Forum
kruiskoppelingen
Ik ben (met hulp van de goede adviezen van de lezers van dit forum) bezig geweest om het tikkende geluid aan de achterkant van mijn Spitfire weg te krijgen, maar dat is nog niet gelukt.
Ik heb de achterwiellagers gesmeerd en stukjes blik achter de segerringen van de kruiskoppelingen geplaatst, maar het geluid is nog niet weg. Ik heb een sterk vermoeden dat het toch veroorzaakt wordt door speling in de kruiskoppelingen, ipv een versleten achterwiellager. Dat geeft volgens mij een heel ander geluid dan het getik dat ik hoor.
Volgens een collega van mij die bezig is met een restauratie van een TR6 moeten de segerringen van de kruiskoppelingen behoorlijk strak zitten, er mag geen beweging in zitten. Bij mij is dat -ondanks de stukjes blik- nog wel zo. Kan het getik daardoor veroorzaakt worden? En kan ik als dat nodig is meerdere stukjes blik tussen de segerringen en de kruiskoppeling plaatsen zodanig dat de segerringen er strak tegenaan zitten en niet meer kunnen bewegen? De kruiskoppelingen zijn niet lang geleden vervangen, ik weet helaas niet wat de kwaliteit is van de kruiskoppelingen, maar ik heb er sindsdien niet meer dan 1000km mee gereden.
Iemand een tip?
Als de vorken uitgesleten zijn zullen de cups van de kruiskoppelingen in de vorken rammelen. Dan helpen blikken plaatjes ook niet meer.
Gingen ze bij montage er makkelijk in, of moest je ze er in persen?
Het moet echt strak er in gaan.
Als je opvult tussen segerringen en cups, moet de kruiskoppeling wel gecentreerd blijven, dus aan beide zijden evenveel opvullen.
Het zal niet overigens de eerste keer zijn dat kruiskoppelingen de geest geven na 1000 km. Neem wel de Hardy /Spicer en niet de goedkope variant.
Spit MK2
verkeerde kruis koppelingen.
het kan zijn dat je verkeerde kruiskoppelingen hebt
ik ben er zelf ook ooit een maandje zoet mee geweest.
ik had bij een MG dealer een kruiskoppeling gekocht.
en er bleef speling op zitten
oorzaak de kruizen zijn +/- 0,5 mm kleiner
orginele spitfires gaven geen probleem
succes
Ton van der Linden
Ik twijfel inderdaad over de kwaliteit van de kruiskoppelingen. Ze zijn 2 jaar geleden vervangen door een gespecialiseerde klassiekergarage voor een bedrag dat ik hier niet eens op durf te schrijven... Het merk/type weet ik niet en met die garage heb/wil ik geen contact meer omdat ik me behoorlijk belazerd voelde.
Als ik een schroevendraaier tussen de kruiskoppelingen zet en een beetje wrik dan voel ik toch wat speling. Eerst maar eens proberen om de speling enigzins weg te krijgen met meer opvulling van stukjes blik om te kunnen beoordelen of dat de oorzaak is en dan toch maar vervangen door Hardy Spicer heavy duty denk ik.
Kan ik trouwens ook de achterkant op assteunen zetten en dan de motor starten en de auto in de versnelling zetten om dan eens goed te luisteren of hoor je alleen of het je kruiskoppelingen zijn als de wielen op de grond staan (of is dit gewoon niet verstandig?).
Groeten,
Derk
Dat van die blikjes achter de borgringen is een bekend verhaal.
Tussen de borgring en cupje had ik geen ruimte.
Als ik er een blikje van 0.1 mm tussen deed dan liep alles stroef.
Ik heb bij mijn kruiskoppelingen (toen ik ze er voor de zoveelste
keer onderuit had gehaald omdat het maar bleef tikken) ontdekt dat
de gaten waar de kruiskoppeling in komt van het kleine deel dat aan
de diff.zijde zit ovaal waren. Daardoor was er speling.
Ik heb bij het indrukken/persen van de cupjes messing stripjes
van 2mm breed en 0.1 mm dik erbij in geperst.
Het tikken is nu een stuk minder geworden, maar nog niet over.
Afgelopen zondag toen het lekker heet was het heel zachtjes weer terug.
Het is een bekend verhaal dat de kruiskoppelingen vaak stuk gaan doordat de gaten inderdaad uitgelopen zijn.
Er werd natuurlijk heel wat afgekl.. vroeger. Als er ook maar iets speling in de gaten zit dan gaat de nieuwe kruiskoppeling ook weer snel kapot. Blikjes e.d. zijn dan ook een lapmiddel.
Ik was in de veronderstelling dat mijn kruiskoppelingen ook versleten waren. Het kan bij mij wel eens heel goed in een nieuwe (!) spaakvelg zitten. Ik ga er morgen mee naar de spaakwielenleverancier.
Ik heb steeds de gekste dingen. Gereviseerde bak waar een synchroring in mist, nieuwe spaakvelgen waarvan in één al een slagje en gekraak na nog geen 200 Km, Hoofdremcilinder die te hoog is voor de plaat waar die op zit en een deukje in m'n kap heeft gemaakt. Ben benieuwd wat we nu weer krijgen. Restaureren is leuk als je de juiste onderdelen krijgt........
H. Leffers
Hallo Medespitters,
Het tikkend geluid dat bij de kruiskoppelingen vandaan komt
is dat continu ?
Als ik een bocht maak hoor ik soms een paar keer een geluid dat lijkt of er twee stukken metaal tegen elkaar aanstoten
is dit het geluid dat versleten kruiskoppelingen maken?
of hoor je dan altijd geluiden
ik kan het getik bij mij niet verklaren.
omdat het soms wel en soms niet optreed
en om nu zomaar blindelings de kruiskoppelingen te vervangen is ook iets.
Ik hoop dat jullie me een tip kunnen geven
Grt Herman
Hallo,
Het geluid dat jij omschrijft is precies wat ik ook hoorde als ik door een bocht reed. In het begin niet eens altijd en het jaar erop bijna altijd als ik een bocht naar links nam. Kruiskoppeling vervangen en weg was het nare tikkende geluid. Dus als je het mij vraagt... ja vervangen die handel en succes ermee.
greetings from Tukkerland
Frank Geerdink