Menu Sluiten

Forum

Wat zijn dit voor r...
 
Notifications

Wat zijn dit voor rubbers?  

 
ronaldm
(@ronaldm)
Lid

Ik heb kort geleden een doos gekregen met daarin allerlei spitfire onderdelen. Waaronder een 4 tal polyurethaan rubbers.

Ik kan er maar niet achterkomen waarvoor deze zijn, en of ik ze voor mijn eigen spitfire kan gebruiken. Ik heb alle onderdelen catalogussen al doorgenomen, maar daar wordt ik ook niet wijzer van.

Wie weet welke rubbers dit zijn, ik denk dat ze te maken hebben met de vering.

De afmetingen zijn:
lengte: 37,4mm
diameter midden geel: 21,9mm
diameter buitenste rand geel: 27,2mm
buitendiameter rvs bus: 13mm
binnendiameter rvs bus: 9,52mm

Het gele gedeelte bestaat uit twee stukken, de rubbers die ik in de onderdelen boeken vindt bestaan allemaal uit 1 stuk

Wie weet welke bussen dit zijn?

Triumph Spitfire 1500 US, bouwjaar 1976, Kleur Rood

Citaat
Geplaatst : 05-02-2008 6:59 pm
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Alaaf Ronald
Dat zijn, volgens mij, de bussen van de voorwielophanging.
Ze komen in de poten van de triangels bij de trunions.
Ik heb ze zelf ook pas gemonteerd.
Zie Rimmer Bros boek blz 92. nr 140892.
Als je dat boek niet hebt, dan zou ik het maar bestellen.
zie www.rimmerbros.co.uk
Er wordt vanuit het Forum vaak naar verwezen.
De onderdeel nummers worden door onze nederlandse handelaren ook herkend en gebruikt. Het is tevens een soort werkplaatshandboek.
Je kunt ook rechtstreeks bij hen kijken. Bijvoorbeeld:

Succes.
Piet

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-02-2008 9:43 pm
ronaldm
(@ronaldm)
Lid

Hoi Piet,

Nee ik weet zeker dat ze dat niet zijn.
Zo'n kit had ik ook, dat zijn blauwe kunstof delen met een aantal metalen ringen en een rubberen o-ring.

Ze zien er anders uit dan de gele rubbers.

Dat onderdelenboek heb ik, maar kan ze daarin niet vinden.
Wel ergens een foto, maar verder niets.

Triumph Spitfire 1500 US, bouwjaar 1976, Kleur Rood

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-02-2008 10:13 pm
michielvl
(@michielvl)
Lid

Volgens mij zijn het de bussen van de draagarmen. Dit klopt ook met het aantal.
Ze zijn in 2'en gedeeld omdat het Polyurethaan, waarvan ze gemaakt zijn, te stug is om door het gat van de draagarm te duwen.

Het voordeel van PU-bussen is dat ze stijver zijn dan rubber bussen waardoor de auto strakker op de weg ligt en directer stuurt. Bovendien gaat PU vele malen langer mee.
Een nadeel kan verlies van comfort zijn. Bovendien wordt het chassis wat zwaarder belast.
Mocht je ze kwijt willen.....[:)]

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-02-2008 11:41 pm
ronaldm
(@ronaldm)
Lid

Het zouden inderdaad de bussen van de draagarmen kunnen zijn.

Dezelfde rubbers zitten ook achter in de Radius arm.
Ik kan dus kiezen of ik zet ze voorin of ik zet ze achterin.

Als ik het goed begrijp moet ik dus een geel gedeelte eraf halen, want anders zijn ze niet te monteren. Je trekt ze niet zomaar van de rvs bus af, daar komt nog wel wat kracht bij kijken.

Kwijt wil ik ze dus nog niet, want ik had zelf al gezien dat de rubbers in mijn spit wel aan een nieuw exemplaar toe waren. En dit is dan mooi mee genomen

Triumph Spitfire 1500 US, bouwjaar 1976, Kleur Rood

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-02-2008 9:11 am
michielvl
(@michielvl)
Lid

Inderdaad, je moet ze scheiden en monteren door ze van 2 kanten met een bankschroef langzaam in te persen. Als je ze voor montage in heet water legt, worden ze soepeler.
Monteer ze wel met wat kopervet want anders kunnen ze vreselijk gaan kraken.

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-02-2008 2:25 pm
ronaldm
(@ronaldm)
Lid

Kopervet? Is dat wel goed?

Ik las ook ergens iets over siliconenve.
Maar wat is siliconenvet.

Uiteraard moeten ze niet gaan kraken, want dan kan je ze er weer uithalen, en dat is niet de bedoeling

Ik denk dat ik ze al eerste maar eens in de radius armen ga zetten, dat lijkt mij vrij simpel.
Bevalt dat, dan kan ik ze t.z.t. ook in de voorste draagarmen monteren.

Triumph Spitfire 1500 US, bouwjaar 1976, Kleur Rood

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-02-2008 8:17 pm
Share: