Menu Sluiten

Forum

slecht lopen en kna...
 
Notifications

slecht lopen en knallen uit de uitlaat  

 
lonnekerri
(@lonnekerri)
Lid

vanmiddag begon de auto ineens te stotteren en te knallen uit de uitlaat, ook was het vermogen bijna weg. Dus voor zichtig zonder al te veel gas te geven zijn we naar huis gereden. Thuis even de bougie's eraf gehaald, is 1 bougie helemaal nat en zwart terwijl de rest mooi droog is. We hebben er 300 km moeiteloos mee gereden nadat de kop er af is geweest voor revisie.

Heeft iemand een idee wat het kan zijn?

Gr. Richard

Citaat
Geplaatst : 30-09-2012 5:14 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Ja, de ontsteking is ontregeld. Die ene bougie die helemaal nat is, krijgt totaal geen vonk meer, de andere bougies vonken nog wel, maar, niet 'op tijd'. Het kan dus zijn dat de schroef waarmee de harpsluiting die de ontstekingstoren bij de voet vasthoudt aan het motorblok losgetrild is, waardoor de toren 'vrij' kan bewegen en tegen de draairichting of met de draairichting mee is gedraaid. Als blijkt dat die schroef inderdaad 'losjes' zit, kan je met de volle hand om de toren heen die een klein beetje verdraaien. Als je dat doet met lopende motor kan het zomaar zijn dat die weer ineens beter loopt; dan heb je de goede kant op gedraaid. Slaat hij dan af, dan heb je de verkeerde kant op gedraaid. Als je het moertje van de bout in de harpsluiting weer vastdraaid, overdrijf dan niet. Wanneer je wel overdrijft zul je zien dat de de benen van de harpsluiting elk wat kantelen, waardoor ze de voet van de toren niet meer knellen. Het kan zijn dat je de boiut eerder al 'te vast' hebt gedraaid waardoor de benen niet meer in het platte vlak staan maar wat opgekruld ijn. Dan moet je de harpsluiting helemaal van het blok loshalen en op een harde platte oppervlakte weer recht slaan. Betekent dat je de toren even uit het blok moet tillen. Daarbij vedraait de spindel want die heeft een schuine vertanding. Bij het terugplaatsen moet je de toren dus weer onder dezelfde hoek tov het motorblok houden en intussen mag je de spindel niet verdraaid hebben. Doe je dit niet goed, dan wordt het wel heel moeilijk om de onsteking weer 'op tijd' te zetten. Je bent gewaarschuwd, dus je kunt veilig de toren uit het blok halen en er weer in zetten wanneer je de harp weer recht zou moeten slaan. Wanhoop niet!

ReageerCitaat
Geplaatst : 30-09-2012 6:15 pm
lonnekerri
(@lonnekerri)
Lid

ik heb even gekeken, maar de toren zit gewoon vast. Deze zal dus ook niet verdraaid zijn lijkt me dan?

ReageerCitaat
Geplaatst : 30-09-2012 6:47 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Dan kan het aan de contactpuntjes liggen. De 'hamer' die over de nokken van de rotoras loopt slijt langzaamaan wat af, vooral als je nieuwe contactpuntjes hebt gezet. Gevolg kan zijn dat de contactpuntjes niet elke keer open gaan. Eén van de vier nokken is de 'hoogste' en die licht de contactpuntjes helemaal niet meer open, de andere drie doen het nog wel, maar niet elke keer en 'laat' in elk geval. De vonk krijgt dan kans om naar een naastliggend contactpunt in de verdelerkap te springen en een verkeerde bougie krijgt de vonk. Zet dus de contactpunten een streepje wijder open. Voel ook even aan de top van de rotoras of je die zijdelings kunt bewegen. Door slijtage kan de rotoras wat gaan 'tollen' waardoor de contactpunten niet elke keer even ver open gaan.
Vervolgens moet ik je over een rare ervaring berichten. Wij reden met een nieuwe Mini en na een paar weken begon hij te knallen in de uitlaat, te horten en stoten tijdens het rijden en slecht aanslaan bij het starten. Herhaaldelijk bij de garage geweest, maar daar deed het probleem zich niet voor. Het zou wel tussen mijn oren zitten! Op een late winteravond komen we weer met veel avonturen thuisgereden en in mijn onmacht doe ik de motorkap open. Wat blijkt; ik zie een kabelschoentje van het kabeltje van de primaire stroomkring op de bobine staan dansen door de trillingen van de motor, waarbij er prachtige vonkjes oversprongen. Hiermee had de motor dus een extra 'onderbreker' die op de mest ontijdige momenten wel en niet stroom doorgaf. Even met de waterpomptang het schoentje wat toegeknepen; nooit meer last gehad!

ReageerCitaat
Geplaatst : 01-10-2012 12:49 am
Share: