Menu Sluiten

Forum

Spit met luchtverin...
 
Notifications

Spit met luchtvering  

 
henkh
(@henkh)
Lid

Normal
0

21

false
false
false

NL
X-NONE
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standaardtabel;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:"Times New Roman";
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;
mso-fareast-language:EN-US;}

Afgelopen weken de achterophanging van mijn Spit onderhanden genomen. Het was niet zozeer dat de boel versleten was of zoiets, maar er was toch iets waar ik me mateloos aan irriteerde; ....Mijn Spit hing scheef van achter... En ik weet ook wel hoe dit komt....
Afgelopen zomer bij Nico Baas een nieuwe zomerkap laten monteren, in eerste instantie lukte dit niet omdat de onderlinge afstand tussen de A-post en B-post links en rechts niet gelijk was. Het was me wel opgevallen dat er rechts altijd al een flinke kier tussen de deur en de B-post zat. Slordigheidje bij ooit een restauratie denk ik.
Maar goed, om dit op te lossen zijn er twee shims (dikke vulringen) rechtsachter tussen de carrosserie en het chassis geplaatst, met als doel de body een beetje te knikken zodat de afstanden links en rechts weer gelijk waren.
Dit heeft in zoverre geholpen dat de kap nu paste. Nadeel hiervan was nu weer dat de Spit rechtsachter hoger stond dan links (ook het camber was daardoor aan een kant positief geworden). Oplossing is natuurlijk om links ook shims te plaatsen maar dan moest de hele body opnieuw gesteld worden en dat ging me toch iets te ver.

Ik moest er maar mee leren leven, maar het liet me toch niet los. Tot dat ik ergens op een site las, dat er schokbrekers bestaan die met lucht gevuld worden om de rijhoogte te kunnen beïnvloeden en dat deze met een kleine aanpassing geschikt te maken zijn voor de Spitfire. M.a.w. alleen de rubbers moeten vervangen worden door Spitfire rubbers.

Een gedeelte van de Substitute & Interchangeable Parts site. Dit is een site waarin men laat zien welke onderdelen van een Spitfire vervangen kunnen worden door onderdelen van andere merken en type auto's

""

Deze Monroe MA- 785 shocks werden en waarschijnlijk worden onder andere toegepast onder een Chevrolet Corvette modeljaar 1962 – 1978. Zowaar geen verkeerde auto om onderdelen van te lenen dacht ik zo.

De Monroe's MA 785

""

Hier ben ik me verder in gaan verdiepen met als resultaat dat ik al een poosje rondrijd op luchtvering en ik moet zeggen het bevalt prima. (Alleen hebben nu beide wielen een positief camber, maar dat is een volgende uitdaging).

Ik moest eerst wel wat bedenken om de schokbrekers afzonderlijk ‘op te kunnen pompen’, dit omdat deze set geleverd wordt met één t-stuk met de bedoeling beide schokbrekers van evenveel lucht te voorzien.

De Monroe MA785 hose kit

""

En dat was nu net niet mijn bedoeling. Ook hier gaf internet de oplossing. Naast de Monroe’s is er nog een andere fabrikant met eenzelfde soort schokbreker namelijk de Gabriel hijackers air adjustable shocks partnr. 49304. Dit merk levert een slangenset met twee afzonderlijke messing ventielen die ook op de Monroe passen.

De Gabriel Hijacker hose kit

""

De Spit is mooi horizontaal te stellen en je kunt het camber er ook enigszins mee beïnvloeden.

Hoewel het voor de Monroe's niet persé nodig schijnt te zijn heb ik bij de onderste bevestiging toch maar eerst een vulring geplaatst.

""

""

""

""

Zij aanzicht.

""

Doorvoer luchtslangang naar kofferruimte.

""

Achteraanzicht.

""

Impressie van een van de twee luchtaansluitingen (rechts) in de kofferruimte.

""

""

Interessante links over dit onderwerp

http://www.vtr.org/maintain/airshocks...

Normal
0

21

false
false
false

NL
X-NONE
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standaardtabel;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:"Times New Roman";
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;
mso-fareast-language:EN-US;}

http://auskellian.com/paul/links_file...

http://www.triumphspitfire.com/substi...

Zo, ...dit wilde ik jullie even laten zien.

De prijs voor de meest in originele staat verkerende Spitfire zal ik wel niet meer winnen, maar cest soit. Dit vind ik nou leuk.

Henk

Citaat
Geplaatst : 09-04-2012 6:23 pm
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

Henk,

wat een geweldige oplossing. De originaliteits liefhebbers zullen er wat meer moeit mee hebben, maar ik vind het een geweldige oplossing. Ook mijn auto staat achter iets scheef, naar voren gezien aan de linkerkant (bestuurders-) wat lager, maar ik denk het t.z.t. toch te zoeken in een nieuwe bladveer.

Succes verder.

ReageerCitaat
Geplaatst : 10-04-2012 11:45 am
henkh
(@henkh)
Lid

Hoi Ron,

Dank je,
Nee, je hebt gelijk. Dit is niet de juiste methode om een ietwat verlepte bladveer op te frissen. Mijn bladveer is in een dusdanige conditie dat hij zelfs te hoog staat van achter. Alleen in dit specifieke geval vond ik dit wel een aardige oplossing.

Henk

ReageerCitaat
Geplaatst : 10-04-2012 2:26 pm
Share: