Menu Sluiten

Forum

Rechter remklauw on...
 
Notifications

Rechter remklauw ontluchten.  

 
Harjan Kuipers
(@h-kuipers)
Lid

Beste leden,

Na revisie van het remsyteem achter van mijn Spitfire 1500 kom ik er bij het ontluchten achter dat de rechter remklauw voor geen ontluchtingsnipel heeft. Links wel. Het gat waar de nippel zou moeten zitten is netjes afgedopt met een verdiepte inbus schroef, het ziet er netjes, onbeschadigd en "af fabriek uit".

Toch is dit naar mijn idee vreemd, zit er bij een 1500 ergens een automatische ontluchter? In het werkplaats handboek vind ik niks.

Wie weet raad?

Harjan Kuipers.

Citaat
Geplaatst : 08-04-2012 4:02 pm
r.franken
(@r-franken)
Lid

Harjan, waarschijnlijk heeft een vorige eigenaar deze bout er in gezet nadat de ontluchtingsnippel was afgebroken,dus heeft hij die uitgeboord en er misschien iets grotere draad in getapt. om hem af te dichten

je zou kunnen kijken of je een ontluchtingsnippel kunt vinden met dezelfde draad als die er nu inzit ,anders zul je waarschijnlijk aan een andere klauw moeten denken

zo kun je hem namelijk niet ontluchten.

groet

ReageerCitaat
Geplaatst : 08-04-2012 5:45 pm
fournier
(@fournier)
Lid

wees nog even terughoudend met het kopen van een nieuwe remklauw. Wanneer de vorige eigenaar je opgescheept heeft met een 'plug' in plaats van een ontluchtingsnippel, is dat niet helemaal netjes van hem, maar, het dwingt je nog niet tot vergaande maatregelen die hij -eerlijk gezegd- had moeten nemen.

Het remvloeistof reservoir zit decimeters hoger dan de 'plug'. Dat betekent, dat je gebruik kunt maken van de zwaartekracht: Zorg er voor dat het reservoir goed vol is. Draai de plug los en 'er' uit en je zit, dat de vloeistof onder invloed van de zwaartekracht uit het gat op welt. Houd er dus een doek onder die het vocht opvangt. Wanneer je geen luchtbellen meer ziet in de opwellende vloeistof 'schuif' je de plug weer op het gat en draait die in de schroefdraad tot die vast zit. als je de schuifbeweging zo gedaan hebt, dat er geen luchtbel onder de plug is blijven zitten, heb je het 'goed' voor elkaar. 'Behelpen' is aanzienlijk goedkoper, als je het met verstand doet.

ReageerCitaat
Geplaatst : 08-04-2012 8:04 pm
Harjan Kuipers
(@h-kuipers)
Lid

Beste Fournier, beste R. Franken,

Bedankt voor jullie input, het klopt dus inderdaad niet. Zodra de auto weer kan rijden (bladveer en achter-rem revisie) zal ik nagaan of hij schreef trekt. Waarschijnlijk niet, de remmen zijn altijd goed geweest, ook nu na de ontluchte achterremmen is het pedaal weer hard. Aanstaande winter haal ik dan de remklauw eraf en dan maar verder zien. Ik kan inderdaad merken dat de auto niet altijd "dealer-onderhouden" is.

Harjan Kuipers.

ReageerCitaat
Geplaatst : 09-04-2012 4:45 pm
Harjan Kuipers
(@h-kuipers)
Lid

Beste leden,

Afgelopen woensdag test gereden, de Spit gaat als een speer. Remt als vanouds, kaarsrecht. Verder heeft de montage van het Meyerink setje veel goed gedaan. De auto staat achter veel hoger, en stuurt veel strakker. De ruimte van de benzinetank heb ik met 2 mtr/2 Gamma zelfklevend isolatiemateriaal bekleed, scheelt een stuk in het lawaai. Prima aanrader voor twee tientjes.

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-04-2012 9:11 pm
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Alhoewel het niet over een Spitfire gaat maar over een Landrover (dus toch ook Engels) wil ik even een opmerking maken over de tekst "dealer onderhouden". Nu maak ik mogelijk veel reacties los.

Toen ik mijn LR een tijdje had gaf hij problemen. Deze wagen was echt netjes elke zoveel km naar de dealer geweest en ik heb alle rekeningen en specificaties van wat er allemaal gedaan was.

Ik ben toen zelf maar aan de gang gegaan en kwam uiteindelijk tot de conclusie dat de dealer geen onderhoud gedaan had. Alleen dus de onderdelen vervanger die (onnodig) vervangen moesten worden volgens het schema. Maar als je carterontluchtingsfilters niet elk jaar schoonmaakt krijg je op den duur problemen zoals een dichtgeslibte EGR, wat dus bij mij het geval was. Dus "dealer onderhouden" ? Ik heb het niet zo op "stealers"

ReageerCitaat
Geplaatst : 18-04-2012 4:06 pm
Share: