Menu Sluiten

Forum

gt6 mk1 ophangingsp...
 
Notifications

gt6 mk1 ophangingsproblemen  

 
amiga4001
(@amiga4001)
Lid

Sinds kort mijn gt6 op de weg.
500 km mee gereden en er zijn nog en paar zaken(zijn die er niet altijd[;)])
Het voorwiel links draait bij een bepaalde stuuruitslag(30 graden) tegen het schutbord.
Bij meten van hart bovenste fuseekogen naar vast punt chassis aan voorkant bleek er ook 1.5 cm verschil te zijn tussen links en erchts.
Ook visueel lijkt het krom (hartlijn fuseekogel/trunion).
Iets is er dus krom of het chassis (al vv in begin opbouw dus heel onwaarschijnlijk), de bevestigingsbeugel voor de bovenste draagarmen of de draagarmpjes zelf.
Heb de beugel en de armpjes al "nieuwe" georganiseerd en moet het alleen nog monteren,hoop dat dit het is.
Iemand eerder al zoiets?Denk spit zelfde ophanging??

Citaat
Geplaatst : 18-07-2007 9:36 am
fournier
(@fournier)
Lid

Daar schrik ik toch even van. Heeft de auto voordat je hem kocht een aanrijding gehad? Natuurlijk zijn nadien de meest voor de hand liggende onderdelen vervangen (de onderdelen die jij opnoemt zojuist gekocht te hebben). In Haynes en de andere handboeken staan meetschema's waar je de meetpunten kunt vinden die je links en rechts en kruislings kunt opmeten om te zien of je chassis linksvoor een 'deuk' opgelopen heeft.
Als de maten niet kloppen zul je er mee naar een 'strekbank' moeten om het chassis tot zijn oorspronkelijke afmetingen op te rekken.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-07-2007 2:23 pm
amiga4001
(@amiga4001)
Lid

Ja de auto heeft een aarijding gehad maar aan rechterkant.
Mede daarom heb ik gelijk in het begin besloten een ander chassis te monteren.
Ik denk dat dat wel goed zit.
Ook zijn de trunions gelijk van maat links en rechts gemeten naar chassis dus chassis kan het haast niet zijn.
Zal eerst eens de nieuwe beugels monteren en dan nog eens meten.
Mooie is dat hij wel zo compleet uitgelijnt is.
Dit moet toch wel zichtbaar zijn op een computeruitlijnapparaat?
Het was iedergeval goed zichtbaar/meetbaar.
Vreemd dat ik het de eerste paar 100 km niets van gemerkt heb???

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-07-2007 11:32 pm
Ton van der Linden
(@tonlinden)
Lid

misschien iets helemaal buiten het kader
en volslage onzin maar ??

Staat de body wel recht op het chassis

het kan misscien zo zijn dat je body een beetje verschoven is

succes

Ton van der Linden

ReageerCitaat
Geplaatst : 22-07-2007 2:17 pm
amiga4001
(@amiga4001)
Lid

Nu nieuwe bevestigigsbeugel gemonteerd en bovenste draagarmpjes.
Meet nog steeds een verschil op de bovenste kogels maar wiel raakt schutbord niet meer.
Wil de boel eens goed laten uitlijnen suggesties voor werkplaatsen die dit goed kunnen?

ReageerCitaat
Geplaatst : 22-07-2007 7:35 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Ik ben wel eens bij 'Profile' bandenservice geweest. De eerste keer was daar een oude 'crack' die kans zag de auto op vier wielen correct uit te lijnen. Enkele jaren later kregen ze het echt niet voorelkaar, doordat de achterwielen, zodra die niet meer 'dragen' onder een hoek 'naar binnen' komen te staan. De meetapparatuur kan alleen 'vertikale' wielen opmeten. Die ouwe 'crack' bereikte dat door de 'achterwielen' te ondersteunen bij het juk waar de vering 'bovenin' zit.
In het blad 'The Spitfire' zien we tegenwoordig een advertentie van Jag Saw, waarin ze een perfect 'electronic' device adverteren, waarmee ze je karretje perfect kunnen uitlijnen. Leuk excuus om nog eens daarheen te gaan.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 22-07-2007 8:49 pm
amiga4001
(@amiga4001)
Lid

Deze is ook uitgelijnt geweest bij een profil onderneming.
Mmmh had het beter zelf met een rolmaat kunnen doen.
Trouwens de stuurinrichting van een triumph trekt die vanzelf recht in de bocht?
Net zoals bij de conventionele Mcpherson?
Mijne in ieder geval niet..
Ja helemaal naar engeland rijden is ook zoiets om uit te lijnen.
Zal toch nog wel een zaak zijn waar ze zoiets nog fatsoenlijk kunnen?
Mischien damen&kroes.

ReageerCitaat
Geplaatst : 22-07-2007 11:03 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

je kan een hoop zelf;

https://www.spitfire.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=553

[:D]

ga je dit combineren met een meetlint en een waterpas
(op een vlakke ondergrond) zal je alles na kunnen lopen.
de vraag is alleen; hoe je een hoop dingen moet verstellen?
dezelfde vraag zal de quickfit ook hebben en dus een hoop
maar niet zien [V]

naast de nodige prive auto's heb ik ook de nodige aanhangers
uitgelijnd;
afstand meten hart van de wielen tov de trekhaak enz enz

wil je helemaal 100% zekerheid,
leg dan wat natte kranten op de grond en duw de auto er overheen
met de hand.
zo zie je snel genoeg of er nog wringt of sleept.

ReageerCitaat
Geplaatst : 23-07-2007 11:54 am
amiga4001
(@amiga4001)
Lid

Niemand die kan vertellen of het stuur na de bocht weer recht hoort te trekken?
Net als bij een "nieuwe" auto.
Moet nu iedere keer het stuur weer recht zetten na de bocht ipv door de handen klaten glijden.

ReageerCitaat
Geplaatst : 24-07-2007 9:59 am
fournier
(@fournier)
Lid

Nee, naar mijn bevinding loopt het stuur van onze wagentjes niet vanzelf terug naar de 'middenstand'. Je ontwikkelt vanzelf het automatisame zelf terug te sturen. Als je naar de fuseepennen kijkt en de stand van de 'trunnions' dan is die zuiver verticaal. Betekent, dat de voorwielen geen 'naloop' hebben en dus ook niet de rechtuitstand opzoeken.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 24-07-2007 12:14 pm
amiga4001
(@amiga4001)
Lid

Bedankt voor de info dacht het al maar wist het niet zeker.
Is een iedergeval een hele geruststelling dat het niet zo scheef staat dat het niet meer recht "trekt" na de bocht.

ReageerCitaat
Geplaatst : 24-07-2007 9:52 pm
Share: