Menu Sluiten

Forum

remverschil tussen ...
 
Notifications

remverschil tussen links- en rechtsvoor  

Pagina 1 / 2
 
voerpijl
(@voerpijl)
Lid

hallo,

mijn spit is afgekeurd bij de APK omdat er een te groot verschil(40%) tussen de remkracht van de voorwielen is.

mijn eerste gedachte was dat de dubbele hoofdremcylinder de boosdoener was maar na vervanging bleef het verschil hetzelfde.ik had al gekeken of de zuigers goed in de remklauwen konden bewegen en dat zag er prima uit.

de remblokken voor zijn zgan en de remschijven dito.ik heb geen idee waar ik naar moet zoeken omdat ik geen methode weet om de remdruk die naar de remklauwen gaat te meten.

ligt het aan de remkracht die niet gelijk wordt verdeeld of is er toch iets mis met de remklauwen.

achter is er nauwelijks verschil,minder dan 10% dus remkracht lijkt gelijk.?

zou iemand mij een tip kunnen geven?

bij voorbaat dank.

groet cor

Citaat
Geplaatst : 15-07-2014 12:56 am
simon
(@simon)
Lid

Hi Cor,

Als de zuiger goed vrij beweegt in de cilinder (remtang), gaan we er van uit dat deze OK is.

1. Blijft de remvloeistof op peil?

2. Hoe oud is je remvloeistof? Het beste is om deze iedere 2 jaar te verversen. Dat doen we natuurlijk niet omdat we er niet aandenken. De vloeistof moet helder/transparant zijn. Is deze grouw, of bruin. Dat is fout.

Quote:
Hygroscopische eigenschappen
Tegenwoordig zijn de meeste remvloeistoffen synthetische vloeistoffen met hygroscopische eigenschappen; ze trekken vocht aan uit de atmosfeer en het infiltrerende vocht lost hierin gemakkelijk op. Via de ontluchtingsopening van het reservoir, langs de rubberen remcups en door de remslangen kan vocht binnenkomen. Bij de wielremcilinders worden veelal de grootste concentraties aangetroffen. Maar ook in de hoofdremcilinder is de vochtconcentratie vrij hoog. Bij verouderde remvloeistoffen worden vaak te hoge concentraties vocht aangetroffen, waardoor het remsysteem niet voldoende functioneert. Daarom dien je remvloeistof altijd in een luchtdichte verpakking te bewaren. Als er vocht in de vloeistof komt, dan kleurt deze bruin.

3. Als je remvloeistof hebt bijgevuld, moet de toegevoegde remvloeistof wel van het zelfde type zijn. DOT 5 toevoegen aan DOT 4 gaat niet. DOT 5 tast alle sealings aan.

Quote:
Het verschil:
DOT3, Super DOT3, Dot4, Super DOT4 en DOT5.1 zijn een synthetische remvloeistof. Ze zijn stuk voor stuk hygroscopisch. Dat wil zeggen dat deze vloeistoffen water aantrekken. Verder wil je het niet op de lak van je auto knoeien, het is erg agressief spul.
DOT5 daarentegen is siliconenolie. DOT5 tast de lak dus NIET aan als je knoeit, bovendien is het niet hygroscopisch. Vereist wel dat je je gehele systeem uit elkaar haalt tot de laatste seal, alles volledig en zeer zorgvuldig spoelt en schoonmaakt met spiritus en pas dan is je systeem geschikt voor siliconenolie. Meng je een synthetische remvloeistof met DOT5 dan gaan je seals opzwellen en is het gedaan met je remwerking.

Hoop dat de oplossing er tussen zit.

Is de remvloeistof OK, en als de remtest op straat met krachtig remmen de auto nog steeds links of rechtsaf duikt, dan is de remtang toch niet vrij.

Gr, Simon

ReageerCitaat
Geplaatst : 15-07-2014 1:28 am
voerpijl
(@voerpijl)
Lid

bedankt voor jouw antwoord.

ik gebruik al jaren siliconen remvloeistof dus ik denk niet dat ik het in die richting moet zoeken.

er is geen lekkage in her systeem het niveau blijft gelijk en ik heb ook heel goed ontlucht wel een keer of drie,er komen geen belletjes meer.

in de remklauw zitten rvs zuigers dus er is geen roest te zien,maar ik ga ze toch weer controleren.

groet cor

ReageerCitaat
Geplaatst : 15-07-2014 1:35 am
Geert Paul Weeda
(@geertpaul)
Lid

Beste Cor,
Wat voor Spit heb je?
Geertpaul Weeda

ReageerCitaat
Geplaatst : 15-07-2014 2:39 pm
voerpijl
(@voerpijl)
Lid

hallo geertpaul,

ik heb een mk4 uit 1970 waar de vorige eigenaar verschillende onderdelen heeft vervangen, onder andere de dubbele hoofdremcylinder.koperen remleidingen, ook de cooling is niet origineel,elektrische fan,thermostaat op de radiator,enz. maar verder is hij redelijk origineel.

groet cor

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-07-2014 1:12 am
Ronny Aarnink
(@spitfire1500)
Lid

Hoi Cor,

Het eerste wat mij in het hoofd schiet na het lezen van jouw probleem, zijn de remslangen. Zelf heb ik dat probleem ook gehad twee jaar terug met de APK. Alles was in mijn ogen in orde, totdat de APK keurmeester mij wijsde op de remslangen. Deze zette links meer uit dan rechts, volgens hem. Vandaar het remdrukverschil. Heb toen nieuwe, staal omtrokken, remslangen gemonteerd, deze had ik al een keer met het ISW gekocht. Toen was het proleem opgelost. Weet het niet, maar je kunt er natuurlijk altijd even naar kijken.

Succes en hopelijk is het snel opgelost.

gr Ronny

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-07-2014 1:30 am
voerpijl
(@voerpijl)
Lid

hallo ronny,
ik zou daar niet zo gauw aan gedacht hebben maar ik heb omvlochten remslangen zodat jouw idee helaas niet tot de mogelijkheden behoort.
ik ben aan het zoeken naar remdrukmeters om er achter te komen of er inderdaad remdrukverschil is of dat het aan de remklauwen ligt die de remdruk niet goed omzetten naar remkracht op de schijven.
we puzzelen verder.ik weet niet of deze meters te koop zijn.
bedankt voor je reactie.
groet cor

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-07-2014 6:05 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Ik krijg dan toch het idee dat er een remblok niet 'vrijelijk' bewegen kan. Er zitten vier remblokken in de twee remklauwen. Het is dus niet 'uren' werk om te kijken of ze alle vier wel 'los' zitten. Als er eentje bij is die maar even 'haakt' ben je 25% van je remkracht kwijt. Dat betekent dat de remzuiger aan de 'overkant' de remshijf alleen maar 'wegduwt', waar je dan nog eens 15% remkracht aan verliest.

Maak achtereenvolgens dus de beide remklauwen los en probeer met een schroevendraaier ertussen of je het remblok gemakkelijk van de remzuiger af naar 'binnen' kunt drukken. Waarschijnlijk ontdek je, dat er iets 'klemt' en dat is de oorzaak van je ongemak. Zodra een remblok links of rechts 'tegen' gehouden wordt, zit die 'dwars' en kan niet tegen de remschijf drukken.

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-07-2014 9:08 pm
voerpijl
(@voerpijl)
Lid

beste fournier,

bedankt voor meedenken.
ik heb maar weer de remklauwen onder de loep genomen maar alle vier de remzuigers komen vrolijk naar buiten en gaan ook weer soepel terug.
ik beschik over te weinig "hydrolische "kennis om het volgende te kunnen beoordelen.ik heb nl. vastgesteld dat er toch een verschil tussen links en rechts is, nl.links,waar de meeste remkracht wordt ontwikkeld zitten gewone ijzeren remzuigers maar rechts zitten rsv zuigers.
ik kan niet beoordelen of dit tot een verklaring leidt maar het is in ieder geval iets.
via een kennis probeer ik een drukmeter te regelen om uit te sluiten dat er iets met de remleidingen fout is.
de remkracht was links 3400? en rechts 1900? dus een verschil van zo'n 40% en het mag maar 30% zijn.
we blijven bezig maar de zomer schiet al aardig op dus een oplossing zou zeer welkom zijn.
groet cor

ReageerCitaat
Geplaatst : 17-07-2014 3:25 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Kijk, daar heb je in elk geval 'iets' gevonden. De kans is aanwezig dat de zuigers aan één kant meer wrijving in de remcilinders ondervinden, dan aan de andere kant. Dat kan aan deverschillende wrijvingscoëfficient van het materiaal liggen en het kan aan een iets verschillende passing van de zuigers in de cilinders liggen.

Waar ik in mijn vorige reactie op doelde, is, dat de remblokken zelf naar de remschijf toe moeten schuiven. Daarvoor zit er in de remklauw een 'geleiding' in de vorm van een paar pennetjes die de blokken tegenhouden zodat ze niet met de schijf kunnen meedraaien. Als je de klauwen losmaakt van hun bevestiging en van de schijf af beweegt kan je voelen of de blokjes alle vier wel 'vrijelijk' heen en weer kunnen schuiven.

Er is -in dit verband- nog een factor. Wanneer de klauwen niet zuiver in lijn liggen met de schijven, moeten de blokjes zich wat in een hoek aanpassen aan het vlak van de schijven, waardoor zo'n blokje dan in zijn zijdelingse beweging blokkeert en en niet met het hele vlak tegen de schijf aankomt. Je ziet bijvoorbeeld bij motorfietsen dat de remschijven zijdelings beweeglijk aan de wielnaaf zitten, om zich te 'richten' op de hartlijn van de klauw. Kan jij zien of de klauwen wel zuiver 'in lijn' staan met de schijven? Als je de remblokjes eruit haalt, zie je dan een patroon dat er 'eenzijdige' slijtage is; niet het hele oppervlak van elk blokje 'helemaal' gelijkmatig gesleten is?

Dat het aan vernauwingen in de leidingen zou liggen, komt mij heel onwaarschijnlijk voor. De vloeistofverplaatsing is minimaal bij het remmen en -als er al een verschil ontstaat- zou dat zich in milliseconden moeten corrigeren, zodat je niet 40% remverschil overhoudt na enkele seconden.

ReageerCitaat
Geplaatst : 17-07-2014 4:31 pm
voerpijl
(@voerpijl)
Lid

hallo fournier,
ook dit ga ik weer controleren.ik kan me hier wat bij voorstellen maar het meten of de boel mooi recht zit lijkt me lastig buiten het scheef afslijten, dat is natuurlijk wel te zien.
ik vond bij het er aftrekken van de remklauw van de schijf dat het links wel wat moeilijker ging dan rechts, net of de klauw niet geheel vrij was.
ik heb inmiddels rsv zuigers bestelt en kreeg van Nico baas ook nog de hint om de remblokken goed op te schuren vlak voor de test.
ik houd je op de hoogte.
groet cor

ReageerCitaat
Geplaatst : 17-07-2014 5:45 pm
Geert Paul Weeda
(@geertpaul)
Lid

Dan heb je een DDWS, werkt deze wel goed? Zo niet moet er ook een lampje gaan branden.
Stuur anders een mail naar foto@spitfire.nl dan stuur ik je het artikel uit een van de clubbladen toe.

Groeten,

Geertpaul

ReageerCitaat
Geplaatst : 18-07-2014 2:30 pm
voerpijl
(@voerpijl)
Lid

ik zag in de nieuwe uitgave van ons cluborgaan een klein fotootje waarop de remresultaten van een remproef staan. ik neem aan 1245 linksvoor en 1680 rechtsvoor dat is net binnen de toegestane 30% verschil.
was ik maar zover, bij mij was het 3400 lv en 1900 rv. dit verschil van 40% ligt buiten de toegestane 30%.
het lijkt erop dat er linksvoor iets blokkeert maar duidelijk is mij dit niet. ik blijf zoeken.
groet cor

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-07-2014 4:59 pm
voerpijl
(@voerpijl)
Lid

help!!!!

ik heb nu alle onderdelen van mijn remsysteem vervangen,remklauwen,hoofdremcylinder.

leidingen doorgeblazen,5x ontlucht. ik heb een fantastisch hoog rempedaal maar......hij blijft met het linker voorwiel veel sterker remmen dan rechts.

ik heb geen idee meer wat nu nog de remwerking kan beïnvloeden,er loopt tenslotte maar één leiding van de hoofdremcylinder naar de voorwielen,weliswaar via een T stuk maar daar gebeurt verder niets.

kan de voorvering of wielophanging invloed uitoefenen? of heeft de remkrachtverschil unit die vaststelt dat voor of achter de druk is weggevallen invloed op het geheel?

ik hoop dat iemand ervaring heeft met dit probleem want ik weet het niet meer.

groet cor

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-08-2014 12:01 am
fournier
(@fournier)
Lid

Dit is inderdaad om wanhopig van te worden. Ik heb het hele verhaal nog eens gelezen en dan kom ik toch terug op mijn opmerking die ik op 17/7 schreef, over het scheef zitten van de remklauw ten opzichte van het vlak van de remschijf. Wanneer de remzuigers niet zuiver haaks op het vlak van de remschijf staan, komt de reactiekracht van het aanleggen op de schijf scheef op de zuiger over, die dan 'kantelt' in de cilinder waar hij uitschuift en zich mogelijk daardoor aan de wand vastklemt. Er is dan altijd één zuiger die als eerste niet voldoende naar buiten komt en dan heb je daarmee 25% minder remkracht aan die kant.
Ik lees dat je andere remklauwen hebt aangebracht. Het zou wel een wonder zijn wanneer de oude en de nieuwe allebei niet zuiver haaks zouden zijn. Dus, komen we bij het montagevlak. De remklauw zit vastgeschroefd aan de wielophanging. De vraag is nu dus, of je kunt vaststellen of het pasvlak waar de klauw tegenaan zit zuiver vlak is? Kan je ook vaststellen dat dit metalen deel niet verbogen is door wat dan ook?
Heb je de oude remblokken nog die je vervangen hebt, vertonen die geen enkel teken van schuine slijtage?
Als de klauw zuiver haaks op de hartlijn van de wielas staat, dan is de volgende vraag, of het vlak van de remschijf wel zuiver haaks op de hartlijn van de wielas staat. Schroef de remschijf los van zijn bevestiging en kijk nauwkeurig of het aanlegvlak wel echt vlak is. Ik kom terug op mijn opmerking dat sportieve motorfietsen een 'floating' ophanging voor de remschijf hebben, zodat die zich voegt naar de aanlegdruk van de remblokjes in de remklauw. Dat is niet voor niets! Licht het wiel van de grond en draai het rond en kijk of de remschijf echt niet slingert. Een klein beetje slingering wordt wel opgevangen doordat de remzuigers dan paarsgewijs dieper en minder diep in de remcilinders schuiven, maar als het 'erg' is, dan kan een zuiger door het kantelen zich in de cilinderwand vastzetten.
Hou ons op de hoogte van je bevindingen en -hopelijk- vorderingen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-08-2014 3:12 pm
Pagina 1 / 2
Share: