Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
Hulp bij diagnose

Zoals ik bij het voorstelrondje al aangaf, is mijn Spitje (1500TC) ermee opgehouden. Ik hoop met jullie hulp de juiste diagnose te stellen en haar voor de apk van 19 juni weer op de weg te hebben. Wat is er gebeurd: de motor raakte bij een korte rit oververhit. Het bleek dat mijn radiateur lekte. Ik heb een nieuwe radiateur geinstalleerd en de motor gespoeld met azijn. Met een schone koeling ben ik op weg gegaan naar Amsterdam (100 km). Zonder problemen daar aangekomen. Na een korte afspraak ging ik op de terugweg waarna binnen 2 km de temperatuur het rood in ging. Ik ontdekte een vieze blubber in de radiateur. Ik vermoed dat dit een mix is van verse olie en koelvloeistof. Mogelijkheid 1: koppakking kapot, vervangen. Mogelijkheid 2: koppakking plus laten vlakken. Mogelijkheid 3: klont blubber heeft losgelaten na het schonen. Spoelen en klaar. Wat denken jullie? Thnx, Martijn

Optie drie, kun je natuurlijk altijd doen, mss heb je geluk, maar ik denk van niet. De vieze blubber (koffie met melk kleur) is inderdaad olie en koelvloeistof, aangezien de temperatuur twee keer te hoog is geweest zou ik echt gaan voor optie twee. je hebt het spul al los liggen en is het een kleine moeite om de kop ff te laten vlakken. Dit zijn de kosten natuurlijk ook niet. Doe je dit niet en vervang je alleen de koppakking, loop je het risico dat het nog een keer los moet omdat de kop toch "krom" is. Begin je weer van voren af aan. Het blok en radiator moet je ook weer opnieuw gaan spoelen om die drap er weer uit te krijgen. Succes met de reparatie.
Gr Ronny

Dank voor je reactie, Ronny. Better safe than sorry. Ik begrijp het argument. Ik vroeg me af of de drie opties te onderscheiden zijn. En dan bedoel ik zonder handelingen twee keer uit te hoeven voeren. Wie kan me een goede en goedkope "kopvlakker" aanraden in de omgeving van Arnhem?




Ik ben naar een plaatselijke motoren revisie bedrijf gegaan, de kop achter gelaten en gevraagt of ze dit in de dooie uurtjes konden doen. Was klaar voor 20 euro (alleen vlakken), heb alleen drie weken moeten wachten. Het voordeel voor mij was dat ik dit in de winter heb laten doen. Auto stond dus al stil, in de winterslaap. Daarna rustig opnieuw opgebouwd en gelijk een gemodificeerd hitteschild aangebracht (oude was bijna vergaan, nu een bubbelwandig ertussen, link ) en een nieuwe inlaatspruitstuk, in de oude zat een scheurtje in. Zou zeggen, drie vliegen in 1 klap. Ondertussen de radiator uitgebouwd (werd maar voor de helft warm) en in een bak met antikalk en azijn gelegt, elke dag schudden met de radiator en de tuinslang er weer boven in, wat kwam daar een rommel uit zeg. De radiator heeft twee weken in die bak gelegen. Na de opbouw, de motor goed gespoeld en warm laten lopen met keukenzout, azijn en hoeveel water. En voila klaar voor de zomer van 2013 heeft zelfs de hele zomer op water gestaan en heb dit nog een aantal keren het ververst
Moet eerlijks halve zeggen, de spit heeft op dit moment nog nooit zo mooi gelopen. Eigelijk maar goed dat de koppakking er toen door was. Anders waren de andere delen nooit aan het licht gekomen.
En ja, als de boel nu toch los komt te liggen zou ik loodvrij toch in overweging nemen.
Groetjes Ronny