Forum
Instelbare Spax 2
Het is mij nog steeds niet duidelijk hoe mijn instelbare Spax schokdempers werken. Onderstaande oproep schreef ik een half jaar geleden in het forum:
Hallo,
Ik heb bij de technische restauratie voor Spax instelbare schokdempers gekozen (rondom). Wie weet hoe doe dingen in te stellen zijn? Ik kan draaien wat ik wil aan de stelschroef maar deze gaat oneindig x links/rechtsom.
Ik heb ze gekocht als "demo modellen" Ik twijfel er aan of deze dan wel voor normaal gebruik geschikt zijn of dat Spax ze onbruikbaar heeft gemaakt. Wie kan daar uitsluitsel over geven?
Harald Leffers
Beste Harald,
Het klopt dat je ze eindeloos kan blijven ronddraaien. Er zit geen begin of eind aan voor je gevoel. Ik meen dat de spax dempers in 14 stapjes(klikjes) in te stellen zijn. Om in een basis afstelling te kunnen komen moet je eerst naar een "nulstand". Deze bereik je door de stelschroef weer 14 klikjes terug te draaien. (voor het geval hij b.v. in stand 13 gestaan zou hebben). Van hier uit draai je elke set(voor of achter) een gelijk aantal klikjes rechtsom. Voor de middenstand dus een keer of 7. Dan staan ze gelijk ingesteld en zal je een gemiddeld veercomfort hebben.Meer klikjes naar rechts is harder, minder klikjes naar rechts is zachter.
Succes met het instellen Groet Ton Spit
quote:
Originally posted by TonspitfireBeste Harald,
Het klopt dat je ze eindeloos kan blijven ronddraaien. Er zit geen begin of eind aan voor je gevoel. Ik meen dat de spax dempers in 14 stapjes(klikjes) in te stellen zijn. Om in een basis afstelling te kunnen komen moet je eerst naar een "nulstand". Deze bereik je door de stelschroef weer 14 klikjes terug te draaien. (voor het geval hij b.v. in stand 13 gestaan zou hebben). Van hier uit draai je elke set(voor of achter) een gelijk aantal klikjes rechtsom. Voor de middenstand dus een keer of 7. Dan staan ze gelijk ingesteld en zal je een gemiddeld veercomfort hebben.Meer klikjes naar rechts is harder, minder klikjes naar rechts is zachter.
Succes met het instellen Groet Ton Spit
Hoi Ton,
Dank voor je uitleg. Al moet ik zeggen dat ik het 'systeem' van Spax dan niet zo geweldig vind. Ik hoor overigens geen klikjes, het is alsof de schroef in het luchtledige draait omdat ik ook geen weerstand voel. Als je de Spit sportief wilt rijden dan moet de vering op z'n hardst staan (dus 14 klikjes)?
Harald Leffers
Het is niet automatisch zo dat de meest stugge instelling de beste wegligging geeft. Dit hangt erg af van de ondergrond waarop je rijdt. Voor normaal straatgebruik moet de demping minder stug staan dan op de gladde baan van een cirquit. Een te stugge instelling op de openbare weg heeft als gevolg dat de auto gaat stuiteren en je dus per saldo wegligging verliest.
Je moet het dus gewoon uitproberen.
quote:
Originally posted by michielvlHet is niet automatisch zo dat de meest stugge instelling de beste wegligging geeft. Dit hangt erg af van de ondergrond waarop je rijdt. Voor normaal straatgebruik moet de demping minder stug staan dan op de gladde baan van een cirquit. Een te stugge instelling op de openbare weg heeft als gevolg dat de auto gaat stuiteren en je dus per saldo wegligging verliest.
Je moet het dus gewoon uitproberen.
Dank je! ik ga het proberen.
Harald Leffers