Menu Sluiten

Forum

Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen

benzine verbruik
 
Notifications

benzine verbruik  

 
Paul Planthof
(@prplanthof)
Lid

Ik heb een MK3 waarvan we de motor geheel gereviseerd hebben ( kleppen-schotels-zuigers-lagers kettingen en tandwielen) ook het spruitsstuk en carburatoren zijn vervangen door nieuwe gereviseerde. Alles is goed afgesteld en de motor is nu ingereden en loopt als een naaimachientje . Alleen het verbruik ligt aan de hoge kant op 1 op 8 terwijl volgens de fabriek gegevens de auto 1 op 14 moet lopen, maar ik denk dat dat niet haalbaar is. Ik heb intussen gelezen dat er auto's zijn die 1 op 12 kunnen rijden terwijl ik met 1 op 11 blij zou zijn. Is er een mogelijkheid om de auto goedkoper te laten rijden, Ik hoop dat jullie een oplossing voor mij hebben.

M.vr.gr. Paul Planthof

Citaat
Geplaatst : 09-04-2013 4:51 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Om antwoord te kunnen geven op je vraag moet ik wat veronderstellingen maken, want in je vraag heb je natuurlijk niet alles kunnen vertellen wat een rol speelt. Wanneer je eigenhandig de motorrevisie hebt gedaan, kan het zijn dat er passingen van glijlagers wat krap uitgevallen zijn. Heb je 'overmaat' lagerschalen gemonteerd in de krukas hoofdlagers en in de big end's van de drijfstangen? En is de krukas daarvoor op maat gedraaid? Als je de instructies leest die je moet volgen bij het opbouwen van een blok, staat daar ook dat je bij het sluiten van elk lager en vastdraaien telkens moet voelen of dit lager wel soepel loopt. Geldt ook voor de nokkenas, in een mk3 ligt die ook in lagerschalen. De vraag komt erop neer; hoe los is je motor? Met de bougies eruit, kan je de krukas dan met de blote hand aan de krukaspoelie ronddraaien? En, als dat 'koud' goed gaat, gaat het met 'warme' motor ook goed?
Volgende punt is, de remmen, wanneer de remblokjes in de remklauwen van de schijfriemen te strak aanliggen, hoopt zich warmte op waardoor de blokjes nog iets dikker worden en dat kost je benzine. Dus, krik de wagen met de wielen van de grond zodra je van een tientallen km lange rit thuiskomt en voel of de wielen vrijdraaien. Ook de remsegmenten van de trommelremmen kunnen 'te strak' staan, dus, doe daar dezelfde controle.
Wanneer het deze punten niet zijn, dan is de vraag of je de origineel voor deze motor bestemde carburateurs erop hebt, met de daarin thuishorende sproeiers en naalden. Als je dat zeker weet, rijd dan eens een flink eind zonder luchtfilter. Als je het filter eraf hebt, kan je ook met een vinger in de inlaatopening de zuiger omhoog bewegen. Gaat dit zonder hapering? Als de zuiger niet goed omhoog gaat blijft de doorstroom opening in de carburateur te klein en slurpt de inlaatstroom teveel benzine op uit de sproeier. Heb je de juiste veren in de zuigerbekers zitten? Wat ook -niet in orde- kan zijn is de route waarlangs het vacuum achter de gasklep wordt meegedeeld aan de ruimte in de beker boven de zuiger. Als je daar een verstopping hebt, of een luchtlek, trekt de zuiger niet goed op en krijg je een (veel) te rijk mengsel. Tussen het luchtfilter en de carburateurs zit een pakking. Je moet erop letten dat die pakking niet een gaatje in de flens van de varburateur afdicht, want via deze route wordt de 'buitenlucht'-druk aan de carburateur meegedeeld om een evenwicht met het vacuum boven de zuiger te bereiken.
Rijd je met de correcte bandenspanning? Heb je de juiste dikte olie in het motorcarter?
Als dit allemaal in orde blijkt, ga dan eens naar Geldermalsen, daarzit Speed Centre, hij heeft een rollenbank en al van een behoorlijk aantal Spitfire's gegevens in de computer. Ongetwijfeld stelt hij de juiste afstelling van de carbs in. Controleer voor je gaat de klepspeling en afstelling van de ontsteking, anders kan hij geen goede meting doen. Rekeninghoudend met de snelheidsbepalingen reed ik inderdaad een op twaalf in mijn Mk2.

ReageerCitaat
Geplaatst : 09-04-2013 5:55 pm
Paul Planthof
(@prplanthof)
Lid

Mijnheer fournier, hartelijk dank voor uw reactie. het enige wat het nog kan zijn is de afstelling van de sproeiers en de lucht verhouding. hiermee gaan we nu aan de slag.

m.vr.gr. Paul Planthof.

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-04-2013 5:27 pm
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

Een simpele methode om er achter te komen is het beoordelen van de bougies na een lange rit. Als hij ruim staat zijn de bougies vettig en zwart. als hij goed staat afgesteld zijn ze mooi grijzig en nagenoeg schoon. Als te arm is afgesteld zijn ze wit, maar dit zal niet het geval zijn bij dat verbruik.

Mijn Spit 1500 rijdt bij snel rijden, rallies e.d. ca 1:11 en bij rustig toeren ca 1:14,5. Het kan dus wel. (2e motorblok met ca 60.000 km).

Succes,

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-04-2013 6:00 pm
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Dag Paul

Met mijn zelf simpel gereviseerde blok (nieuwe zuigers en lagerschalen) juiste klepspeling enz en goed afgestelde carburateurs (bij Geert Timmer op een zaterdag in augustus in 2009) waarbij overigens vermeld moet worden dat Geert niet veel hoefde te af te stellen, liep de motor bijna beter dan af fabriek. Het verbruik ligt bij mij bij 95kmh op de snelweg en 60-70kmh bij toerritten rond 7l/100km andersom is dat rond 1 op 14. Ik rij dan wel een 1500.

Piet

ReageerCitaat
Geplaatst : 12-04-2013 12:40 am
Share: