Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
Warme motor hapert en slaat af
hallo allemaal,
Mijn naam is Ronald de Boom uit Hellevoetsluis en ik heb een groene spitfire MKIII uit 1968. Ik ben bezig om samen met iemand de auto weer goed te krijgen maar loop nu tegen het volgende aan:
De auto start zonder problemen en loopt mooi, maar na zo'n 2-3 kilometer houdt hij in als ik gas geef en slaat op een gegeven moment af. Ik krijg hem dan wel weer gestart (stationair)maar als ik gas geef slaat hij weer af.De puntjes, verdeelkast, benzinepomp en carburateur zijn vervangen, benzinetank is schoon en ook heb ik de dop al losgehaald van de tank. Ik lees op internet wel over een hitteschild of bobine, maar wellicht weet iemand met mijn beschrijving direct wat het is.
met vriendelijke groet, Ronald
de
Hoi Ronald
Het blijven wonderbaarlijke dingen die spit's. Ik begrijp dat je mk3 een carborateur heeft, dat lijkt me een ieder geval eenvoudiger dan twee.
ik zou de moeren van het spruitstuk eens aandraaien ik weet zo snel niet met welk moment maar dat is wel te vinden. Heb zo'n ervaring, dat als het blok warm wordt er lekkages optreden en veel valse lucht aanzuigen.
gr Ben
Ik zal beide tips proberen, bedankt voor de snelle reactie. Ik heb een weber gemonteerd, om de su' te kunnen reviseren. Ik ben niet heel technisch dus ik moet het al doende leren. Ik vind het overigens wel erg leuk allemaal! Nogmaals dank. wordt vervolgd....
groet van Ronald
Beste Ronald,
Zou 'vapour lock' kunnen zijn. Zelf heb ik een 1500 en tussen de carburateurs en inlaatspruitstuk een hitteschild gemonteerd. Je kan bij de diverse onderdelen handelaren kijken of er ook een hitteschild voor de Mk3 is (voor de SU carburateurs)'en mogelijk ook de motorschotten. Anders is een snelle oplossing door ook een van de TAC leden te bellen. Als die een oplossing hebben, want wellicht is er meer aan de hand (combinatie van factoren), kun je dat antwoord natuurlijk weer op het forum zetten zodat anderen er ook wat aan hebben.
Succes!
Groeten,
Geertpaul Weeda
Gisteren kwam ik erachter dat de extra geplaatste benzinefilter vuil was en ook maar een klein beetje gevuld. Ik heb deze vervangen en zie in de nieuwe filter ook vervuiling. De auto heeft 22 jaar stilgestaan en de tank is schoongemaakt en gespoeld maar blijkbaar niet goed genoeg. Vrijdag ga ik in ieder geval kijken naar de tank en benzineleiding tot aan de benzinepomp. Ik weet niet zeken of de verschijnselen die ik heb beschreven, passen bij deze vervuiling maar dit moet sowieso worden opgelost. Nogmaals dank voor het meedenken en...wordt vervolgd.
groet van Roon
Ronald,
Je geeft aan dat het probleem na 2 tot 3 km ontstaat. ik vraag me af of er dan al zo veel warmte aanwezig is voor een vapour lock. Maar het plaatsen van hitteschild is simpel en kan je die optie in ieder geval afstrepen. Je schrijft dat je tijdelijk een Weber hebt gemonteerd. Zat er voorheen dan ook geen hitteschild en waren er toen met de SU ook geen problemen?
Ronald
Hallo Ronald
Mijn advies is om eerst een externe benzinetank in de auto te plaatsen (gedeeltelijk) gevuld met benzine , en dan met een slang aansluiten op de benzinepomp
Ga hierna maar lekker test rijden je zult hiervan versteld staan. Ga hierna de benzinetank en de leidingen opnieuw chemische reinigen om verdere schade aan de motor te voor komen.
Groetjes
Jan de Jong
Hoi,
zover ik weet zit er geen hitteschild en zijn de problemen na het opknappen plotseling ontstaan bij een rit en daarna niet meer weggegaan.zoals gezegd ben ik niet heel technisch van huis uit en in de leerstand. Ik vind het niet leuk, maar geniet wel van het zoeken naar een oplossing en het leren kennen van mijn auto!
Ik heb ook een MK3 uit 1968 (net een paar weken), en had het zelfde probleem...
De oplossing voor mij was echter heel eenvoudig...boutje aan verdeler waar de massa van verdeler grondplaat aan vast zit, zat los. Na vastdraaien was het probleem bij mij verholpen.....
Dit komt natuurlijk als boter na de vis. Maar wel handig voor mensen die soortgelijke klachten hebben en dit lezen. In mijn geval ging de spit ook stotteren en inhouden bij hogere snelheden. Mijn gevoel was dat de motor te weinig benzine kreeg. ( gereviseerde en professioneel afgestelde SU carbs) ander probleem was het vrijwel constant overstromen van de achterste (linker) vlotterkamer. Dus beide vlotterkamer deksels eraf, vlotter, naald en zitting verwijderd. En ja hoor in beide koperen buisjes van de vond ik samengekoekt straalzand. Dit veroorzaakte bij de achterste carb de overstromingen (de naald kon de toevoer niet stoppen en de voorste zitting was nagenoeg verstopt. Maw een goed verborgen gebrek. Met een scherp metaalboortje in de hand Alles er goed uitgeschraapt en uitgeblazen en spitje rijdt weer als een zonnetje ( zie fotos verstopte zitting voorste carb.)
Hallo Ronald Je schrift dat je de benzine pomp hebt vervangen,maar is dit een nieuwe of een gebruikte??
Mijn ervaring met de benzine pomp is van mijn tweede reis naar Zwitserland in 2014.Toen kreeg ik ook problemen stotteren en afslaan ,bleek later dat de klepjes in de bezinepomp vervuild waren waardoor de benzine terug liep naar de tank. Ook kan het zijn dat je een verkeerde pomp hebt geinstalleerd er zijn namelijk twee versie,s , een met een lange hevel en een met een korte hevel.heb je die met een korte hevel geinstalleerd incl tussenstuk dan geeft de pomp te weinig benzine.
Succes met zoeken en een vriendelijke groet van Henk Meijerink,TAC.