Forum
stuurkolom mk3
Ik heb een probleem met de buitenste buis van de stuurkolom van mijn mk3. Bij het vervangen van de bushes (er zat speling op het stuurhuis) wou ik de verbreding waar de richting en lichthendels inzitten van de buis halen. Zo kom ik makkelijk aan de eerste rubber bush.
Nu krijg ik dat ding er niet af... bankschroef WD40, hitte... ten spijt. Ik heb wel zo een kap liggen (reserve), dus die moet er toch af kunnen?
Tips?
Of is dat 1 geheel?
Alvast bedankt!
Het is zeker niet één geheel. Ik ben bezig een mk3 op te knappen en het stuur is er momenteel af, dus ik kon nu goed voelen of er beweging in zat. En, ja! Ik kan het dikke uiteinde goed op en neer bewegen, maar heen en weer moeilijker. Dus, je zou denken dat er een boutje -of zo- doorheen zat. Maar, nee. Er valt aan de buitenkant niets te ontdekken. Ik vermoed dan ook dat er een paar uitsteekseltjes in een paar holletjes grijpen om de 'verbreding' op zijn plaats te houden.
Er moet dus beweging in te krijgen zijn.
Het reserve ding -wat je hebt -als je die in de kont kijkt- zie je dan iets aan de binnenkant wat op uitsteeksels lijkt?
ik ben benieuwd naar je resultaten, want ik overweeg ook de 'bushes' te vervangen, omdat er nogal wat zijdelingse speling op de stuuras in de koker zit.
Ik zien aan het reserve ding dat het 2 kleine uitsparingen heeft waardoor het op zijn plaats in de buis zou moeten zitten. Dus om het los te halen zou je moeten trekken en niet draaien.
Maar hetgeen in mijn auto zat is een soort variant denk ik waarbij het geperst is op de buis..., heb het nog niet kunnen scheiden van elkaar. Ondertussen is de buis zodanig gehavend van in de bankschroef en dergelijke te zitten dat ik op zoek ben naar een vervang stuk.
Nu ivm de bussen: Je kan ze ook vervangen zonder die verbreding van de buis te halen. Ik heb ze met enige handigheid met een dikke borstelsteel uit hun zitting (zit vast met 2 uitstulpingen in de buis) geduwd. De onderste is zeker geen probleem, de bovenste iets moeilijker.
Veel succes!
even ten rade gegaan bij Ruud van RSI-parts: de buis en de verbreding is steeds 1 stuk, al zijn er heel veel verschillende varianten doorheen de tijd gemaakt.
Ze scheiden van elkaar is dus niet aan te raden
Ik zal hem voorlopig oplappen, nieuwe bushes erin en deze winter een ruilexemplaar zoeken...
Gisteren een testrit gedaan na het vervangen van de bussen in het stuurhuis: een echte aanrader voor wie met speling aan het stuur zit! Het is wat een gepruts om de rubber bushen te vervangen maar het loont echt de moeite. Wereld van verschil!
Ook de flexibele koppeling heb ik opnieuw aangehaald... weg speling en welkom rijplezier