Menu Sluiten

Forum

20% meer remkracht
 
Notifications

20% meer remkracht  

 
Sam Ahmad
(@samspit)
Lid

Zondag 2 mei tijdens de technische meeting bij Nico Baas had Henk Meijerink een truc laten zien om de remkracht achter met 20% te verbeteren. Vol verwachting heb ik vandaag 5 mei te truc toegepast. Ik kan jullie vertellen dat het werkt. Ik heb nog nooit de remkracht zo goed gehad. Ik merk duidelijk dat de trommels achter hun werk wel beter doen.
Het kost hooguit 4 euro en een ochtend. Je moet wel de verbinding met de handrem eerst losmaken. Ook draai het boutje van het instel mechanisme zoveel mogelijk los. Dit om ruimte te maken omdat het schuurpapier de trommel aan de binnenkant kleiner maakt.

Henk, als je dit leest, hartelijk dank voor de tip.

Sam Ahmad

Citaat
Geplaatst : 05-05-2010 11:30 pm
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

beste samspit,
je maakt me nieuwsgierig.kan je in principe aangeven wat de clou van de verbetering is want je laatste 3 zinnen zijn voor de aanwezigen bij nico baas wel duidelijk denk ik maar ik zou er toch graag iets meer van weten.
groet cor[?]

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-05-2010 11:42 pm
elmen
(@elmen)
Lid

Nou Cor, jij bent niet de enige die nieuwsgierig is. Ik hoor graag waar dit over gaat al heb ik wel een idee......

Grtz. Leo

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-05-2010 12:51 am
Jan de Jong
(@jan-de-jong)
Lid

Geachte leden

Neem contact op met de TAC of wel met Henk Meijerink
hij zal de truc heel fijn uitleggen zoals hij dit reeds meerdere malen heeft gedaan, tijdens de technische metingen.
Dit zal ellen lange discussies op het forum voorkomen
m.a.w. neem eerst de telefoon en bel de TAC voor technische vragen zij staan u met raad en daad graag te woord

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-05-2010 10:56 am
elmen
(@elmen)
Lid

Ik dacht juist dat het forum bedoeld was om dit soort tips en trucs openbaar te maken zodat we niet allemaal persoonlijk de TAC hoeven te bellen.......

Grtz. Leo

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-05-2010 1:10 pm
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

de heer Meijerink leest toch wel eens voor uit eigen werk dus hoeft hij het alleen maar op dit forum te zetten want op papier staat het dus al.
ik wacht met spanning.
groet cor[:p]

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-05-2010 5:56 pm
kees-b
(@kees-b)
Lid

Het is jammer dat ik niet bij de TAC meeting kon zijn want ik heb wel interesse in deze tip!

Mijn spitje heeft achter nogal verschil in remkracht links en rechts...

* * * Spifire 1500 '79 (niet meer helemaal) US * * *
"Het is mooi weer, zullen we met de rode auto gaan?"

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-05-2010 9:11 pm
Sam Ahmad
(@samspit)
Lid

Beste leden,

Al ben ik het helemaal met Jan de Jong eens dat het beter is de technische comité te bellen met vragen, denk ik dat het geen kwaad kan uit te leggen wat de truc is. Dan staat het op papier (digitaal) voor altijd.
Ik zal proberen het zo kort mogelijk te houden zonder belangrijke zaken te overslaan.
Je hebt het volgende nodig:
een strip schuurpapier (100 of zo) lang genoeg om de binnenrand van de trommel af te dekken.
Een tube lijm UHO o.i.d. (geen montage kit dus).
Een liniaal en een schaar of een Stanley mes.

Ga vervolgens zo te werk:
Krik de achterkant van de auto zodanig omhoog dat beide wielen van de grond af zijn. Zet assteunen er onder zodat de auto goed en vast (veilig) staat .
Haal een trommel er af en maak de binnenrand (waar de remschoenen drukken goed schoon.
Haal een strip van ongeveer 4 cm breed schuurpapier en doe wat lijm aan de achterkant.
Plak de strip op de binnenrand van de trommel zodat de hele rand bedekt is met het schuurpapier. De schuur kant naar de remschoenen natuurlijk.
Druk het papier goed op de rand en laat het even drogen.
Inmiddels haal het veertje van de handrem van de trommel af en maak de handrem helemaal los van de trommel (split pennetje er af)
draai de stelbout helemaal los zodat de afstand tussen de onderkant van de remschoenen op het minimum is.
zet de trommel terug en zorg ervoor dat het schuurpapier niet gefriemeld wordt.
Draai de twee schroeven van de trommel vast.
Start de motor en zet hem in de tweede of derde versnelling.
Laat de koppeling los en blijven indrukken en loslaten totdat de trommel redelijk goed draait. Je hoort nog steeds schurend geluid.
Stop de motor en haal de trommel er af.
Haal het schuurpapier er af en maak de trommel schoon.Ale resten van lijm moeten verwijderd worden (thinner o.i.d.)
Maak ook de remmen schoon.
Zet de trommel terug en koppel de handrem aan.
Stel de remschoenen m.b.v. de stelschroef af.
Herhaal aan de andere kant.

Zet de auto op de grond en testen. Veel plezier.

Wat is het principe hierachter?
Onze spits hebben een remcilinder bovenaan. Als wij remmen dan drukken de remschoenen eerst op de bovenkant tegen de trommel. De onderkant van de schoenen komt pas later aan de gang en drukt veel minder tegen de trommel. Als de bovenkant van de schoenen dunner is dan gaan de onder en de bovenkanten tegelijk tegen de trommel drukken en dus meer oppervlakte contact. Resultaat: meer remkracht achter.

Ik heb van Henk begrepen dat dit 20% meer kracht oplevert. De truc wordt gebruikt in de vrachtwagen wereld. Zo is het geen truc maar een Truck.

Mensen ik heb het echt niet gemeten maar wel degelijk gevoeld.

Na dit "Epistel" zou ik zeggen probeer het maar. Je hebt niets te verliezen behalve een beetje remschoenen, maar deze gebruik je nu toch niet ;-);-)

Remmen maaaaaar.

groetjes,
Sam Ahmad (Spitfire 1500)

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-05-2010 10:37 pm
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

bedankt voor het uitvoerige verhaal.
ik denk er over na.
groet cor[8)]

ReageerCitaat
Geplaatst : 08-05-2010 7:03 pm
michielvl
(@michielvl)
Lid

Wat is het voordeel van meer remkracht achter? Ik dacht dat de meeste remkracht aan de voorkant moet worden geleverd om te voorkomen dat de auto achterstevoren gaat staan als je hard remt.

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-05-2010 4:23 pm
henk.t.a.c.
(@henk-t-a-c)
Lid

Het voordeel van meer remkracht achter komt goed van pas bij een APK keuring.De standaard remkrachtverdeling is 60% voor en 40% achter.Als aanvulling op het verhaal van Sam Ahmad,gebruik geen schuurpapier maar schuurlinnen korrel 100 of 140.
Henk Meijerink.TAC.

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-05-2010 10:30 pm
elmen
(@elmen)
Lid

Het bovenstaande verhaal wordt inderdaad in de vrachtwagen wereld toegepast en het is geen truc maar een vast onderdeel van een (goede) remrevisie. Het heet straalslijpen of straaldraaien. Bedoeling is dat de straal (ronding) van de nieuwe remvoering nauwkeurig aangepast wordt aan de diameter van de remtrommel. Er wordt een apparaat op de naaf gemonteerd dat als het ware de remtrommel vervangt en dit wordt exact op de diameter van de remtrommel ingesteld. De remschoenen worden iets uitgedrukt en het apparaat schuurt of schaaft de remvoering precies op de juist ronding zodat bij het remmen inderdaad het hele oppervlak van de remschoen tegen de trommel drukt. Belangrijkste in deze procedure is echter wel dat men hierbij zgn "overmaat" remvoering gebruikt, die dus eigenlijk iets te dik is, gebruik je standaard remvoering dan haal je eigenlijk al teveel weg. Bezwaar bij de hier besproken methode is dat je door het schuurlinnen je remtrommel kleiner maakt en dus de straal van de remvoering niet meer klopt en ook het terugstellen van de remmen is eigenlijk niet juist. Overigens slijten remvoering en trommel in de loop der tijd op elkaar in en zal het dus vanzelf goed komen maar je kunt op deze manier dit proces wel bespoedigen, zeker als je problemen hebt met ongelijke of onvoldoende remkracht. Grootste probleem is echter vaak dat de remtrommels na jarenlang gebruik te groot worden (ze slijten namelijk ook) waardoor de afwijking t.o.v. de remschoenen steeds groter wordt.

Grtz. Leo

ReageerCitaat
Geplaatst : 14-05-2010 3:41 pm
Share: