Forum
Bij warme motor niet starten, en bij warme motor korte felle stoten. Koude start is perfect, en loopt erg mooi.

Beste Spit liefhebbers,
Problemen met m'n 1500, FH113765. Bij warme motor niet starten, en bij warme motor korte felle stoten. Koude start is perfect, en loopt erg mooi.
Brandstoffilters vervangen, geen valse lucht, correcte brandstof, goede lucht, vlotterkamers vol. Verder bougies, kabels, contactpunten, condensator, verdelerkap nieuw, en de bobine vervangen, geen oplossing. Tijd en onstekingshoek correct, bedrading in order, verdelerklok lijkt goed.
Nu is mijn vraag: Wat kan dit zijn?
De nieuwe bobine geeft aan 12 volt, en als ik bij contact aan meet, zie ik 6 volt.
Heeft mijn Spit een weerstand voor de bobine? Volgens Haynes wel. Waar zit die dan? Naast de accu?
Een raadselachtig probleem, afgelopen zaterdag de rally niet kunnen uitrijden, wel op eigen kracht thuisgekomen.
Ik hoor graag,
Harjan.



Best Huub,
Bedankt voor de info!
Ik denk dat je het schema uit Haynes: Wiring dia........ RHD Spit from FH100020 gebruikt, blz. 254. De mijne is LHD, maak dit verschil?
De weerstanddraad "paars/wit" (WK) die jij noemt ziet er uit als een normale draad, de paarse kleur is denk ik een beetje verkleurd. Kan de aan de WK gekoppelde weerstanddraad ergens verderop zitten, b.v. onder het dashboard? De draad wit/geel (WY) zie ik nergens, klopt dat denk je?
Vanaf de bobine min gaat er i.d.d. een wit/grijs (WS) naar de toerenteller, dit klopt dan wel. De draad wit/zwart (WB), is bij mij zwart, na al die jaren tegelijk met de contactenpunten vervangen denk ik.
Als ik het zo hoor moet ik een 6 volt bobine hebben, denk jij dat ook?
Hoor graag, en alvast bedankt.
Harjan.


de wit gele loopt oorspronkelijk vanaf start relais naar plus op bobine en schakelt 12 volt op moment van starten.
Als je op contact 6 volt meet op bobine doet de weerstand zijn werk en inderdaad hoort er een 6 volt bobine bij.

Ook nog even de wit gele samen met de paars witte (eigenlijk roze-wit) op de plus van de bobine.

Dag Huub,
Geweldig bedankt, ik ga het zo uitvoeren. 6 Volt bobine erin, (de huidige staat niks op, is wel 20 jaar oud), en de wit /geel van het startrelais naar de + van de bobine. Ik zal een nieuwe draad moeten trekken, want bij het start relais is wit/geel en wit/grijs ( op 1 vrouwtje schoen) wel aanwezig, en bij de bobine geen van beide te vinden. Ik krijg het vermoeden dat de auto ooit voorzien is van een alarm/startbeveiliging. Beetje een rommeltje onder het dashboard.
Erg bedankt man! Top!
Harjan.

Dag Huub, ik blijf aan het prutsen.
I.d.d. met een (1) nieuwe rode draad vanaf het startrelais (pool naar de startmotor) naar de + op de bobine en de auto start erg goed, want tijdelijk 12V op de + van de bobine. Maar, de contactsleutel loslaten betekend : motor uit, kennelijk loopt de stroom weg. De zelfde nieuwe rode draad op het snoertje vanaf contactslot naar startrelais, en dan eveneens naar + bobine, zelfde effect, motor gaat uit.
De rode draad op de startrelaispool die van de accu komt betekend m.i. permanent 12 Volt op de bobine, ook bij contact uit. Dit lijkt me slecht, zal de bobine niet te warm worden? Naar mijn idee heeft de bobine dan sowieso altijd 12V.
De twee originele draden liggen ongebruikt bij het startrelais, ik kan ze onder het dashboard niet terugvinden.
Wat denk jij ervan, en wat doe ik fout.
Alvast bedankt.
Harjan.
