Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
hoofdremcylinder maakt klokkend geluid.
Als ik het rempedaal bedien dan hoor ik eenmalig een klokkend geluid.
Bij heel zacht remmen niet maar bij wat verder doorremmen een maal k
Remt verder prima maar mischien bekent geluid?
Zitten nieuwe rubbertjes in.
Ik heb nog een hoofdremcylinder liggen maar het omwisselen is toch wel wat werk met het ontluchten erbij.
Er zit een 'samengestelde' zuiger in de hoofdremcylinder. Het uiterste gedeelte bestaat uit een spiraalveer die zich afzet tegen de eigenlijke zuiger waarmee je remdruk maakt. Die veer drukt aan de andere kant tegen een cupje wat bekleed is met een rubber afsluitertje wat tegen de uitmonding van het reservoir in de remcylinder aanligt zodra je op de rem drukt. Laat je de rem los, dan komt dit afsluitrubbertje net los van het toevoerkanaal uit het reservoiir, zodat nieuwe remvloeistof kan toevloeien wanneer je wat kwijt geraakt mocht zijn.
De veerweg van de spiraalveer is begrensd door een stift wat met een bolletje haakt in de voet van de zuiger. Aan het andere eind heeft het stift een schoteltje waar de veer op rust en aan de andere kant zit het cupje. Dit stift is zo lang, dat wanneer de zuiger helemaal terug gekomen is, de uitgang van het toevoerkanaal van het reservoir dus net vrijkomt.
Welnu, het soppende geluid kan dus zijn dat bij het indrukken van de rem er nog net even wat vloeistof teruggeduwd wordt in het toevoerkanaal.
Je kunt dit zien door de deksel van het reservoir te doen en naar binnen te kijken, terwijl je de rem intrapt. Je ziet dan mogelijk wat vloeistof 'opkomen'.
fournier