Menu Sluiten

Forum

Achterremmen/handre...
 
Notifications

Achterremmen/handrem  

 
wnelissen
(@w-nelissen)
Lid
goede raad gezocht??
Ik bezit Spitfire 1500 bj1976.
status: achterzijde opgekrikt, wielenvrij van de grond en de handrem aangetrokken.
resultaat: wielen staan vast.
Maar ik constateer rechtsachter een kleine tordering.
Het lijkt of de binnen kant een stukje mee beweegt. Gecontroleerd/vergeleken met de linkerzijde is mijn conclusie dat er geen speling is op de bussen en dergelijke.
Dit geeft mij een eerder gevoel dat er tijdens het remmen (door remmen) de spit achter wil uitbreken.
Kan iemand mij de gouden tip geven.

Alvast bedankt

Wil

Citaat
Geplaatst : 03-04-2012 12:02 am
fournier
(@fournier)
Lid

Waarschijnlijk zit de achterplaat (ankerplaat) waarop de remschoenen vastzitten aan die kant los. Als je de remtrommel eraf hebt zie je links en rechts de remschoenen zitten en binnen de cirkel die ze beschrijven zie je boven en e een spiraalveer. Daarbinnen kan je vier bouten vinden die met blikjes die twee aan twee onder die bouten zitten links en rechts geborgd zijn. wanneer je die borging terug tikt met een dikke schroevendraaier, kan het zijn dat je deze bouten wat kunt aandraaien, waardoor de ankerplaat weer onbeweeglijk vastzit op de wieldrager. Wanneer die bouten al lang loszitten, kan het zijn dat de gaten door de ankerplaat wat ovaal geworden zijn, waardoor de ankerplaat een stukje speling heeft gekregen linksom / rechtsom. Als dat zo is, doe je er goed aan een andere ankerplaat te pakken te krijgen met goede gaten.

Laat je even weten wat je ontdekt en hoe je het oplost, anderen kunnen daarmee weer hun voordeel doen.

Een andere mogelijkheid is, dat de hele wielophanging wat speling heeft en daardoor vooruit en achteruit draait, naar gelang je remt of gasgeeft. De wielophanging wordt van boven op z'n plek gehouden door de bout die door het oog van het veerpakket gaat en ter hoogte van de as zit de stang die vanaf de wielophanging naar voren loopt en afsteunt tegen het vertikale deel van de vloer van het compartiment. In de twee ogen van deze stang zit een rubber bus die kan versleten zijn, stuk gegaan zijn en verloren geraakt zijn. Zitten beide bouten er nog in? Is het beugeltje aan de achtterkant van het vertikale deel van de vloer nog heel en zit dat nog aan de carrosserie vast. Wat je ook kan overkomen, is, dat er een veerblad gebroken is, waardoor de bovenste bevestiging van de wieldrager onstabiel geworden is. Je moet dus even op onderzoek uit gaan wanneer die vier bouetn in de ankerplaat wel goed vast zitten.

ReageerCitaat
Geplaatst : 03-04-2012 1:20 am
wnelissen
(@w-nelissen)
Lid

Alvast bedankt , ik ga vanavond de boel demonteren en op detail alles bekijken.

De Spit moet vrijdag op APK, en dit was een laatste controle. Heb nu effe een uitdaging.

Je hoort er nog van.

Gr. Wil

ReageerCitaat
Geplaatst : 03-04-2012 8:44 am
wnelissen
(@w-nelissen)
Lid

Beste Fournier,

Na controle van je voorstel (ankerplaat en dergelijke ) heb ik niets gevonden, Pffff gelukkig.
Heb wel alles nagekeken en nagetrokken, één moer kon ik 3/4 aandraaien, zat dus wat los.
Meer heb ik niet geconstateerd.
Het torderen (dus iets mee draaien van wiel geeft uiteindelijk de voorwaartse beweging van het bladveer) heb ik zonder wiel eerst gedaan (baco+afdwinghout) gaf uiteindelijk het zelfde resultaat als met het wiel.
Dit nogmaals vergeleken met de linkerkant en dan zit er niet veel verschil in. Dus we gaan de keuring doen (ik blijf er zelf bij), en kijken wat er eventueel uitkomt.
Misschien is het wel een goed idee om aankomende winter de rubber bussen te vervangen.
ik hou je opdeghoogte na de keuring
Gr. Wil
ReageerCitaat
Geplaatst : 03-04-2012 10:39 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Je zou nog kunnen kijken of de remcylinder zelf wel goed vastzit op de ankerplaat. Wanneer die niet strak aangedraaid vastzit kan hij 'wankelen', waardoor er dus nog beweging in de remtrommel zit wanneer je de handrem aangetrokken hebt.

ReageerCitaat
Geplaatst : 04-04-2012 3:36 pm
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Meneer Wim en Wil

Ik heb ooit geleerd dat de remcilinder NIET vastzit op de ankerplaat, maar dat die met 2 U-vormige clips op zijn plaats gehouden wordt, om zo de remschoenen zich te kunnen laten instellen op de remtrommel. Kijk maar op de website van Rimmer Bros.

Wat ik tijdens de technische meeting in Oisterwijk ook heb geleeerd dat als de Spit opgekrikt wordt de handremkabel aangetrokken wordt. Je moet de Spit (de achteras vlak bij het wiel) op bokjes zetten met de wielen net los van de grond. Dan staat hij in de meest normale stand.

Piet

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-04-2012 12:56 am
wnelissen
(@w-nelissen)
Lid
Beste meedenkers,
Bedankt voor alle ondersteuning, de auto is goed door de keuring gekomen.
Pak van mijn hart.
We kunnen er weer 2 jaar tegenaan.
Gr. Wil
ReageerCitaat
Geplaatst : 06-04-2012 4:57 pm
Share: