Menu Sluiten

Forum

niet starten en kna...
 
Notifications

niet starten en knallen uit inlaat?!  

 
pdcdeclerck
(@p-d-c-de-clerck)
Lid

ik heb deze winter de motor en ophanging volledig onder handen genomen. Met de lente in zicht wil ik hem op de baan hebben, maar hij start niet! Ik heb contactpunten, kleppen, vervroeging 6° ... gesteld: er is dus een vonk op de bougies, maar hij wil maar niet aanslaan.

Ik las al op dit forum op een onsteking die 180° verkeerd staat, maar geen idee hoe dat kan. Cilinder 1 op BDP (dat is toch de cil aan de bumperzijde?), timing statisch gezet met de rotor wijzende naar de 1 ste cil.
Het feit is dat hij niet wil starten en af en toe ploft in de inlaat (zichtbaar doordat de luchtfilters af de carburaters zijn).

Nu alles is een leerschool, heb al veel gelezen en opgezocht, maar nu geraak ik even niet verder. Ligt dat nu aan de timing, of moet ik denken aan de carburateurs?

Alvast bedankt

Citaat
Geplaatst : 10-03-2013 8:27 pm
Jos Okhuijsen
(@josok)
Lid

Hi Pcddeclerck,

De verschijnselen zijn toch typisch voor de 180 graden situatie. Hoe het verkeerd kan? De nokkenas, die de verdeler aandrijft draait 1 op 2 t.o.v. de krukas. Er zijn dus 2 bovenste punten. Als de verdeler los is geweest kan het zijn dat de nok onderaan precies verkeerd om de aandrijfas staat.. Dat zou niet moeten kunnen, maar met een beetje wrikken draait het toch wel.

De makkelijkste methode om eea te controleren is alle bougiekabels 180 graden op te schuiven. Als ie dan start kun je verder uitzoeken of de verdeleras of de verdeler verkeerd staan en die zetten zoals in de boeken staat. Is niet moeilijk als je even begrijpt wat je doet. Hoop dat het helpt!

Groetjes,

Jos Okhuijsen

ReageerCitaat
Geplaatst : 10-03-2013 11:30 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Het antwoord van Jos is het eerste wat terecht opkomt wanneer je zeker weet dat de volgorde waarin je de bougiekabels vanuit de verdelerkap aan de bedoelde bougies hebt aangesloten. Vraag één is dus; heb je de bougiekabels vanuit de verdelerkap aan de bedoelde bougies aangesloten? De ontstekingsvolgorde is 1342. De kabel die uit het gat van de verdelerkap linksboven komt gaat naar de eerste cylinder. Die links onder zit naar de derde cylinder, die rechts onder zit naar de vierde cylinder en die rechtsboven zit naar de tweede. De verdelernok draait immers linksom.
Zoals Jos aangeeft, de verdeleras kan 180 graden verkeerd staan; maar dat krijg je niet makkelijk voor elkaar want de spie onderaan de as zit uit het midden (kijk in het werkplaats handboek bij 86.35.20 bij 6 op het plaatje) en als je de verdeleras er een halve slag gedraaid in laat zakken staat deze spie naast de gleuf waar hij in moet vallen. wanneer je de as er zo fout in zet en de krukas draait een omwenteling, dan valt de spie alsnog in het gleufje. Je zou dus kunnen proberen of de verdeleras een halve slag linksom wil draaien terwijl de motor stil staat. Wanneer de as iets naar beneden schiet weet je dat de spie gepakt heeft.
Terug redenerend blijft dan nóg een vraag over: wanneer je het aandrijftandwiel van de verdeleras uit het blok gehad hebt, is het de vraag of je dat tandwiel in de goede stand weer in het gat hebt laten zakken. Dit tandwiel heeft schuine vertanding omdat het een haakse overbrenging met de nokkenas moet realiseren. Dit betekent dat -als het tandwiel het nokkenas tandwiel raakt en de tanden in elkaar glijden- het tandwiel tussen een kwartslag en een halve slag draait. Als het tandwiel op de 'bodem' gezakt is moet de gleuf voor de spie naar de voorste bougie wijzen wanneer de kleppen van de vierde cylinder 'op tuimelen' staan, zodat de verdelernok ook naar de eerste bougie wijst. Wanneer je het tandwiel een tandje te weinig 'linksom' in het tandwiel van de nokkenas laat zakken, staat het spiegleufje naar de tweede bougie wijzend.
De astop van het verdelertandwiel heeft ook een spievormig uitsteeksel wat in een gleuf van de oliepompas moet vallen. Als dat niet goed gaat, zakt het tandwiel niet tot aan de 'bodem' van het gat. Als de spie onderaan de verdeleras niet goed in de gleuf van de verdelertandwielas valt steekt de verdelernok zover omhoog, dat de verdelerkap er niet goed overheen past. Daaraan kan je zien of de spieën wel goed in de bestemde gleuven gevallen zijn.
Als je nog vragen hebt, zie ik wel weer een berichtje van je. Als alles goed gekomen is, bericht dan ook even over je ervaringen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-03-2013 2:08 pm
pdcdeclerck
(@p-d-c-de-clerck)
Lid

Probleem opgelost, hij draait als een klokje!

Oorzaak: de draad op de tapbouten van de delco was aan 1 kant beschadigd. Ik ging ervanuit dat ik hem goed vastgeschoefd had in het motorblok, maar niet dus. De minimale speling was genoeg voor de rotor om niet altijd in te grijpen en dus af en toe te blijven staan alvorens verder te draaien. Op die manier draait dus geen enkele motor en verzuipt hij helemaal. Ik kon de rotor een beetje omhoog trekken en voelde op die manier dat hij niet ingreep op de as onderaan...

Oplossing: de tapbouten vervangen door nieuwe, de carburators er nog maar eens afgehaald en volledig opgekuist... Eens de delco goed vast stond (met de juiste dikte van dichtingen) starte de auto quasi onmiddellijk.

Nu wachten op sneeuwvrij weer voor de testrit!

Bedankt voor de hulp!

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-03-2013 5:03 pm
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Dag heren techneuten onder ons.

Toch eveneen echte vakterm op dit gebied.

Het moet zijn : hij start wel, maar slaat niet aan.

Het starten doe je met de startmotor en dat gebeurde.

Alleen kwamen de bougievonkjes niet op het juiste moment en sloeg de motor niet goed aan.

ReageerCitaat
Geplaatst : 15-03-2013 10:20 pm
Share: