Menu Sluiten

Forum

Tapeinde achterwielen 1500 1976  

RSS

(@j-noordhoek)
Lid
Lid geworden: 11 maanden geleden
30/01/2018 10:58 am  

Hallo allemaal, Ik hoorde zondag op de ALV dat het forum te weinig gebruikt wordt voor technische vragen, gelukkig heb ik na 1 maand spitfire rijden al wel wat vragen.

Het gaat om de achter wielen van mijn spitfire 1500, deze heeft per wiel vier tapeinden die door een flens steken waarop het wiel en daarna de wielbouten geschroefd worden. Nu krijg ik bij een aantal bouten de boel niet miet op de juiste spanning, dit omdat het tapeinde meedraait. Heeft iemand hier een slimme oplossing voor of is het gewoon een kwestie van tapeinden (of hele flens met tapeinden) vervangen?

Ik hoor jullie ideeen graag!

Jaap

ReageerCitaat
(@geertpaul)
Lid
Lid geworden: 9 jaar geleden
07/02/2018 1:56 pm  

Beste Jaap,

Heb je gekeken of er aan de bouten(tapeinden) die in flens zitten het gedeelte dat in de flens zit nog gekarteld is? Idem ook gekeken hoe het gat in de flens is? Geprobeerd om de bout strak in de flens te krijgen? Als de kartels grotendeels weg zijn en het gat in de flens ook niet meer optimaal is weet je een stuk meer.

Succes!

Geert Paul Weeda

ReageerCitaat
(@henk-t-a-c)
Lid
Lid geworden: 9 jaar geleden
08/02/2018 5:03 pm  

Hallo Jaap,

Als je een Nederlands werkplaats handboek hebt kijk dan even op bladzijde 65.15.01 en 64.15.26 hier staat het verhaal voor jou helder omschreven.

De eerste optie voor jou is om nieuwe tapeinden te monteren, dus de oude eruit slaan,dan kijken of de ribbels er af zijn.

Als blijkt dat ook in de naaf de ribbels verdwenen zijn moet je toch naar optie twee.

Nieuwe tapeinden kun je bestellen bij de div handelaren,de nieuwe tapeinden van achteren er weer in drukken en dan met behulp van een stukje buis en vulringen er overheen schuiven en de bout op zijn plaats trekken.

De andere optie is om de naaf te vervangen,als je zelf geen naaftrekker of pers hebt moet je complete aandrijfas demonteren en meenemen naar bv Ruud Sipkema of Nico Baas.

Succes en stuur even een berichtje naar mij of het gelukt is.

Vriendelijke groet,

Henk Meijerink,

Woordvoerder TAC.

ReageerCitaat
Share:

Bezig

Inloggen van Registreer aub