Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
rem revisie
Tijdens een rem revisie is er een ontluchting nippel afgebroken bij de remklauw van een mk3.
Met veel moeite het restant verwijderd met als teleurstellend resultaat dat de schroefdraad in de remklauw beschadigd is.
Nu vroeg ik mij af is dit op te tappen zoja welke draad en/of heeft iemand ooit hiervoor een heli coil gebruikt.
groeten Ben
Hoi Ben. Ik zou zeggen jammer van de remklauw maar helaas. Waarom zou je risico's nemen voor een paar tientjes. De ontluchtingsnippel is broodnodig voor het goed functioneren van je remmen. Er mee experimenteren is geen goede zaak. Koop een nieuwe en je bent zeker van goede remmen.
Herman uit Prinsenbeek
IK ben bang Herman dat een nieuwe remklauw veel duurder is dan een paar tientjes. Mogelijk kan je een goede gebruikte voor dat geld vinden. Naar mijn mening moet er best wel weer een nieuwe ontluchtingsnippel in te schroeven zijn, en weer veilig kunnen functioneren.
Gr Ton Spit
Het ligt er even aan waar je woont, maar, mijn advies is even naar John Schut in Soest te rijden. Je kunt bij hem uit tientallen gebruikte exemplaren kiezen. Het is daarna even werk om het exemplaar te ontroesten en de zuiger weer'glanzend' te krijgen. Nieuw rubber erin en een sluitringetje erom. Klaar ben je.
Neem even de tijd als je bij Schut bent, hij is niet de 'vliegende Hollander'. Hij neemt ook tijd voor jou, als je eenmaal aan de beurt bent. Kom je 'na de middag' bij hem aan, wees dan niet verstoord als het hek nog dicht is. Ga maar op je gemak zitten. Hij komt wel.
Hij heeft geen pinautomaat, dus neem 'baar' geld mee.
fournier
Dag Ben
Ook ik heb dit al bij de Spit(hand) gehad helaas.
Het komt doordat de ijzeren ontluchtingsnippels en corroderend
aluminium in elkaar overgaan.
Bij RSI in Eerde kostte het mij 250 euris voor een set
gereviseerde remklauwen. Dus inderdaad geen paar tientjes.
Doe er gelijk van die mooie metaal omvlochten remslangen bij
en de auto remt een stuk beter.
Wat ik nu doe is een paar keer per jaar de ontluchtingsnippels
iets open draaien en een paar keer een kwartslag heen en weer
draaien. Zo hoop ik te voorkomen dat ze over een paar jaar
afbreekvast komen te zitten.
Piet
Het heeft even geduurt, maar ik heb het als volgt opgelost en al zeg ik het zelf, het ziet er goed.
Ik heb een ontluchtingsnippel nagemaakt, maar dan met een schroefdraad van m12. De remklauw met 9.5 mm opgeboort en hier ook m12 in getapt. Het voordeel is nu volgens mij dat de schroefdraad nu tot het oppervlak van de remklauw doorloopt, waardoor vuil (dus ook roest) minder vat hebben.
Alles werkt en sluit goed af.
Op naar de volgende klus want met onze spitjes houdt het toch nooit op.
Ben
Ben,
Plaats eens een foto, als je die al gemaakt hebt, dan kunnen we het allemaal zien. We zijn allemaal nogal visueel ingesteld.
Maar ja, ik vergeet ook altijd foto's te maken.
Dus als je geen foto hebt dan nog een vraag:
Heb je hem van een bout gemaakt?
ron