingen lijken er nog goed uit te zien, maar de vervanging ervan lijkt me ook een optie. Of moet ik het toch eerder achter zoeken?

Alvast bedankt voor het meedenken.


ReageerCitaat
(@g-w-j-oosterbroek)
Lid
Lid geworden: 7 jaar geleden
Berichten: 70
25/11/2013 11:11 am  

Hallo,

Wat ik zou doen is eerst kijken of er ergens wat lekt, zo ja dit eerst verhelpen ....

en dan de boel eerst voor maar eens bekijken

remschijf

remblokkken

remklauw

Dit event allemaal losmaken en overhalen(indien nodig)/gangbaar/vervangen maken, is niet moeilijk, mij lukt het ook

Dan achter wielen eraf en de boel ook eerst een goed bekijken

remtrommel

remwoering

remzuiger

alles gangbaar en goed weer in elkaar zetten

niet vergeten te ontluchten

en dan maar weer proberen.

mvg

Joost


ReageerCitaat
(@fournier)
Lid
Lid geworden: 9 jaar geleden
Berichten: 829
25/11/2013 12:14 pm  

Zo vriendje, avontuurlijke auto heb jij!
Wanneer je gewoon rijdt, dan ondervinden de voorwielen een weerstand waardoor de ophanging in achterwaartse richting wordt belast. Alle ophangpunten 'zetten' zich om die krachten op te kunnen vangen. Wanneer je nu de remmen gebruikt, wordt de weerstand die de wielen op de weg ondervinden aanmerkelijk hoger. De druk op alle ophangpunten wordt ineens drastisch hoger. Dus; alles wat kan meegeven geeft zoveel mogelijk mee. Het is te begrijpen dat de twee triangels die aan weerszijden een wiel dragen zoveel mogelijk naar achter buigen. Niet dat het metaal zich kromt, maar in alle scharnierpunten zitten bussen met een rubberlaag erin.
Het is mogelijk dat die rubberlagen vergaan zijn. Je doet er dus goed aan die bussen te vevangen. Met originele rubberen of polyester exemplaren -die je in verschillende hardheid kunt kopen-. Zoek maar uit.
Maar heb ik niet in een eerder bericht van jou gelezen dat je dat al gedaan hebt? Zitten de bouten van de ophanging (nog) wel goed vastgedraaid?
Het is niet onwaarschijnlijk dat de voorspanning op de voorwiellagers verlopen is. Wanneer je die lagers opnieuw op spanning zet, blijven de wielen ook beter 'haaks' op de as zitten.
Vóór de hartlijn van de wielen zit het stuurhuis op het chassis gemonteerd. Wanneer de voorwielen onder druk van het remmen ten opzichte van het chassis een paar cm achteruit gaan (doordat er zoveel ruimte in de ophanging zit) is het gevolg dat de voorwielen meer naar binnen sturen, want de lengte van de armen van het stuurhuis geeft niet mee aan het achteruit gaan van de voorwielen.
Dat stuurhuis zit enigszins flexibel met een paar rubber gevoerde jukken op de chassisbalken. Als die rubbers vergaan zijn kan het stuurhuis onder die jukken heen en weer schuiven. Als het ene voorwiel meer achteruit trekt onder het remmen dan het andere, schuift het stuurhuis die kant op. Daardoor verloopt de spanning en heb je kans dat het stuurhuis de andere kant op schuift. Daar rijd jij dus als een dronkenman tussen twee auto's op de snelweg.
In verband met de rolweerstand en de weerstand bij het remmen horen (niet-aangedreven) voorwielen in ruststand wat naar elkaar toe te staan ('Toe in'). Als het toespoor te gering is gaan de wielen door de rol weerstand en zeker door de remweerstand van voren verder uit elkaar staan en dan gaat de auto 'zoeken'; 'moet ik de richting op van het ene voorwiel of de richting van het andere voorwiel'. Een gewaarwording alsof je aan het schaatsen bent. Controleer dus het toespoor.
Wat je gewaar geworden bent heeft hoogstwaarschijnlijk niks met je remmen te maken. Als daar iets aan de hand is voel je je rempedaal zachtjes op en neer gaan per wielomwenteling als je remt. Het is een hydraulisch systeem. Daarin is de druk op alle plaatsen tegelijk even hoog. Het kan dus niet dat de ene remkaluw nu eens wat meer pedaalkracht voelt dan de andere en omgekeerd. Het is onwaarschijnlijk dat de slingerbeweging hier vandaan zou komen.
Het kan zijn dat het ongemak niet van vanvoren komt maar van vanachter. Het differentieel zit vast aan het chassis. De twee halve assen waarmee de wielen worden aangedreven zitten daar met kruiskoppelingen aan vast. Om de wielen nu in de goede stand onder de auto te houden zit er bij elk wiel een stang naar voren toe die -onder de koets- achter de stoelen vastgemaakt is. Het kan zijn dat door een onbeheerste manoeuvre een achterwiel zo'n opdonder heeft gehad, dat er een bout gebroken is of dat de ogen onder aan de koets achter de stoelen zijn uitgescheurd. Dan heb je daar dus een wiel wat 'achterlijk' loopt. Onder het remmen wordt dat erger. En als dat wiel dan door het slingeren grip verliest wordt het nog een graadje erger.
De wielophanging achter wordt aan de bovenkant gedragen door de bladveer. Het komt voor dat er in die bladveer een of meer bladen gebroken zijn en je kan je dan voorstellen dat dat bovenste ophangpunt van de wieldrager niet meer zo strak op zijn plaats wordt gehouden. Als je twijfelt of het daar wel goed zit; haal het bladveerpakket er uit en bekijk het blad voor blad. Mooi schoon maken en een dun laagje vet tussen de bladen geeft je een soepele vering onder je kont en achter je rug. De moeite waard.


ReageerCitaat
(@m-pil)
Lid
Lid geworden: 7 jaar geleden
Berichten: 41
25/11/2013 1:48 pm  

Hallo Fournier,

Ja, het is me er eentje.

Dankjewel voor de oplossingsrichtingen. Bij het remmen geeft het pedaal inderdaad geen vreemde dingen aan. Ik heb nu het scharnierpunt aan één kant vervangen. De andere kant gaf geen speling waardoor ik daar nog even vanaf gebleven was.

Ik bedacht me vandaag dat het probleem zich eerder heeft voorgedaan voordat ik de bus vervangen had. Blijkbaar was ik nog in de ontkennende fase wat betreft noodzakelijk onderhoud.

Fournier, je weet vast een simpel foefje om het toespoor te testen. Zoja, zou je die willen delen?

Nu was ik ook van plan om eindelijk eens een Meijerinksetje te plaatsen. Het lijkt nu twee vliegen in één klap te worden : )

Groeten, Martijn


ReageerCitaat
(@fournier)
Lid
Lid geworden: 9 jaar geleden
Berichten: 829
25/11/2013 2:14 pm  

Het dateert nog uit mijn motorfietsjaren. Bij het kettingspannen moest ik telkens ook de sporing van het achterwiel 'recht' zetten.
Als je een zo goed als rechte panlat kunt vinden die je met een lijmklem aan het ene uiteinde vastzet tegen de (voortste) buitenkant van je achterwiel en met een tweede lijmklem op de (achterste) buitenkant van het voorwiel, nadat je het stuur op 'rechtuit' hebt gedraaid. Dan moet je tussen de lat en de voorkant van de buitenkant van het voorwiel enkele mm ruimte kunnen meten. Schrijf op. Keer nu de lat 180 graden om en meet opnieuw. Tel de gemeten ruimte op en deel door twee. Dit is het toespoor van het ene wiel. Nu de andere kant van de wagen. Weer twee keer meten met de lat 180 graden draaien. Nu weet je het toespoor hier. Tel de toesporen op en deel door twee en je weet hoeveel je je stuur moet verdraaien om werkelijk 'rechtuit' te staan. De opgetelde mm geven trouwens het toespoor wat je wilde meten. In het werkplaatshandboek moet je kunnen vinden hoeveel het toespoor -gemeten op de velgrand- je moet instellen.
Als je geen panlat kunt vinden, kan je het ook met een strak getrokken touwtje langs de uitbolling van de zijkant van de banden opmeten. Je hebt dan nog een 'staander' nodig om -voorbij het voorwiel- het touwtje strak naar toe te trekken en vast te maken. Met een oog diht over het touwtke loeren om zeker te zijn dat er bij de band-aanraking geen knik in het touwtje zit.


ReageerCitaat
(@m-pil)
Lid
Lid geworden: 7 jaar geleden
Berichten: 41
26/11/2013 9:36 am  

Fournier, dankjewel. Ik weet zeker dat ik een variatie op dit thema kan verzinnen om het toespoor te meten. Ik ben benieuwd wat ik ga tegenkomen wanneer het bladveerpakket eruit gaat. Het monteren van het Meijerinksetje gaat er mooi mee samen.

En, @ Joost; dank voor de input. Je hebt het over een complete check van het remsysteem. Misschien dat ik daar deze winter ook nog aan toekom.


ReageerCitaat
Share:
  
Bezig

Inloggen van Registreer aub