Menu Sluiten

Forum

Olie lekkage
 
Notifications

Olie lekkage  

 
M. de Nooijer
(@m-de-nooijer)
Lid

Hallo,

Wij hebben onze spitfire net 1 week. hij rijdt prima denk ik.

Maar als we een stukje gereden hebben en de motor warm is wil hij niet meer starten. volgens de oude eigenaar lag dat aan de Waxstat. deze heb ik nieuw besteld en zit te wachten op onderdelen. Als hij koud is start hij met niets. loopt goed ook als hij warm is. alleen als je hem uitzet krijg je hem bijna niet meer aan. als hij dan loopt is er ook geen probleem meer.

Het volgende probleem is de er steeds wat olie onder de spit ligt. heb hem op de brug staan (heb de luxe dat we een eigen brug hebben) en heb wel wat dingen gezien wat ik nog niet weet wat ik er mee aan moet.

  • Uit de cardan komt olie aan de linker en rechter kant. (heb 3 nieuwe keeringen liggen ervoor)
  • De caterpan is nat, verdenk de pakking van de carterpan.
  • aan de voorkant van het blok bij de onderste poeli lekt hangt ook een druppel, verdenk de kering achter het vliegwiel.
  • En tussen het blok en de versnellingsbak is het vochtig/nat.

nu heb ik met tarremover alles schoon en droog gemaakt en ga eerst de cardan er onderuit halen, schoonmaken en keeringen vervangen. Maar moet eerst even op sleutels wachten want die heb ik nog niet. Hebben jullie nog tips en trucks waar ik op moet letten of wat vaak voorkomt? En waar kan ik het best de onderdelen halen? Heb ze nu Brit Parts in Hagehosrt gehaald omdat ik daar in de buurt was. En ben er tot nu toe ook over te spreken. Ik woon in Middelburg dus is het niet even snel wat halen in de buurt toch?

mvgr, Mark (ik hou jullie op de hoogte van de voortgang)

Citaat
Geplaatst : 06-01-2016 12:03 pm
M. de Nooijer
(@m-de-nooijer)
Lid

Zo weer een stuk verder en een hoop dingen wijzer.

De cardan is er onderuit niet zonder slag of stoot, 2 draadeinden afgebroken. Maar goed met een speciaal setje stiftjes deze eruit gekregen. De olie uit de cardan laten lopen, was niet meer helemaal de 0,57 l die er in zou moeten zitten. De assen naar de achterwielen uit de cardan gehaald. Toen werd me ook duidelijk waarom hij overal wat nat was, namelijk er zat geen pakking tussen de flenzen en de cardan. De lagers zijn er ook af, met wat kunst en vliegwerk. Nu alles ontvet en weer mooi zwart gespoten. Heb alle onderdelen binnen voor de cardan. Heb deze bij Nico Baas besteld, en voor mij zeker een aanrder. Gisteren gebeld en geld overgemaakt en vandaag alles al binnen. Dus het weekend staat in het teken van de Spitfire. Keeringen vervangen, nieuwe lagers plaatsen, Cardan weer in elkaar monteren, nu wel met pakkingen. Opvullen met olie en even terug monteren. (nou even!) verwacht nog een gevecht met een bladveer, welke ik nu los heb gehaald bij de wielen zodat de spanning eraf is. Verwacht dat dat nog een uitdaging wordt.

mvgr, Mark

ReageerCitaat
Geplaatst : 08-01-2016 10:52 pm
Ben Vriens
(@ben)
Lid

Hallo Mark

Welkom bij de club.
Nog maar 1 week in het bezit en dan al tegen allerlei Engelse gebreken aanlopen.
Zo te lezen heb je wel de nodige ervaring en zal de klus wel geklaard worden. Raar van die oliekeerringen in het cardan. Verder laten de meeste spitjes wel een spoortje na een ritje.
Er zijn overigens diverse aanbieders van materialen. een kwestie van googelen. In het zuid westen van het land is er weinig te vinden.
In ieder geval veel succes er mee.
gr Ben

ReageerCitaat
Geplaatst : 09-01-2016 11:19 am
Ton van der Linden
(@tonlinden)
Lid

Om te beginnen het niet starten met warme motor kan liggen dat er geen olie meer in de carburatuers zit. En de auto wat arm afgesteld staat,

en de onderdelen voorziening in het zuiden is goet te noemen Rsi, ccee ( motor delen) kijk in het clubblad daar staan ze allemaal

succes met sleutelen Ton

ReageerCitaat
Geplaatst : 24-01-2016 3:17 pm
M. de Nooijer
(@m-de-nooijer)
Lid

Hoi Ton,

Bedankt voor je tips. Ik heb de olie gecontroleerd en deze zat nog helemaal vol. Als ik naar de kleur van de bougies kijk zien deze er mooi uit. (light bruin) Een koude start is geen enkel probleem 3 weken stil 1x rond en lopen. De oude eigenaar had ook al diversen dingen gedaan. En wilde de waxstad gaan vervangen. (deze heb ik inmiddels besteld incl. nieuwe naalden) ik hou jullie op de hoogte

mvgr, Mark

ReageerCitaat
Geplaatst : 24-01-2016 9:28 pm
Ron Kulik
(@kulik)
Lid

Misschien ook even de opbrengst van je benzinepomp checken. Die kan ook gevoelig voor warmte zijn. Nieuwe kost ca. € 30 en het is geen 10 minuten werk.

ReageerCitaat
Geplaatst : 27-02-2016 6:47 pm
Share: