Menu Sluiten

Forum

schroefdraad trunni...
 
Notifications

schroefdraad trunnion nippel  

 
gerard schouten
(@gerard-schouten)
Lid

Ik heb mijn auto gekocht zonder goed schroefdraad in het gat waar de smeernippels horen te zitten.
Inmiddels heb ik wel (op advies van Paul Kleijsen) de trunnions uit elkaar gehaald , van vet ontdaan en met olie gevuld.
Nu wil ik nog wel de resterende schroefdraad in de gaatjes weer herstellen en daar nippels indraaien.

Hoe kan ik dat herstellen? Is daar een draadtap voor, zo ja welke (Engelse) maat?
Wie help? (met raad)

groet
Gerard Schouten

Citaat
Geplaatst : 27-03-2006 11:38 pm
janrovers
(@janrovers)
Lid

Hallo Gerard,
omdat ik toch een spit aan het opbouwen ben, heb ik even bij de trunions aan de voorwielen gekeken en een tap erbij gepakt. Hier staat op 1/4 en NF 28.Volgens mij kunnen er dezelfde smeernippels in als ze bij de kruislagers worden bijgeleverd.
Succes ermee.

Jan Rovers

ReageerCitaat
Geplaatst : 27-03-2006 11:56 pm
green-dragon
(@green-dragon)
Lid

Ofwel tap 1/4" UNF met 28 gangen per inch.
Bij elke goede gereedschapszaak te verkrijgen.

Gr. Willem

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-03-2006 7:07 pm
Willem van Gelder
(@captainmutsie)
Lid

Beste Gerard,
Ik heb ook nippels op mijn trunions.
Maar ik weet niet beter dan dat er vet in je trunions moet worden geperst.
Dus verklaar je nader als er echt olie in moet.
Omdat er nippels in zitten weet ik niet beter dan dat er vet in moet.
Ik rij al 3 jaar jaar met vet in de trunions en heb geen klachten hier over.
Willem............

ReageerCitaat
Geplaatst : 03-04-2006 7:32 pm
gerard schouten
(@gerard-schouten)
Lid

Mutsie,

Ik elk boek kan je lezen dat in de trunnions versnellingsbakolie moet! Als je even de constructie in gedachten neemt, snap je ook waarom:
het is een tap met schroefdraad, dat moet kunnen draaien, maar ook alle belasting van het wiel overdraagt. Dat geeft dus hoge vlaktedrukken op het schroefdraad, vergelijkbaar met die van tandwielen. Vandaar de olie.
In de winkel van de club kun je mooie setjes kopen, dat dient als een oliereservoirtje, komt de trunnion nooit droog te staan.

Inmiddels heb ik ook mooi antwoord op mijn vraag, bedankt.

groeten
Gerard

quote:


Originally posted by CaptainMutsie

Beste Gerard,
Ik heb ook nippels op mijn trunions.
Maar ik weet niet beter dan dat er vet in je trunions moet worden geperst.
Dus verklaar je nader als er echt olie in moet.
Omdat er nippels in zitten weet ik niet beter dan dat er vet in moet.
Ik rij al 3 jaar jaar met vet in de trunions en heb geen klachten hier over.
Willem............


groet
Gerard Schouten

ReageerCitaat
Geplaatst : 04-04-2006 11:07 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

quote:


Als je even de constructie in gedachten neemt, snap je ook waarom:
het is een tap met schroefdraad, dat moet kunnen draaien, maar ook alle belasting van het wiel overdraagt. Dat geeft dus hoge vlaktedrukken op het schroefdraad, vergelijkbaar met die van tandwielen. Vandaar de olie.


Als je de eisen van die tijd neemt, dan weet je dat ze olie gebruiken omdat dat gewoon goedkoop en veel in voorraad was.
je gaat als fabrikant het liefst met zo min mogelijk verschillende olien en vetten werken.. en dan is het makkelijker om olie voor te schrijven, dan dat je speciaal vet laat aanrukken.

vet is olie in een zeep/rubber structuur.
je hebt een soort cubus van zeep/rubber die als een spons de olie heeft opgezogen.
de eigenschappen van de olie blijven gewoon gelden; dus net zulke goede glij-eigenschappen.
het voordeel van vet; het gaat niet druppelen..
dus na een jaar is de olie niet langzaam uit je constructie gezakt.

ik durf te wedden dat het goedkoopste vet wat je nu kan krijgen
betere glij-eigenschappen heeft, dan de olie van 30 jaar geleden.
daarnaast loop ik liever niet het risico dat na 2 maanden de olie er uit gezakt is, terwijl met het vet gewoon blijft zitten

de problemen met vet zijn gewoon;
- het verdeelt zich niet automatisch door de constructie heen,
- het is niet als koelvloestof te gebruiken (zoals in de motor)
- als het te warm wordt, breekt de cubus af om de olie en gaat het olie ontsnappen aan het vet.

dus in een motor, of versnellingsbak zal je het niet vinden,
maar er zijn zelfs merken die het gewoon in het differentieel duwen...

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-04-2006 11:09 am
nico.m
(@nico-m)
Lid

Hallo Pluisje,

Mijn Trunions staan ook nog "in het vet". Begrijp ik je goed dat er geen noodzaak is om de boel uit elkaar te halen en op olie over te gaan (als je maar voldoende regelmatig de vetspuit hanteert). Nog voorkeur voor een bepaalde soort vet (bijv. met grafiet).

vr. groet,

Nico

ReageerCitaat
Geplaatst : 18-04-2006 10:11 am
pluisje
(@pluisje)
Lid

grafiet zit ook in sloten, dat smeert zeer goed,
voor de rest heb ik er weinig verstand van;
zelf gebruik ik Teflon-vet, de kleine bolletjes Teflon (in de olie in het vet)
komen als een soort kogellagers tussen de oppervlakten te liggen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 18-04-2006 10:57 am
elmen
(@elmen)
Lid

Ik heb eigenlijk ook meer vertrouwen in de hedendaagse hoogwaardige vetten dan de (relatief) dunne olie. Ik denk aan Molykote BR2 wat geschikt is voor hoge drukken. Wel bij het vullen van de trunion even het wiel los van de grond d.m.v. een krik onder de draagarm zodat het vet (of de olie, zoals je wilt) overal goed tussen komt.

Grtz. Leo

ReageerCitaat
Geplaatst : 19-04-2006 7:12 pm
gerard schouten
(@gerard-schouten)
Lid

Bedankt voor alle adviezen.

Ik heb een draadtap 1/4" gekocht en de trunnions uit elkaar gehaald.
Even voorzichtig de tap er in gedraaid om het bestaande schroefdraad weer op te pakken.
Keurig draad getapt en de trunnions voorzien van een clubsetje nippels. Ziet er keurig uit en gevuld met versnellingsbakolie.
Allemaal bedankt.

groet
Gerard

groet
Gerard Schouten

ReageerCitaat
Geplaatst : 27-05-2006 11:19 am
Michiel Bartelink
(@spitdriver)
Lid

Dag allemaal, om de discussie nog even in leven te houden.

Ik heb vet in mijn trunions en dat bevalt prima, alleen nu heb ik een andere spit en die heeft kleinere nippeltjes dan dat de vorige had,
Is dit normaal?? en zo ja zijn er wel vetspuiten te koop voor deze nippels? of gewoon grotere nippels erindraaien??

ReageerCitaat
Geplaatst : 29-05-2006 10:42 am
Share: