Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
Linker achterrem loopt aan?
De laatste paar honderd kilometer van de Schotlandtour hoorde ik eerst af en toe een piepje bij het linkerachterwiel. Ik dacht aan de handrem, maar later verdween het. Toen we weer in Nederland waren werd het een schurend geluid, vooral hoorbaar bij lage snelheid en tijdens ongeveer een derde van een complete wielomwenteling.
Thuis heb ik de remtrommel opengemaakt, schoongespoten met lucht en remmenreiniger en de speling op remschoenen en remcilinders gecontroleerd. Ook met het vierkante pennetje aan de achterkant van de ankerplaat de speling op de remschoenen afgesteld, die staan nu helemaal 'los'. Vervolgens, zonder wiel erop, kan ik de remtrommel makkelijk met de hand draaien, voel ik heel licht de weerstand van de remschoenen op de trommel en geen schurend geluid. Met het wiel erop is het nare geluid weer terug. De boel loopt niet 'hard' aan, want ik kan de auto gewoon heen en weer rollen. Rommelen aan de handrem(kabels) heeft geen effect.
Wat is het? Zie ik iets over het hoofd of zit het misschien in het wiellager of differentieel, ook al komt het geluid echt vanuit het hart van het wiel?
Het ziet er dan toch naar uit dat het niet aan de afstelling van de remschoenen ligt. Dan kom je toch terecht bij het wiellager. De eerste vraag is dan; wanneer heb je voor het laatst het wiellager doorgesmeerd? Er zit een vetnippel op het lagerhuis, ook wel 'trunnion' genoemd. Dat is het gietijzeren blok waar de draaiende as doorheen steekt en wat opgehangen is tussen de platen die van boven met een bout aan het oog van de veerbladen vastzit. Zie je geen vetnippel, dan vind je daar toch een boutje wat je eruit kunt draaien en daar past dan een vetnippel in. Wanneer je daar gaat doorsmeren, dan moet je tevoren de remtrommel eraf halen om te kijken of en wanneer en hoeveel vet er tussen de as en de trunnion doorkomt. Het is meestal aan deze kant dat het vet uit het lager naar buiten treedt. Wanneer je dat niet onder controle houdt, komt het overtollige vet tegen de remankerplaat aan en kan daarvandaan gemakkelijk op het remvlak in de trommel terechtkomen, waardoor je rem aan die kant dan niet meer werkt. Het uittredende vet moet je dus zorgvuldig afvegen. Ga door met doorsmeren totdat er schoon, vers vet uit het lager komt.
Als je dit gedaan hebt en je houdt het piepende geluid, meld je dan weer zodat we kunnen nagaan waar het dán vandaan komt.
Doorsmeren heb ik, sinds ik de auto heb, nog nooit gedaan. Inmiddels al wel ruim 5000 km gereden. Een vetspuit aanschaffen en gaan doorsmeen stond voor deze winter op de planning (auto staat in een stalling waar ook een brug is om te sleutelen) maar voor ik de 80 km naar de stalling ga rijden dus toch maar eens smeren dat lager. Het moet haast wel daaraan liggen: zonder wiel draait de boel dus goed rond, zodra het wiel erop zit en de auto weer op z'n pootjes staat loopt het wiel aan.
Iemand tips waar ik een vetspuit, de juiste nippels en smeervet kan halen?
Dat haal ik bij Brezan. Een nippel moet je wel bij een leverancier halen die de Spitfire kent. Dit ivm de 'draad' en maatvoering.
Het is natuurlijk ook de vraag wanneer de votige eigenaar 'voor het laatst' deze lagers heeft doorgesmeerd. Zeker als er geen nippel op blijkt te zitten is dit een vraag die wellicht negatief beantwoord moet worden. Dan kan het zijn dat de lagering 'droog' gelopen heeft en aan vervanging toe is. Dan moet de wielnaaf van de as af en daarvoor ga je het best enaar een 'bekend' adres, want het vraagt een heel forse 'trekker' om de naaf van de as te krijgen. Daarvoor demonteer je de complete wielophanging en ga je met as en ophanging naar het bedoelde adres. Niet zelf gaan zitten knoeien met veel geweld, dan maak je meer stuk dan nodig is.
Ben er inmiddels 90 procent zeker van dat het om het wiellager gaat. Als de auto opgekrikt is en het wiel vrij hangt is er nisk aand e hand, als de auto rolt en er dus druk op het wiel en het lager staat, hoor ik het schurende geluid. Kruiskoppeling kan ook nog, maar het geluid lijkt vanuit het wiel te komen en niet uit de richting van het differentieel. Bovendien wordt het wiel niet warm, en da's weer een kenmerk van een aanlopende rem.
Nu dus maar versneld een vetspuit, een setje smeernippels en een vetpatroon scoren en me weer een nieuwe, oude-auto-techniek eigen maken .
Hallo Gijs
Zoals ik je bericht begrijp gaat het om de achterwiel lagers er zitten er namelijk twee in en wel een kogellager en een naald lager in het gietijzeren huis gemonteerd, voor 99% is het naald lager de boosdoener als je enkele kilometers mee hebt gereden is de as ook beschadigd.
Mijn advies is om met Ruud Sipkema contact op te nemen die leverd op ruil basis voor enkelen euro's gereviseerde achterassen met lagers en kruiskoppeling, en Ruud kan natuurlijk zo'n ruil set mee naar Houten nemen in overleg. zie eventueel ook de site van Ruud Sipkema
Tja, een gereviseerde achteras kan nooit kwaad. Voor nu twijfel ik nog: ik heb al minstens 300 km met het piepende en later schurende geluid gereden, dus als het aan het lager ligt, is die sowieso kapot nu. Toch ben ik er niet helemaal zeker van, uit ervaring (met nieuwere auto's) weet ik hoe een versleten/kapot lager klinkt (eerder rammelend) en het geluid uit mijn achterwiel is een schurend, niet permanent geluid, echt zoals je dat verwacht bij een aanlopende rem. Na de laatste lange rit was het wiel niet warm, en juist dat zou op een probleem met de rem duiden.
Het liefst rij ik de auto dan ook naar de stalling, waar ik samen met een bevriende monteur alle tijd heb om de Spit op de brug te zetten en te kijken waar het aan ligt. Aan de andere kant durf ik eigenlijk niet de 80 km te gaan rijden om er te komen. Vrees toch wel voor òf een hete rem en meer schade, òf een lager dat er halverwege de rit helemaal mee ophoudt. Wat is wijsheid? Autoambulance dan maar?
Een defect lager maakt in de regel een ander geluid. Het geluid dat omschreven wordt klinkt mij bekend in de oren. Schurend metaal op metaal geluid. En niet continue dat maakt het extra lastig. Net een geluid als volledig vesleten remblokken op de remschijf. Maar er zitten geen remschijven onder de Spit achter. Het waren bij mij niet de remmen, noch de lagers, maar de kruiskoppelingen. Nieuw kruisjes besteld bij Ruud Sipkema, en na heel veel transpiratie en zwoegen had ik er zowel links als rechts (wat je de ene kant doet moet je ook de andere kant doen, net als met wiskunde...) nieuwe kruisjes in zitten. En het schurend geluid was verdwenen en is niet meer teruggekomen.
Heb inmiddels een vetspuit en smeernippel klaarliggen, ga dit weekend eens kijken of met een flinke klodder vet in het lager er nog steeds zo'n rauw geluid is. Als het weg is rij ik de Spit naar de stalling en ga ik daar eens rustig de speling controleren, krijg ik het geluid niet weg dan gaat ie op de autoambulance en komt er een gereviseerde as onder. Ik laat nog wel even weten of het gelukt is.
Deels gelukt. Eerst het lager royaal in het vet gezet, en vanmorgen de rit naar de stalling gemaakt, De eerste 50km bleef het mooi stil linksachter, de laatste 30 km hoorde ik het lager alleen schuren in een snelle of scherpe bocht naar rechts. De Spit staat nu dus lekker in de stalling en ik ga eens denken wat handig is: een nieuw lager in de huidige as persen of een revisie/goede gebruikte as eronder. Dat met nog wat andere winterkarweitjes houdt me weer een paar weekenden achter de open haard vandaan.