Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
Goed adres voor uitlijnen in (regio) Utrecht
Wie kan mij helpen aan een bedrijf in (de regio van) Utrecht die al eerder naar tevredenheid Spitfires heeft uitgelijnd?
Mijn Mk2 moet na een ingrijpende opknapbeurt opnieuw uitgelijnd worden en dit leek me een goed punt om te starten.
Alvast bedankt!
Koos Ridder
Ja, dat gaat niet 'zomaar'. Onze Spitjes hebben de eigenaardigheid dat hun achterwielen nogal naar beneden zakken wanneer ze op de brug staan en er 'assteunen' onder gezet worden en ze dan de brug laten zakken om de wielen 'vrij' draaiend te krijgen. En die wielen moeten vrij kunnen draaien om de meetapparatuur te laten functioneren. Welnu, de meeste bedrijven dan dan alleen maar de voorwielen richten. Maar, als je zeker wilt zijn dat je auto niet in de 'hondegang' rijdt en het toespoor ook achter correct is, moet je wel 'vierkant' uitlijnen.
Ik woon in Maarssen en ging dus naar 'Profile' (toen nog op Lage Weide) en dar was een senior meneer in de werkplaats en die was bereid om mee te denken. We hebben toen twee plankjes met een lengte van een halve wagenbreedte afgezaagd en het ene uiteinde onder de wielophanging gestoken en het andere eind vanonder tegen het diff omhoog gedrukt. Het 'ene' uiteinde moet dan dus in de ruimte passen tussen de velg en de wielophanging. Door twee assteunen te gebruiken en die zo dicht mogelijk tegen het wiel aan onder het plankje te zetten, is het effect dat de wielen vrijwel nog vertikaal staan omdat de wieldragers nog het gewicht van de auto dragen. Als ze toch nog te ver naar buiten hellen kan je een paar losse wielen zolang in de kofferruimte leggen voor extra gewicht in de staart.
Als iemand een betere oplossing weet, van harte uitgenodigd om ons op dit duistere pad voor te lichten.
Je weet dat Profile inmiddels op het nieuwe industrieterrein aan de andere kant van de A2 zit in de buurt van de garage 'Hessing' die nu van Louwman & Parqui is. Ben benieuwd op Profile nog zo 'behulpzaam' is. Met dit mooie weer komt iedereen zijn winterbanden inleveren. Ze zullen het wel allebarstens druk hebben. Ik heb ook een document waarin een DHZ methode beschreven wordt.
Bedankt voor de tip.
In het verleden heb ik hem al vierkant uit laten lijnen, sindsdien nooit meer wijzigingen achter aangebracht.
Vorig jaar heb ik (helaas) schade gereden aan de voorkant, waardoor het hele spul aan de voorkant los is geweest. Wellicht dat ik wegkom met alleen maar het opnieuw richten van de voortrein. Maar goed, als ik er toch ben laat ik het allemaal even controleren.
Hopelijk zit de persoon er nog die jou toen ook heeft geholen. Mijn grootste angst is dat er iemand aan begint die nog nooit een auto heeft gezien die ouder is dan zichzelf is...
Koos
Prettige ervaring! Wil je ons even het verhaal doen hoe deze meneer het probleem van de afhangende wiel achter heeft benaderd? Wellicht kunnen anderen daar hun voordeel mee doen wanneer ze het niet zo goed treffen met de behulpzaamheid wanneer ze hun wielen willen laten uitlijnen.
Hij is uitgelijnd met alle vier de wielen op de brug.
De voorwielen stonden op los te draaien platen en alle vier de wielen waren voorzien van platen die door de computer uit te lezen waren. Doordat de achtervering voorzien is van enkele teflon schijfjes was de camber van de achterwielen niet meer volgens de fabieksspecificatie. Maar met lading in de auto wordt dit vanzelf beter.
De sporing week af (was licht uitspoor ipv. toespoor) en de camber van mijn linker voorwiel klopte niet (te positief) . Door twee vulschijfjes te verwijderen trok deze keurig bij en na aanpassing van de sporing lagen alle waarden erg goed.
Zeer vakkundige hulp en het eindresultaat leverde een ouderwets lekker sturend Spitje op.
Gr.
Koos