Menu Sluiten

Forum

bokkende koppeling
 
Notifications

bokkende koppeling  

 
martinvanderspek
(@martinvanderspek)
Lid

Hallo,

Ik heb een vraag voor de gevorderde spit kenner. Als ik met mijn spit een uur of wat heb gereden begint de koppeling (bij wegrijden uit stilstand) te bokken. Als de motor weer is afgekeld is het probleem weer verdwenen. Koppelingsplaat en drukgroep zijn vernieuwd. Het betreft hier niet het probleem van een droge prise as. Uitsluitend bij warme motor. Lijkt of er ergens druk opgebouwd is of id.

Graag jullie suggesties.

Martin

Citaat
Geplaatst : 19-12-2012 3:33 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Ja, dit is een echte hersenkraker.
Ik denk dat je de oplossing in deze richting moet zoeken: wanneer je rijdt verzorgt de koppeling de verbinding tussen de motor en de aandrijflijn. Nu is het karakter van de koppeling 'dat hij slippen kan'. In feite slipt elke koppeling om zoveel wrijvingsweerstand te krijgen dat die weerstand de verbinding in stand houdt. Al rijdend wordt elke koppeling warm van die geringe slip. Deze warmte speelt je parten wanneer je met een opgewarmde koppeling uit stilstand wegrijdt.
Er is dus iets met het koppelingsvlak aan de hand.
Het kan zijn dat het oppervlak van het vliegwiel of het oppervlak van de drukgroep vettig is. Het kan zijn dat het opevlak van het vliegwiel waar de koppelingsplaat tegenaan ligt niet egaal gesleten is en de nieuwe koppelingsplaat hier onvoldoende grip op heeft. Was de vorige koppelingsplaat zover versleten dat de nageltjes van het frictiemateriaal er doorgheen kwamen? De koperen nagels krijgen dan een blinkend oppervlak. In het vliegwiel zit een slijtspoor van de nageltjes.
Dus; maak de boel maar weer open en controleer op vettigheid (afspuiten met remmenreiniger) en kijk of er slijtsporen in het vliegwiel zitten (laten afdraaien dan).
Maar! voordat je deze operatie doet; controleer eerst of de zuiger in de hulpcilinder van de koppelingsbediening wel 'helemaal' terugkomt als je het pedaal loslaat. Dat kan je doen door de wartel waarmee de leiding van de hulpcilinder aan de hoofdcilinder vastzit zover los te draaien dat er een druppeltje (of twee) vloeistof weglekt. Hetrare is -namelijk- dat het terugstromen van vloeistof uit de hulpcilinder in de hoofdcilinder beperkt is tot het slagvolume van de hoofdcilinder. Als je de leiding naar de hulpcilinder niet losgehad hebt bij het vervangen van de koppelingsplaat, dan is onder invloed van de zwaartekracht de zuiger in de hulpcilinder naar zijn uiterste stand gezakt, waarbij meer vloeistof aangevoerd is dan normaal met pedaalkracht wordt aangevoerd. Bij een warm gelopen auto zet ook de vloeistof in de hulpcilinder uit, waardoor het mogelijk is dat de koppeling niet echt helemaal meer vrij komt.
Je mag deze hele uitleg overslaan, als je maar wel even de wartel zover los draait dat er een paar druppeltjes langs de leiding naar buiten lekken. (Doekje eronder; sommige vloeistof tast de lak aan).

ReageerCitaat
Geplaatst : 19-12-2012 4:18 pm
Ben Vriens
(@ben)
Lid

Martin

Na het monteren en afstellen van een nieuwe koppeling in mijn 2cv had ik, als hij of zij warm was, het idee dat de speling te te klein was geworden.

Schakelen ging niet lekker en het aangrijpen ook niet. Nadat ik de koppeling ies meer speling had gegeven was het in orde.

Is eenvoudig uit te voeren, voordat je grootscheeps aan het werk gaat. Let wel, het was natuurlijk dan ook een EEND.

Ben

ReageerCitaat
Geplaatst : 19-12-2012 8:39 pm
Jos Okhuijsen
(@josok)
Lid

Khad een beetje hetzelfde probleem, en pas na 2 x tevergeefs de versnellingsbak uitgebouwd te hebben, zonder de echte oorzaak te verhelpen, kwam bij de 3e keer de echte oorzaak aan hel icht. Ik had foutief verondersteld dat de nieuwe drukgroep "klaar voor montage" zou zijn. Dat was ie niet, alle inbussen die de veerplaat op zijn plaats houden zaten los. Een daarvan zo los dat -later- de koppeling niet meer helemaal loste. Zie plaatje.

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-12-2012 12:00 pm
Share: