Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
Wielmoeren bij aluminium velgen
Goedendag allemaal,
Een vraag voor de Spitfire eigenaren met alu velgen
Ik heb onlangs 4 aluminium velgen op de kop kunnen tikken van het merk Indianapolis. Ruim 35 jaar oud.
Deze wil ik deze winter laten opknappen, stralen en moffelen.
De vraag is of ik deze velgen vast kan zetten met dezelfde wielmoeren die bij de standaard stalen velgen horen.
Als ik ze eropdraai dan blijf ik ongeveer 1cm van het lijf van de moer zien. Het konische einde zit dan wel strak in de sparing van de velg en daarmee de velg op de as.
Bij de stalen velg is dat beeld dacht ik hetzelfde alleen zie je het niet omdat dat deel van het lijf van de moer volgens mij achter de kunststof wieldop met de veertjes verdwijnt.
Kortom, mede spitters met alu velgen ..... Gebruiken jullie dezelfde wielmoer als de stalen velg of moet ik op zoek naar een ander type?
Ronald
Waar je op moet letten is dat de conushoek van de boutgaten van de velgen hetzelfde is als die van de wielmoeren.
Ook is het materiaal rondom de boutgaten bij lichtmetaal of aluminium dikker dan bij de originele stalen velg met als gevolg dat de moeren met té weinig slagen op de bouten gedraaid kunnen worden, dit speelt vooral bij de achterwielen. Ik heb de oplossing gevonden door de originele, relatief korte, wielbouten te vervangen door een langer type.
Waar ook op gelet moet worden is dat de velgen met het juiste aanhaalmoment vastgezet worden. Er zijn er die denken dat lichtmetaal veel vaster gezet moet worden dan staal, wees hier voorzichtig mee. Het aanhaalmoment wordt in hoofdzaak bepaald door de dikte en hardheidsklasse van de combinatie bout en moer.
Groet Henk