Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
Ontsteking valt af en toe weg
Hoi, vannochtend effe lekker ritje gemaakt naar m'n pa. Wil ik weg rijden start hij bijna niet. Poos rondslingeren en pas na 2 min. starten. Nu had hij dat na een rit af en toe wel vaker en ik dacht dat er ergens een lek bij de carburateurs zou zitten waardoor de brandstofleiding vol lucht kwam te staan, stond nog op het lijstje om na te kijken maar nu duurde het aanslaan wel erg lang. Eenmaal gestart, stopt hij abrupt na 5 minuten rijden. Opnieuw starten, startmotor draaid als een tierelier maar geen swung. Kap open en effe kijken bij carburateurs, leiding los getroken en de brandstof loopt er meteen vol overtuiging uit.....hmmm, brandstof genoeg dus. (Pa zei ook nog dat na al dat aanslingeren hij naar benzine stonk....)
Verdeler kap los maar visueel weinig te zien. Alles dicht en nu meteen starten! Maar na 3 minuten prima rijden zonder haperen motor ineens dood, voelt nu echt aan alsof ontsteking wegvalt. Verdeler kap weer los en friemelen aan massa draad en condensator draad. En wat denk je, meteen weer starten maar weer na 3 minuten rijden stopt het zaakje er mee. Dat leek me simpel, er is ergens een kabel breukje, lossen we thuis zó op. Na nog 4 x stil gevalen te zijn en iedere keer wat friemelen aan de draadjes onder de verdeler thuis eindelijk bereikt en meteen nakijken. Ik heb de auto 2 jaar en rijd er geregeld mee maar ik kan meteen zien dat de contact set en condensator nog recent door vorige eigenaar vervangen zijn, zien er nieuw uit. Multi meter erbij en de draden doorgemeten terwijl ik er aan friemel en trek. Niets kunnen vinden, alles heeft goed contact. Leek een eenvoudig probleem maar ik kom er niet direct uit. Voordat ik de boel verder uit elkaar sloop ben ik benieuwd of hier vaker problemen mee zijn en wellicht iemand die nog een truuk heeft om naar te kijken?
Alvast bedankt!
Mvg,
Gerald
Hieronder wat foto's van de verdeler en boubine, niet nieuw maar het beestje is dan ook 42 jaar oud...
Vacuum unit er af geschroefd alsook de breaker plate schroefjes in de hoop de breaker plate er uit te kunnen schuiven maar dat lukte me niet:
Dit wordt toch echt zoeken! Ergens heb je een 'onvolkomen' contact in het circuit. Omdat je op willekeurige momenten een onderbreking in de stroomkring hebt, duidt dit op een draadbreuk of een kabelschoentje wat niet genoeg knijpt.
Maar, er is nog een ander aspect. Zo'n auto heeft na een jaar of veertig toch wel wat slijtage op de rotoras ten opzichte van de schacht waarin de as ronddraait. Je kunt dus de top van de as enkele tienden van millimeters heen en weer duwen. Punt twee; de plaat waar de contactpunten op zitten heeft in het midden een oog wat om een kraag heen zit die op de basisplaat omhoog gestulpt zit. De plaat met de cotactpunten kan met dit oog om die kraag heen wat draaien om 'vervroeging' van de ontsteking te krijgen. Daarvoor dient de balg aan de ontstekingstorend ie met een draadje de plaat naar zich toetrekt of van zich afduwt. De ruimte tussen het oog en de kraag is na veertig jaar gebruik ook wat aan de ruime kant, scheelt enkele tienden van millimeters.
Nu komt het punt: Je stelt de contactpunt-opening keurig volgens het boekje. Maar, je hebt grote kans dat de rotoras op dat moment helemaal één kant op staat en -tegelijk- is de plaat waarop de contactpunten zitten juist helemaal de andere kant op geschoven.
Nu ga je rijden; hoe vaak is de opening van de contactpunten nog correct? Je hebt kans dat de contactpunten niet (voldoende) open gaan en dan heb je echt geen vonk.
Met het een en het ander spreek ik uit ervaring. Kijk maar na.
Hoi, bedankt voor je reactie. Het zal inderdaad zoeken worden. Je verhaal betrefend spel in de rotor as en diverse componenten bij de breaker plaat en vacuum unit kan ik me heel goed voorstellen. De rotor as zal niet 1 2 3 opgelost kunnen worden maar kan het wel proberen te meten. Heb hier en daar diverse keren gezien hoe de timing af te stellen is met een lamp, zelf nog nooit gedaan. Bij het checken kan ik me goed voorstellen dat er verschil is wanneer je de handel heen en weer juttert.
Genoeg om over na te denken en om te controleren, we gaan er mee aan de slag en ik hou jullie op de hoogte.
Grt,
Gerald
Met betrekking tot dat minutenlang vergeefs starten, kwam er nog een gedachte bij me op.
Wanneer je een bobine hebt, niet twaalf volt maar negen volt, dan heb je dus in de voeding naar de ontsteking een zogenoemde 'weerstandsdraad' zitten, waardoor de spanning naar de ontsteking dus verlaagd wordt. In dat geval is er een tweede voedingscircuit wat wél 12 volt op de bobine geeft, via het startcircuit. Het kan je overkomen dat die 12 volt stroomkring die 'aan' gaat wanneer de sleutel in de startstand gedraaid wordt, niet 'sluit'. Gecorrodeerde contacten, draadje gebroken, kabelschoentje niet goed knijpend.
Het kan zelfs zijn, dat er een twaalfvolts bobine is geinstallerd en er toch een weerstandsdraad in het normale circuit voor de ontsteking zit. Dan heb je dus altijd een zwakke vonk en als er maar 'iets' aan de hand is, te weinig spanning in de vonk.
Hallo Gerald
Normal
0
21
false
false
false
NL
JA
X-NONE
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standaardtabel;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:Cambria;
mso-ascii-font-family:Cambria;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Cambria;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
Maak even even een noodkabeltje direct van de accu naar de bobine, om alle los zittende-/slechte verbindingen van de kabels vanaf het contactslot te overbruggen
en zie hierna het resultaat het komt regematig voor dat de verbindingstekker vanaf het contactslot een slechte verbinding heeft
Groeten uit Rijen
Jan de Jong
Normal
0
21
false
false
false
NL
JA
X-NONE
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standaardtabel;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:Cambria;
mso-ascii-font-family:Cambria;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Cambria;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
Wat ik bij dat wegvallen onder het rijden mis, is knallen uit de uitlaat. Als de ontsteking inderdaad de boosdoener is, moet ie echt wel beste klappen uit de uitlaat geven, met gas erop met een warme motor uitrollend. Als ie gewoon droog niets doet, dan zie ik toch echt meer een probleem aan de andere kant, benzine toevoer en carburateurs. Dat er benzine uit een slang loopt wil nog niet zeggen dat er inderdaad een brandbaar mengsel aangezogen wordt,
Groetjes,
Jos
Oke, dat er verschillende boubines zijn met een verlagings circuit oid wist ik niet, dat is uitzoeken waard. Slim idee om een hardwire direct van de accu te laten komen. Wat Jos zegt over benzine zet me ook aan denken... Het vermogen valt plots abrubt weg zonder haperen. Ik geef dan nog gas in de versnelling maar er gebeurt helemaal niets. Vannavond alles weer in elkaar gezet en morgen eerst maar eens testen wat hij doet. Als hij normaal start dan ga ik met lopende motor aan alerlei draadjes friemelen en zien of er wat gebeurt. Lastig probleem omdat het af en toe gebeurt.....
Grt,
Gerald
Op goed geluk aan draadjes friemelen lijkt me een redelijk wanhopige opgave. Ik zou beginnen om dat kroonsteentje te vervangen door een tril- en vochtbestendige verbinding. Krijg kippevel als ik zoiets zie.
Aanwijzingen geven word zo gauw belerig, van te voren exuses daarvoor!. Probeer systematisch te werk te gaan. Begin ergens, aan het einde of aan het begin, maakt niet uit, en volg die lijn tot aan de andere kant. Laat je onderweg niet afleiden door andere factoren, zoals kroonsteentjes
Als de auto nu niet start, heb je al bijna gewonnen, omdat de fout nu optreedt. Om maar met een achterkant te beginnen: Brandstofmengsel krijgt ie, als je benzine kunt zien staan net onder de sproeierbrug. Je kunt dat goed zien als je die dikke bobbels op de carburateurs los haalt. Dat is 2 x 3 schroefjes. Zoja, dan einde brandstof vraag. Zo nee, open de vlotterkamers benzine tot 5 mm onder de rand? , maak ze schoon, haal de vlotternaalden los en maak kamer, vlotternaald en houder brandschoon. Dat is een ideale plek voor gomvorming, opdrogende brandstof dus. Geen of te lage benzinestand? In de benzinepomp zit een gaaszeefje en klepjes. Afhankelijk van het type zijn die goed te reinigen, en ook vaak vergomd. Torn de motor en check dat er benzine uit de slang bij de carberateurs komt. Geen benzine? Controleer of er benzine uit de toevoer naar de pomp komt. Geen benzine? Controleer of er benzine in de tank zit. Geen benzine? Zijn we mooi aan de verkeerde kant begonnen
Ontsteking: Laten we nu aan het begin beginnen. Een testlampje is beter dan een mooie digitale multimeter, omdat we niet willen weten hoeveel cijfers achter de komma spanning heeft, maar wel of er voldoende spanning is om een lampje te laten branden en niet gewoon lekstroom. De bobine heeft 2 laagspannings aansluitingen. Op een aansluiting staat 6 of 12 v altijd als het contact aanstaat, (een zekering is er niet) , de andere aansluiting wordt door de contactpunten in de verdeler naar 0 geschakeld. Als de puntjes openstaan moet op beide kanten 12 v staan. Geen spanning aan beide kanten? Contactslot verdacht. Ook niet bij starten? 12 v bobine of accu leeg (maar dat hadden we dan al geweten). Bij gesloten puntjes de motor even tornen tot ze openstaan. en meten of we inderdaad 12 v op beide aansluitingen hebben. Nog steeds 0 v aan een kant? Condensator met sluiting of bedradingssluiting. . Bij open puntjes kun je iets tussen de puntjes wrikken, schroevendraaiertje bijv. Dan moeten we 0 volt op de verdelerkant en 12 of 6 v op de voedingskant. zien. Da's allemaal met dat testlampje goed te zien. Als de voedingsspanning 6 v is, hebben we een 6 v bobine, die tijdens het starten de volle spanning van de accu onder belasting krijgt. Dat is iets van 8 v en ook weer goed te zien met ons testlampje. Draai de motor weer even verder, zodat de puntjes duidelijk gesloten zijn. Nu is een multimeter wel weer even leuk, omdat je nu practisch 0 v op de verdelerkant van de bobine moet zien. Als dat meer is, zijn de puntjes of het kabeltje slecht. Laat iemand starten terwijl je naar de puntjes kijkt. Als daar duidelijk dikke vonken vanaf komen is de condensator wijlen. Haal de hoogspanningkabel van de verdeler los, en fixeer het open eind een millimeter van een massapunt af. Tik met je schroevendraaier tussen de openstaande puntjes, en je moet een vonk aan dat einde zien. Zoniet, bobine defect.
Success!
Groetjes,
Jos
Pfff, dat is ene heel verhaal Jos, ontzettend bedankt voor je input, daar ga ik morgen mee aan de slag. Intussen wel nog effe wat kleine testjes gedaan, niet veel tijd omdat we nog andere verplichtingen hebben vandaag.
Zoals gisteren vermeld, alles weer in elkaar en vandaag maar eens starten. Voor de zekerheid de hele nacht de accu aan de lader gehad, die zit lekker vol. (Brandstof tank 3/4 vol )
Spanning over de lage spoel van bobine gemeten en dat gaf tussen 7-8 volt aan. Dat duid dan waarschijnlijk op een 6V bobine. Oke, starten dan maar, geen swung, vlot ronddraaien maar geen vlam. Terug meten, echter voor de zekerheid (Zat ik gisteren voor het slapen nog aan te denken..) de contactpunt afstand checken, daar had ik namelijk aan gezeten. Die stond nu dus totaal fout, hij bleef altijd gesloten! Stom! Afgesteld op 0,4mm, weer starten en in één keer meteen lopen. Klinkt goed. Paar keer herhaald en iedere keer meteen lopen. Uurtje laten staan, lunchtijd en dan maar een test rit. Opnieuw meteen aanslaan bij de eerste omwenteling en prachtig lopen. Uit de garage gereden en eenmaal buiten, pats, uit en niet meer starten. Weer op de bobine gemeten en voilá, nul volt......oh nee, ineens 8 volt. Dat is raar. Nu meteen weer starten en wegrijden. Heb 15 minuten gereden (Mooi dagje voor een spit trouwens, zonnetje scheen vollop in Tilburg), verkeersheuvels, stukje snelweg en van alles en nog wat, geen probleem. Thuis gekomen voor de garage, effe deur open doen en toen sloeg hij plots weer af. (Hij loopt momenteel wat hoog stationair, ongeveer 950 toeren , hij had niet de neiging om te stallen) Meteen meten maar alles goed, daarne meteen weer starten en lopen, grrrrr!
Nu wordt het tijd om het wat systematischer aan te pakken waar sommige al op hinten. Ik had gehoop op een simpel kabelbreukje oid maar het zit blijkbaar dieper. Het meest lastige is toch wel dat het probleem er maar af en toe in zit. Ik ontkom er dan ook niet aan om stapje voor stapje elk komponent/bedrading onder de loep te nemen. Ook het brandstof systeem. (Het filterzeefje in de pomp al een keer eerder schoongemaakt, zag er als nieuw uit, de pomp ook trouwens.)
Het kroonsteentje is ook nog door de vorige eigenaar gedaan en betreft de ruitenwissers. Ik ben ook geen liefhebber van die dingen maar het het hele electrische systeem mag wel eens een clean-up hebben, is in de loop der jaren veel aan gerommeld. Alles (behalve ontsteking ha ha ha!) werkt goed dus dat komt tzt, staat op het lijstje.
Morgen weer verder .
Grt,
Gerald
Vraagje trouwens over demonteren van de verdeler; Als ik de zwarte verdeler kap los heb, vacuum unit er af en de drie schoefjes van de breaker plaat, zou ik die plaat er dan zó uit moeten kunnen trekken? (Base plate in tekening hieronder, zie ook eerste foto van eerste post) Ik kan hem wel ongeveer een cm naar beneden schuiven maar niet er uit trekken maar dat kan liggen aan onvolkomenheden in de behuizing. Eerst effe zekerweten voordat ik zinloos kracht ga zetten.
Groetjes,
Hallo Gerard
Waarom wil je eigenlijk de bovenste grondplaat demonteren ???
Normaal gesproken zou de bovenstegrondplaat er nu uitkunnen of hij klemt wel er veel in het huis, maar let op aan de bovenstegrondplaat zit aan de onderkant een nylonpennetje met drukveertje wat snel afbreekt. ik zelf zou de stroomverdeler inwendig goed reinigen en dan even vullen met cardanolie en de cardanolie er weer uitlaten lopen waardoor het geheel weer goed gesmeerd is.
De stroomverdelerkap is ook aan vervanging toe zoals ik aan de foto,s kan zien, de centrale grafitstift-/ kern is ook totaal versleten deze grafitkern moet met zijn bolle kant ongeveer 3mm boven de kapkraag uitkomen. tevens mis ik het smeerviltje voor het hammertje van de contactpunten, ik heb zo iets nog liggen tevens ben ik de overbuurman van Leo Briels jouw wel bekent.
groetjes uit Rijen
Jan
Hoi Jan, dat is toevallig! Ik ben met de spit ook wel eens naar Leo gereden, misschien heb je er wel eens een rode zien staan? Misschien kan ik een keer langskomen, ben je overdag ook beschikbaar?
De plaat wilde ik er uit halen om beter te kunnen zien waar al het spel zit en of ik er wat aan kan doen. Tevens kan ik dan inspecteren of de plaat eronder ook in goede conditie is. Ik zelf vond de verdeler kap er niet slecht uit zien, maar de koolstof stift ziet er inderdaad wel ingebrand uit, geen idee of dat aan mijn probleem bijgedragen heeft. Ik zie in de shaft in de verte wel een soort van poruis iets zitten maar heb geen ervaring hoe het er uit moet zien, vandaar misschien een keer meekijken? Kan ik as woensdag ochtend/middag effe langskomen?
Groetjes,
Gerald
Vandaag weer wat verder gekeken en geinspecteerd. Hoewel er misschien een logischere trouble-shoot volgorde is blijf ik voorlopig tóch nog even hangen bij de distributor en andere gerelateerde onstekings componenten. Waarom? Gewoon een gevoel, bij de beruchte rit waar hij 6 x stil viel startte hij iedere keer weer nadat ik met de distributor gerommeld had.... Het kan me op een dwaal spoor brengen maar ik denk dat ik iets gevonden heb.
Allereerst ben ik helemaal in mijn nopjes door wat dieper in systemen te kijken, blijft leuk werk. Hoewel ik heel veel gesleuteld heb in het verleden heb ik maar weinig ervaring met auto's. Mijn sleutel ervaring beslaat voornamelijk vliegtuigen met turbine motoren. Vroeger op school wel alles gehad over ontstekers, viertakt motoren en allerlei mechanica wat er bij hoort maar nu ik zo bezig ben is dat gelijk een learning curve. Alles wat je vastpakt effe opzoeken en kijken welk radertje dat nu weer in het geheel is. Ik geniet met volle teugen!
Zo ook de zwakkere spoel wat ik niet wist, gisteren de spoel weerstand gevonden en de terminals zagen er behoorlijk gecorrodeerd uit met oude connectors. Nieuwe aansluitingen op gezet en de terminals schoon geschuurd met scotchbrite. Ook de dubbele aansluiting van zwak en 12V naar de primaire kant van de spoel behoorlijk gecorrodeerd en ook vervangen. Voorheen met gebruikte accu (aantal test starts gedaan, accu nu 12,8V) had ik inmiddels 6,3V op de spoel in de zwakke (run) stand. Na de schoonmaak actie had ik 7,7V. Dat scheelt in ieder geval weer.
Terug naar de verdeler. De breaker plate er uit gehaald en alles schoongemaakt. Op zich ziet alles er redelijk goed uit, ook het vitje in de as is aanwezig. Contactpuntje mooi schoon, condensator ziet er als nieuw uit (zegt niets natuurlijk). De rotor as heen en weer geduwd maar dat zit toch behoorlijk star, weinig speling. Het enige waar ik me zorgen om maak is de verbindingsflens van de breaker plaat met de moeder plaat eronder. Die flens zit redelijk ruim en ik kan de plaat toch wel zéker 0,8mm heen en weer bewegen. Dát heeft zeker wel effect op de contact afstand van 0,4mm. Nu zal het zaakje tijdens draaien best continue naar een bepaalde kant geduwd worden maar dat zou door bijvoorbeeld een momentele stotter effe kunnen verplaatsen en dus pats, motor uit. Wat denken jullie?
Na het schoonmaken alles weer in elkaar en de motor start direct. Nog een paar keer herhaald met afwisselende toeren laten draaien maar hij start iedere keer en slaat vooralsnog niet af, heb nog geen tijd voor een testritje gehad. Ik hoop dat ik op de goede weg zit, morgen tóch voor de zekerheid effe onder de carburateurs kijken, kunnen we dat iig uitsluiten.
Hier wat foto's van mijn geknutsel vandaag, ik laat maar zoveel mogelijk foto's zien, misschien valt iemand iets op wat ik niet zie, alle commentaar is welkom en kan ik alleen maar van leren:
Ziet er redelijk goed uit, op een bijna dol gedraaide kop na, ik heb geen vervangend schroefje maar dat komt nog wel:
Hier ziet het er ook prima uit, kop rotor as schoongemaakt maar verder weinig te doen hier, veertjes in goede conditie. Ik heb het idee dat dit geen 40+ jaar oud is:
Rotor as viltstukje gevonden en er uit gehad met pincet, lekker nat dus weer terug:
Het zaakje weer in elkaar. Ik vind dat het er allemaal helemaal niet slecht uit ziet en ik denk dat dit een aantal jaar geleden vervangen is geweest. Ik heb zelfs het vermoeden dat het om een niet origineel onderdeel gaat waarbij de flens verbinding misschien wel nooit mooi heeft gezeten uit de doos. Na een paar jaar rijden wordt die speling alleen maar erger totdat we zijn waar we nu zijn. Ik heb een draaibank, misschien kan ik proberen een nieuwe flens te draaien die wél precies past:
Close-up van de carbon stift, dat is zéker geen 3mm en bijna flush met het aluminium kraagje, nog niet geraakt maar zit er niet ver vanaf:
Morgen of overmorgen maar weer een testrit maken en zien waar we staan.
Grt,