Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
Apk perikelen
Mijn Spit heeft wat aandachtspunten voordat ze de goedkeuring voor de komende twee jaar verkrijgt. Niks ernstigs, maar tips kan ik altijd gebruiken.
Ten eerste: mijn handrem functioneert niet. Het blijkt dat de borgveren van de remcilinders geheel ontbreken. De locatie van de cilinders is dan ook variabel. Dit is het minste probleem. Ze zijn besteld en na het afstellen zou alles weer moeten werken.
Ten tweede: de fuseepen aan de bestuurderskant ontbreekt. Dit geeft teveel speling op het voorwiel voor de apk. Volgens Bert van Os bespaar ik mezelf veel moeite door het complete fuseestuk te vervangen. Dat klinkt goed, dus fuseestuk besteld. Heeft iemand tips en trucs voor het vervangen van dit fuseestuk? Het forumarchief vermeldt hier niet veel over.
Als laatste: het toerental van de Spit blijft soms te hoog hangen, dus ook tijdens de keuring. Het staat netjes afgesteld op 800 toeren, maar na een paar keer gas geven blijft 'ie soms hangen rond de 1200 toeren. De carburateurs zijn nu gevuld met naaimachineolie (al weet ik dat hierover de meningen verdeeld zijn). Voordat dit gebeurd was, kreeg ik het toerental überhaupt niet omlaag. Ik ga de luchtfilters nog vervangen voor de beademing. iemand nog andere tips?
Intussen deze discussie nagelezen: Te hoog toerental na een tijd rijden bij het stoppen Het probleem is identiek, het verkennen van de mogelijke oplossingen houdt me nog wel even van de straat. Dat moeten jullie dan weer niet te letterlijk nemen. Alleen hiervoor wordt de Spit niet afgekeurd.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Ja, dit zijn van die typische dingen waar je tegenaan loopt wanneer een derde je auto eens 'nakijkt'.
Met je handrem komt het wel goed zo te lezen.
Hoe je een fusee vervangt, dat is zo eenvoudig en voor de hand liggend dat eigenlijk ieder die eraan begint het zonder problemen afwikkelt.
Dat het toerental van de motor niet goed terugvalt bij gas loslaten komt doordat de smoorkleppen of een van de smoorkleppen niet dichtvallen (-valt). Maak de gaskabel los bij de carburateurs en vraag iemand het gaspedaal in te trappen terwijl je zelf de binnenkabel vasthoudt. De binnenkabel gaat de buiten kabel in. Gas los; de binnenkabel moet nu vlot onder invloed van een lichte trek met je hand de buitekabel uit komen. Als dit zwaar gaat of er is een hapering, dan is het logisch dat het terugtrekveertje aan de smoorklepbediening de binnenkabel niet vlot uit de buitekabel trekt. Nieuwe kabel kopen!
Als de kabel wel vlot gaat en de pedaalbeweging ook niet hapert of zwaar gaat, Dan moet je de verbindingsstangetjes tussen de carbs 'vrij' maken; de schroefjes waarmee de armpjes vastzitten losdraaien, zodat het stangetje tussen de carbs tussen duim en wijsvinger vrij draait. Nu kan je door de armpjes met je vingers te bewegen voelen of de smoorkleppen elk wel makkelijk open en dicht gaan in de carburateurhuizen. Als dat haperend of zwaar gaat, zit daar dus het probleem. Vraag één is dan; zijn de asjes van de smoorjkleppen te ver ingesleten in de ogen in de wand van het carburateurhuis, waardoor het klepje nog voordat het afsluit al tegen de wand komt. Haal eventueel de carbs van het spruitstuk af om de carbs in hun kont te kunnen kijken en om te zien of de smoorklepjes wel echt dichtgaan. Is er misschien bij een carb een schroefje uit de bevestiging van de klep in de as? Dan zit de klep waarschijnlijk scheef en gaat die echt niet 'dicht'.
Een andere kwestie is; of je misschien onlangs nog een nieuwe benzinepomp hebt gemonteerd. Er zijn exemplaren op de markt waar een veel te sterke terugdruk veer in zit en deze pompjes drukken de vlotternaald uit de zitting ook als de vlotter helemaal 'boven' is. Bij gevolg staat de benzine te hoog in de vlotterkamers en daarmee in de sproeiers, waardoor je met gas-dicht een veel te rijk mengsel hebt waardoor de motor harder loopt dan de afstelling is.
Dat is weer een helder antwoord, Fournier. Ik was al aan het puzzelen hoe ik de gaskabel kan testen. Missende schroefjes is ook een diagnose die prima bij mijn Spitje past. De vorige eigenaar was duidelijk van het principe "less is more". Op de plekken met wel de juiste hoeveelheid bouten en moeren heb ik vaak de keuze uit "metrisch" en "imperial" door elkaar. Ik kan er nu om lachen, en heb altijd een dubbele set sleutels bij de hand.