Menu Sluiten

Forum

Hoofdremcilinder
 
Notifications

Hoofdremcilinder  

 
Karel Prinsen
(@karelp)
Lid

Ik ben precies een jaar geleden, na de koop van een Spit 1500TC, begonnen met een grondige restauratie.
Inmiddels heb ik zo'n 1000 uurtjes met plezier aan m'n Spitje gewerkt. Het geheel ziet er nu al gelikt uit.
In het voorjaar wil ik de weg weer op en ook eens een meeting bezoeken.

Waar ik op ben blijven steken is het hoofdremcilinder (zie foto).
Het roept bij mij enkele vragen op waar ik tot nu toe nog geen duidelijkheid over heb gekregen. In geen enkele handleiding wordt hierover gesproken.
Op de foto zijn twee spiraalveren te zien.
Deonderste is een dikkere en zat als eerste in het cilinderhuis geschoven.
De dunnere kwam daarna.
Volgens mijn redenatie moet dat andersom , zodat de sterkere veer de slappere kan indrukken. Er zijn natuurlijk niet voor niets verschillende veren gebruikt.

Als proef heb ik een hoofdremcilinder van een Ford Sierra uit elkaar gehaald en daar zat inderdaad de sterkere veer als
laatste ingeschoven.

Mijn vraag is nu of iemand reeds eerder tegen dit probleem is aangelopen en/of iemand mij een advies hierover kan geven.
Wat is het gevolg bij verkeerd monteren?
Op zich een interresant onderwerp toch?

Verder even terzijde: Op de bovenste zuiger is te zien dat de linker cup verkeerd om gemonteerd was. Hierdoor lekte het hoofdremcilinder.
Ook is te zien dat het geheel flink vervuild was. Onder het meeste vuil zit een soort klepje om e.v.t. verloren gegane remvloeistof en/of slijtage van remvoeringen te compenseren.
Op deze manier werkt dat dus niet meer.
Wat de eigenlijke oorzaak van een dergelijke vervuiling is weet ik ook niet precies, maar het zat ook in de leidingen en remcilinders. Het leek wel of er "appelstroop" was gebruikt.
Het systeem was wel gevuld met siliconen remvloeistof.
Misschien dat het geheel bij vervanging toch niet goed was gereinigd of bijten de DOT-4 en siliconenremvloeistof elkaar.
In ieder geval heb ik het gevoel dat ik niet voor niets het gehele
remsysteem compleet uit elkaar heb gehaald, alles schoongemaakt en de cups en O-ringen heb vervangen.
Het kost wel wat meer tijd en geld, maar zeker is zeker bij de remmetjes.

Ik wacht af wie er wat kan roepen over mijn spiraalveren probleem.

Groeten Karel

Citaat
Geplaatst : 28-12-2007 4:24 pm
ronaldm
(@ronaldm)
Lid

Toevallig heb ik vandaag ook mijn hoofdremcilinder gedemonteerd.

De onderste zuiger op jouw foto zat bij mij ook als eerste in de cilinder, de bovenste zuiger als laatste.

Dus als bij beiden het zo inelkaar zit, en ook de het werkplaatshandboek geeft deze volgorde aan, dan lijk mij dat het toch goed moet zijn.

Triumph Spitfire 1500 US, bouwjaar 1976, Kleur Rood

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-12-2007 9:59 pm
Ton van der Linden
(@tonlinden)
Lid

Karel,

Vervang je veren ook als je toch aan het reviseren bent, ze kosten maar een paar euro
deze kunnen nl ook breken en dan moet alles weer alles uit elkaar.
dit is een advies dat ik gekregen heb.

trouwens bij mij zat er niet zoveel verschil tussen de dikte van de veren.
nu de theorie er achter de eerste cilinder drukt het het makkelijkste in (grootste uitslag) en die is voor je voor remmen en remt het beste en de achterste drukt minder snel in en remt ook minder.

de drap in je systeem is "normaal" je wilt niet weten wat er in mijn voorrem cylinders zat

let wel op kijk of je cylinderwanden wel vlak zijn. is dit niet dan reviseer je voor niets.
ik heb het bij mij 2x gedaan maar pas nadat ik mijn hoofdrem cilinder vervangen heb (ja 200 euro is erg veel geld) maar dubbel en dwars waard
na vervanging kan ik gemakkelijk met 4 blokkerende wielen remmen

ps. als je ergens in het zuidwesten van het land woont kan ik wel een bakkie komen doen dan breng ik mijn oude cilinder mee kun je het verschil zien.

succes Ton

Ton van der Linden

ReageerCitaat
Geplaatst : 29-12-2007 6:06 pm
Karel Prinsen
(@karelp)
Lid

Leuk om zo snel een reactie te krijgen.
Met jullie adviezen kan ik wat. Ik weet nu zeker dat de volgorde van in elkaar zetten goed is. De redenatie over de plaats van de sterkere en slappere veer komt mij als logisch over. Ik heb even de route van de remleidingen gecontroleerd en Inderdaad gaat de werking van de sterkere veer naar de achter remmen.
Ik laat het dus zo.
V.w.b. je advies over nieuwe veren is ook goed, ga ik ook doen.
Temeer omdat ik het systeem nog niet heb gevuld met remvloeistof.
Ja Ton, je zult het niet geloven ik woon inderdaad in Zuid West Brabant n.l in Made. Leuk als je eens aan komt voor een bakje en een babbeltje. Ik zal je in het nieuwe jaar een mailtje sturen voor een afspraak.
Bedank voor jullie reactie en natuurlijk een goede jaarwisseling.

Groeten Karel

ReageerCitaat
Geplaatst : 31-12-2007 1:05 pm
Share: