Menu Sluiten

Forum

Notifications

stuurkogels  

 
voerpijl
(@voerpijl)
Lid

hallo,

ik heb de grootste moeite om de stuurkogel los te maken van de wielophanging,dus niet van de stuurstang.

in de boeken staat eenvoudig,verwijder stuurkogel,maar ik krijg hem niet los.ik denk dat het een tapse verbinding is die in de loop van de tijd misschien

erg vast is gaan zitten.ook met een poelietrekker wil het niet lukken.

heeft iemand een oplossing voor mijn probleem?

bij voorbaat dank.

groet cor

Citaat
Geplaatst : 26-06-2014 1:30 am
fournier
(@fournier)
Lid

Daar kan je het beste een 'kikker' voor gebruiken. Dt is een apparaatje wat -zoals een schaar- in ht midden een scharnierpunt heeft. De benen aan de ene kant hebben de vorm van een kommetje met een split aan het uiteinde erin. Die split past om het tapse uitsteeksel van de kogel heen en het andere uiteinde steunt tegen de onderkantvan het oog aan waar het tapse uiteinde in steekt. Aan de andere kant van de scharier zit een bout door de beide benen heen, die je kunt aandraaien, waarbij die benen naar elkaar toe getrokken worden. Dat heeft tot hevolg dat de komvormige uiteinde die om het taps uiteinde heen grjpen uit elkaar gedwongen worden. Wanneer je spanning hebt door de bout stevig an te draaien en je geeft een klap met een hamer op de xzijkant van het oog waar het tapse uiteinde in steekt. spingt de boel los.

Als je er geen in je gereedschapsdoos hebt, koop er dan een bij Brezan.

ReageerCitaat
Geplaatst : 26-06-2014 4:28 pm
voerpijl
(@voerpijl)
Lid

ik ken dit apparaat niet maar ik ga er direct een halen.

bedankt voor de tip.

groet cor

ReageerCitaat
Geplaatst : 27-06-2014 2:04 am
fournier
(@fournier)
Lid

Ga anders zondag naar Waalwijk; British Autojumble. Je treft dara de ons bekende handelaren en die hebben zulk soort spullen ook.

Er bestat ook een beitel met aan het uiteinde een split. Die sla je tussen de kogel en het oog waar het tapse eind in zit. Nadeel -vind ik- is dat de wig die je zo tussen de kogel en het oog slaat de tapse verbinding moet losbreken. Dat kan betekenen dat je nogal wat geweld moet toepassen. Je hebt dan voldoende massa in het verlengde van de beitel nodig om echt weerstand tegen de klappen te geven om die op te vangen. Een dikke moker, bijvoorbeeld. Maar dan heb je extra handen nodig.

ReageerCitaat
Geplaatst : 27-06-2014 1:46 pm
voerpijl
(@voerpijl)
Lid

hallo fournier,

precies deze beitel(vork noemt brezan hem) heb ik gekocht want de andere die jij omschreef kwam niet bekend voor.

ik moest twee flinke tikken geven en toen waren ze los,dus dat viel mee.

nu kan ik weer verder met de stofhoezen.

ik las laatst bij een item dat iemand grote moeite had met het aanbrengen van de stofhoes aan de linkerkant.

aangezien ik voor dezelfde klus stond ben ik eerst wat gaan nadenken waarom het zo moeilijk was,het komt in de eerste plaats door dat de hoes erg glibberig wordt door al het vet terplaatse en je kan de hoes niet tegelijk uitrekken en erop schuiven.

dat laatste gaf me het idee om hem dus eerst op de juiste maat op te rekken, maar hoe..............

ik keek eens rond in de garage of ik iets zag wat daarvoor te geruiken was,de maat moest 50mm zijn.

ineens zag ik de dop die op een spuitbus imal zat,hij was precies 50mm.ik frommelde de dop in de opening van de hoes,met de dichte kant naar buiten natuurlijk,ging vrij makkelijk en schoof hem er 10mm in.met de figuurzaag heb ik precies langs de rand van de hoes de dop afgezaagd.

de hoes met de plastic ring over de stuurstang geschoven tot aan de rand waar hij overheen moest ,door gedrukt en de plastic ring schoof naar binnen in de hoes en de hoes schoof soepel over de verdikking waarop hij moest worden vastgezet.

misschien een idee voor anderen die ook dreigen gek te worden van dit klusje.

nogmaals bedankt en tot de volgende keer.

groet cor

ReageerCitaat
Geplaatst : 29-06-2014 6:32 pm
Share: