Menu Sluiten

Forum

Notifications

Bladveer  

 
Henk van Dijkhuizen
(@dijkhuizenhvzonnet-nl)
Lid

Wie kan mij helpen? Ik heb de bladveer van mijn spit 1500 gedemonteerd om er teflonschijfjes in te plaatsen. Bij inspectie van mijn veer zie ik dat het derde veerblad van bovenaf gezien niet goed "aansluit" op het onderliggende veerblad maar behoorlijk wijkt. Er is dus een te grote ruimte waar je dus geen schijfje tussen kunt plaatsen. Dat valt er natuurlijk met grote vaart weer tussenuit. Heeft iemand een suggestie wat hier aan de hand kan zijn en hoe ik het oplos?
Met groeten, Henk

Citaat
Geplaatst : 13-08-2014 1:04 am
Ben Vriens
(@ben)
Lid

De reden van de veer revisie is waarschijnlijk dat de spit nogal laag bij de grond ligt. Zodat er kennelijk iets mis is met de veer, meestal is de oorzaak de rubber dopjes die de bladen extra spannen zijn doorgedrukt en bieden geen veerkracht meer. Maar er kan ook iets anders mis zijn zoals bij jou. De vraag blijft is de veer wel inorde , misschien dat het blad wel aansluit als deze gemonteerd is en de spit op zijn pootjes staat en dan zou het teflonschijf wel blijven zitten. Je kunt deze dus in het gaatje bevestigen er wat lijm en eventueel eenplakbandje omdoen en dit later als de veer gemonteerd is verwijderen. Is het resultaat bevredigend is het oke zoniet zul je aan een andere veer moeten denken, of iemand zou dat blad meer voorspanning moeten kunnen geven.

Groeten Ben

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-08-2014 5:01 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Even een vraag; zit de veer nog vast op het differentieel in de auto, of heb je de bevestiging op het diff ook los en de veer -zeg maar- op de werkbank liggen?
Begrijp ik nu goed, dat je ziet dat het ene veerblad waar je het over hebt opzij uit het stapeltje steekt? Of, bedoel je dat er één blad is wat aan één kant -zeg maar- 'gaapt' ten opzichte van het blad er vlak onder?
Ik heb bij verschillende auto's en dus al een aantal malen schijfjes geplaatst, waarbij ik alleen de wielen eraf haalde. Met een dun schroeven draaiertje tikte ik dan aan het uiteinde van de bovenliggende veer iets omhoog, zodat er een dikke schroevendraaier tussen geslagen kon worden om genoeg ruimte te bieden om een schijfje ertussen te leggen. En dan om en om links rechts naar beneden werkend.
Als je het hele verenpakket uit de auto haalt en je doet de stropjes araf, omdat je anders de bladen niet van elkaar krijgt, loop je kans dat de bladen onderling nogal verschuiven. Je moet dan de bankschroef gebruiken om de stapeltjes bladen weer goed recht boven elkaar te krijgen. En dan een kwartslag draaien om de stropjes er weer omheen te kunnen krijgen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-08-2014 5:49 pm
Henk van Dijkhuizen
(@dijkhuizenhvzonnet-nl)
Lid

Hallo Fournier,
Mijn veer ligt gedemonteerd op mijn werkbank, los van het dif maar verder compleet alles op zijn plaats, dus verder niets los gehaald. Het derde veerblad wijkt niet opzij maar aan twee zijden omhoog. Als ik jouw voorstel volg, loop ik dan het risico dat het toch nog niet goed gaat?
Met dank en groeten,
Henk

ReageerCitaat
Geplaatst : 14-08-2014 7:00 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Dan ziet het er inderdaad naar uit dat dat veerblad zijn veerkracht heeft verloren.
Dat betekent dus, dat je, ook als je de teflon schijfjes plaatst de wagen achter wat te diep zal staan.
Je doer er goed aan om een ander veerpakket te zoeken.
Bert van Os in Leersum, Henk Mulder in Boksum, waarschijnlijk Arthur Denzler in Surhuizum, Schut in Soest, Ruud Sipkema in Eerde, het zijn allemaal adressen waar je terecht kunt. Waarschijnlijk zul je geen teflon schijfjes nodig hebben met een ander veerpakket.
Mocht je -wanneer je het pakket hebt gemonteerd- toch nog de teflon schijfjes willen aanbrengen, dan hoef je dus het veerpakket niet weer uit te bouwen. Als de auto opgekrikt is en de wielen zijn er af, dan kan je van opzij er zo bij. En -zoals gezegd- dun schroeven draaiertje ertussen om ruimte te maken voor een flinke dikke, zodat je de bladen ver genoeg uit elkaar krijgt om een schijfje tussen te leggen. Waarscijlijk moet je dan de stropjes om het veerpakket los maken omdat anders het boutje onderin in d weeg zit. Om dan later weer het boutje erdoor t krijgen, gebruik ik een los bankschroefje waarmee je behendig de veerblad naar elkaar toe kunt buigen om het boutje er toch weer in te krijgen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 14-08-2014 8:38 pm
Henk van Dijkhuizen
(@dijkhuizenhvzonnet-nl)
Lid

Helaas het is niet anders, dank voor je advies. Ik ga ermee aan de slag.
Met vriendelijke groeten, Henk

ReageerCitaat
Geplaatst : 15-08-2014 4:59 pm
Henk van Dijkhuizen
(@dijkhuizenhvzonnet-nl)
Lid

Hallo Fournier,
Bedankt voor je antwoord, we gaan op zoek naar een nieuwe bladveer.
Met vr. groet,
Henk

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-08-2014 10:23 pm
henk.t.a.c.
(@henk-t-a-c)
Lid

Hallo Henk,
Als bedenker van de teflon schijfjes voor de bladveer even dit: Ga nooit de schijfjes in de bladveer aanbrengen op de manier die Fournier beschrijft. Dan kun je de schijfjes van het bovenste blad niet vervangen ivm de beschikbare ruimte! Een goede monteur demonteert de bladveer en gebruikt geen schroevendraaiers om de bladen uit elkaar te buigen!!In de instructie die je bij de schijfjes hebt gekregen staat precies hoe je te werk moet gaan.

Henk Meijerink.
Woordvoerder TAC.

ReageerCitaat
Geplaatst : 17-08-2014 4:09 pm
Henk van Dijkhuizen
(@dijkhuizenhvzonnet-nl)
Lid

Henk,
Nog bedankt voor je antwoord. Ik zal er rekening mee houden.

Met vriendelijke groet,
Henk van Dijkhuizen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 09-09-2014 7:22 pm
Share: