Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
Ontluchtingsnippel remsysteem afgebroken


Hallo Harrie
Je kunt de bestaande ontluchtingsnippel het beste verwijderen doormiddel van hem er uit te boren. Neem je boormachine met diverse boren/-boordiameters maar boor als laatste de juiste boordiameter om de ontluchtingsnippel uit de remklauw te boren. Met de juiste boordiameter bedoel ik, dat er nog juist wat schroefdraad met materiaal van de ontluchtingsnippel in de remklauw moet blijven zitten. Dit overgebleven materiaal kun je er dan meestal makkelijk uit peuteren/ tikken met een schroevendraaier (drevel) en hamertje.
PS het is raadzaam om eerst een nieuwe ontluchtingsnippel in huis te hebben voor de juiste boormaten.
Normal
0
21
false
false
false
NL
JA
X-NONE
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standaardtabel;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:Cambria;
mso-ascii-font-family:Cambria;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Cambria;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
Ik zelf heb deze methode meerdere keren met succes gebruikt.

Hoi Harrie, uitboren zoals Jan vermeld is inderdaad een optie, ik zou dat zien als laatste red middel. Het gevaar is er dat je de schroefdraad uiteindelijk per ongeluk kapot boort en dus op zoek kan gaan naar een nieuwe remklauw... Ik heb hele goede ervaringen met linkse tappen, heel veel schroefjes in het verleden mee los gekregen. Voordeel is dat je al een gat hebt om mee te beginnen. Neem dan trouwens van die zwarte tappen met flauwe conische vorm, hier een fotootje;
Neem er dan zo'n krukje bij, een T-handel werkt niet echt lekker bij linkse tappen:
Passende tap gebruiken die al en stukje in je gat kan, desnoods nippel gat iets ruimer boren. Tap met krukje er in duwen en met duwende kracht voorzichtig draaien tot hij pakt. Beetje kruipolie er bij en voorzichtig, langzaam verder draaien tot hij er uit komt. Je kunt uiteindelijk alsnog tot boren overgaan mocht de tap gaan slippen maar ik acht de kans groot dat je hem er zó uitdraait, scheelt een hoop zooi. Het tapje kun je vast later nog wel eens gebruiken of vraag iemand in de buurt die zo'n ding heeft. Echt duur zijn ze niet hoor, ik vind zo'n ding een goede aanvulling in iedere toolbox!
Groetjes,

Hallo,
Ik heb geprobeerd om met een linkse tap de afgebroken nippel er uit te draaien. Ondanks de gebruikte kruipolie is dat niet gelukt.
Omdat ik geen tijd had om de nippel uit te boren heb ik maar een andere remklauw opgezet, zodat ik op een rustig moment de tijd heb om de nippel uit te boren. De nippel zat muurvast en je zag bij gebruik van de linkse tap dat de nippel zich verder uitzette en zich daardoor verder vastzetten.
Waarschijnlijk is de nippel al geruime tijd geleden voor het laatst gebruikt en behoorlijk vast geroest.
Volgende stap is uitboren en zal daarbij de opmerkingen van Jan de Jong meenemen.
Jan en Gerard, bedankt voor jullie reactie.
Harrie

Hallo,
Ik heb geprobeerd om met een linkse tap de afgebroken nippel er uit te draaien. Ondanks de gebruikte kruipolie is dat niet gelukt.
Omdat ik geen tijd had om de nippel uit te boren heb ik maar een andere remklauw opgezet, zodat ik op een rustig moment de tijd heb om de nippel uit te boren. De nippel zat muurvast en je zag bij gebruik van de linkse tap dat de nippel zich verder uitzette en zich daardoor verder vastzetten.
Waarschijnlijk is de nippel al geruime tijd geleden voor het laatst gebruikt en behoorlijk vast geroest.
Volgende stap is uitboren en zal daarbij de opmerkingen van Jan de Jong meenemen.
Jan en Gerard, bedankt voor jullie reactie.
Harrie

Als je pech hebt, zoals ik, dan kom je na 2 avonden voorzichtig boren, inspuiten met anti roest, verwarmen enzovoort tot de conclusie dat er maar een oplossing is: nieuwe/gereviseerde remklauwen. Helaas heb ik die ervaring. Wel een voordeel daarbij is dat alles lekker soepel loopt. Tip: om de zoveel tijd (2 x per jaar) even het ontluchtingsnippel een kwartslag open draaien en weer dicht. Zonder rempedaal in te drukken dus. Zo voorkom je dat de nippels na jaren weer net zo vast geroest zijn als deze nu. Succes en laat weten of het gelukt is.