Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
rem cylinder rubbers.
Hallo Theo,
Ik heb destijds ook lopen stoeien met de richting van de remcubs. Ook of de dikkere veer eerst of laatst in de cylinder geschoven moest worden.
Wat fournier aangeeft is inderdaad juist.
De dikkere/sterkere veer hoort op het Secondary Plunger Assembly en moet als eerste in de cylinder worden geschoven.
Kwam er bij jou ook zoveel vuil/ troep uit je hoofdremcylinder?
Waarschijnlijk een combinatie van siliconen- en gewone remvloeistof gebruikt waardoor het gehele remsysteem was vervuild.
Ik weet niet of je ook nog je PDWA gaat reviseren?
Anders hierbij een handige site waar je alles kunt lezen hierover.
Is trouwens voor anderen ook leuk om te printen en te bewaren voor als het eensaan de orde komt.
www.zen11896.zen.co.uk/vixen/parts/pdwa.html
Succes met je revisie ,
Groeten Karel
Een remcupje dicht af in de richting waarin hij wijd uitloopt. De gedachte hierachter is dat door de druk in de remvloeistof de cup, door zijn komvorm, nog steviger tegen de wand van de cilinder gedrukt wordt. Hoe meer druk, hoe beter de afdichting. Zo zitten ze dus goed. Voor de duidelijkheid had eigenlijk de onderste zuiger op de foto ook de andere kant op moeten wijzen, zo zitten ze in de cilinder.
Grtz. Leo
hallo ,
Ik ben klaar mer het reviseren maar ik heb geen druk als ik op de rem druk .
Ik heb de rem al 50 keer ingedrukt en ook ontlucht maar geen druk .
Als ik de rem ingedruk komt er wel olie uit de ontluchtings nippels .
Laat ik de rem los dan komr er geen olie uit .
Moet het reservetankje tot de nok tot vol.
Wat heb ik niet goed gedaan
Groeten theo
Ja, met dat ontluchten is het altijd gelazer.
De scheiding tussen de twee circuits in het systeem is niet volkomen, daarvoor zit er een 'evenaar' op het punt waar de leidingen uit de twee hoofdcylinderkamers samenkomen. Is de weerstand in het ene circuit hoger dan in het andere dioordat daar een 'lek' zit; brandt het waarschuwingslampje op het deashboard.
Fantastisch.
Maar ben je aan het ontluchten, dan kan je een grotere luchtbel in het ene circuit hebben dan in het andere circuit en krijg je door de verschuiving van de 'evenaar' dat de vloeistof niet doorloopt.
Om te beginnen vulde ik de container op de rempomp en draaide dan de wartels van de leidingen die daaruit ontspringen een paar slagen los, zodat de vloeistof er daar eenbeetje uit kon lekken. Lap eronder, zachtjes op de pedaal drukken en zodra er drie druppels gevallen zijn de wartel weer dicht en vast. Weet je zeker dat er geen lucht meer in de pompkamers zit.
Nu de ontluchtingsnippel van het achterwiel wat het verst van de pomp zit open en zachtjes en langzaam (om de evenaar niet te verstoren) het pedaal naar beneden, tot er vloeistof uitkomt. Is de pedaal de eerste keer beneneden en nog geen vloeistof? pedaal beneden houden, nippel dicht en de pedaal langzaam terug laten komen tot bovenste stand; nippel open en pedaal langzaam indrukken. Herhalen zo vaak als nodig tot er vloeistof komt. Nippel dicht en pedaal zachtjes op laten komen nippel open en zachtjes weer indrukken en tegelijk de ontluchtingsnippel dichtdraaien als er weer vloeistof komt.
Pedaal op laten komen, nippel bij andere achterwiel open en zachtjes pedaal op en neer tot er vloeistof komt. Pedaal nog eens langzaam op laten komen en langzaam weer indrukken terwijl de ontluchtingsnippel dichtgedaan wordt.
Nu bij het verste voorwiel. Pedaal weer langzaam indrukken en op laten komen enzovoort tot er vloeistof komt en weer dichtdraaien zoals aangegeven.
Nu het andere voorwiel.
De boel zo rustig laten staan en morgen alle ontluchtingsnippels in de goeie volgorde nog eens openen met wat druk op de pedaal om de gevormde luchtbelletjes te verwijderen.
Gaat het nogniet goed, dan zit er mogelijk toch een cupje achterste voren.
fournier
Probeer in geval van hardnekkige problemen eens " achterstevoren" te ontluchten. Neem hiervoor een goed schoongemaakt oliespuitje en vul dit met remvloeistof. Zorg dat het reservoir van de hoofdremcilinder maar voor een kwart gevuld is, desnoods hevel je er wat uit. Neem een stukje plastic slang dat goed strak om het tuitje past en op de ontluchtings nippels. Schuif het slangetje op de tuit en pomp het vol met vloeistof, doe het dan op de ontluchtingsnippel van het rechter achterwiel en open deze. Pomp rustig wat remvloeistof in het systeem totdat het nivo in het reservoir zichtbaar stijgt. Sluit de ontluchtingsnippel en herhaal het proces bij het linker achterwiel, dan rechtsvoor en tenslotte linksvoor. Hou wel je reservoir in de gaten, dat het niet overstroomt want dat is slecht voor de lak en zorg dat je oliespuitje niet leegraakt want dan pomp je juist lucht in het systeem. Tenslotte vul je het reservoir netjes tot het juiste nivo. Op deze manier krijg je echt de meest hardnekkige lucht uit het systeem. Het werkt ook goed bij hydraulisch bediende koppelingen.
Grtz. Leo
Hallo,
Met belangstelling de reacties gevolgt maar als alles zoals op de foto is gemonteerd weet ik niet of het systeem wel werkt daar op de bovenste foto de seals elk een andere kant uit wijzen en op de onderste foto beide in een richting staan.
De open zijde van de seals moeten naar de drukzijde staan
Toch zitten de cups op de foto's goed. Als alles normaal werkt wordt de voorste piston bewogen door de vloeistof die tussen beide pistons in zit, de rechtse cup op de bovenste foto is dus inderdaad de enige die de andere op wijst en ook in die richting moet afdichten. Je kunt dat ook zien aan de "kraag" waar de cup tegenaan zit.
Grtz. Leo
Hallo Theo,
Ja, ze zitten zo echt goed en de volgorde van inbouw begint bij de dikke veer en dan de rest van rechts naar links op je foto. Als je de cilinder gemonteerd hebt moet je hem eerst vullen zonder dat de leidingen er aan zitten en wacht tot de vloeistof er uit loopt, dan de leidingen pas vast zetten. Dan ben je de meeste lucht uit de cilinder zelf alvast kwijt. Daarna ontluchten zoals ik al eerder schreef.
Succes.
Grtz. Leo