Menu Sluiten

Forum

Demonteren bladveer
 
Notifications

Demonteren bladveer  

 
Michel van Wijk
(@michel-vanwijktelfort-nl)
Lid

Aangezien de assen eraf gehaald zijn om de kruisjes te vervangen,wil ik ook de bladveer demonteren om schoon te maken, Meijerink setje erin, nieuwe rubberbussen etc.

Ik heb achter de stoelen de moeren eraf en de vier draadeinden eruit. Volgens Haynes zou het hele pakket er nu uit moeten kunnen, maar dus niet.

Het lijkt net of de onderste veer in het midden nog vast zit. Het beweegt allemaal wel, maar het gaat er niet uit.

Heeft iemand hier ervaring mee? Toch iets vergeten los te draaien?

mvrgr Michel

Citaat
Geplaatst : 29-11-2011 6:51 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Om de veer te centreren, zit er in het onderste blad een gat wat over een uitstulping in het montagevlak op de diff past. Op de vier hoekjes van het vlak zit bovendien een randje waar het onderste blad tussen valt. Neem dus een rubber hamer en hamer tegen een uiteinde van het veerpakket. Omdat de veer naar beneden doorbuigt drukt de klap het midden van de veer omhoog. Zo moet ie loskomen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 29-11-2011 6:59 pm
Michel van Wijk
(@michel-vanwijktelfort-nl)
Lid

Fournier,

Dank voor de tip, de veer is er inmiddels uit!

Weer wat te doen dit weekend en genoeg te vragen aan Sinterklaas!

groeten, Michel

ReageerCitaat
Geplaatst : 29-11-2011 7:31 pm
henkh
(@henkh)
Lid

Kijk uit met het plaatsen van de teflon schijfjes als er in eerste instantie geen aanleiding voor is. En daar bedoel ik mee dat vóór de demontage van de veer de auto gewoon 'goed' stond, d.w.z niet doorgezakt en met overdreven negatief camber. Deze schijfjes zijn uitermate geschikt als de veer wat doorgezakt is en wat van zijn flexibiliteit verloren lijkt te hebben. Dit uit zich vooral in het, aan de bovenkant, overdreven naar binnen staan van de wielen (negatief camber). Maar als dat niet het geval is en de wielen staan nagenoeg recht (verticaal) onder de auto, dan komt de achterkant na het plaatsen van de schijfjes behoorlijk omhoog en veroorzaakt op die manier een veel te positief camber, wat het rijgedrag natuurlijk niet ten goede komt.

Deze schijfjes hebben hun nut al vele malen bewezen en zijn misschien ook wel voor jou de oplossing, ik weet tenslotte niet hoe de conditie van jouw bladveer is . Maar zet ze er niet 'blind' tussen omdat de boel toch uit elkaar ligt. Ik spreek uit ervaring.


Henk

ReageerCitaat
Geplaatst : 30-11-2011 12:47 am
fournier
(@fournier)
Lid

Vraag in dit verband is natuurlijk ook. of de origineel van fabriekswege aangebrachte schijfjes er nog tussen zitten en, als dat al het geval mocht zijn, hoe dun die intussen geworden zijn. Wanneer die weinig dikker zij dan een euro, zul je ze toch door de teflon schijfjes vervangen. En, inderdaad, wanneer je de boel dan gemonteerd hebt, zal je aanvankelijk schrikken ho raar je wielen onder de auto staan. Maar, na een paar meter rijden ziet dat er al veel beter uit en als je ingestapt bent en je rijd nog wat meters lijkt het er al veel meer op.

Maar, niettemin, zoals Henk aangeeft "don't overdo it'.

ReageerCitaat
Geplaatst : 30-11-2011 12:37 pm
Michel van Wijk
(@michel-vanwijktelfort-nl)
Lid

Heren,

Dank voor het commentaar, een gewaarschuwd mens telt voor 2. De bestaande rubbers in de bladveer waren tot stof wedergekeerd.

Voor boven het pakket bij RSI een pu blok meegenomen, teflon had ik al.

Eens kijken of het er straks een beetje uitziet allemaal, ik heb de term "aangeschoten kameel" al gezien, dus ik ben benieuwd!

gr Michel

ReageerCitaat
Geplaatst : 30-11-2011 9:41 pm
Michel van Wijk
(@michel-vanwijktelfort-nl)
Lid

Debladveer zit weer in elkaar en onder de auto. Acht teflon schijfjes geplaatst en PU bovenop i.p.v. rubber.

Het was nog een hele toer om de boel weer in elkaar te krijgen. PU geeft weinig en uit elkaar ging natuurlijk erg makkelijk omdat er hoegenaamd geen rubber meer tussenzat. De veer zit weer onder de auto. Nu de assen nog schoonmaken, nieuwe hoesjes over de remcylinder, kruisjes zitten er al in.

Benieuwd hoe het eruit ziet, ik houd jullie op de hoogte!

ReageerCitaat
Geplaatst : 17-12-2011 6:46 pm
Michel van Wijk
(@michel-vanwijktelfort-nl)
Lid

De hele boel zit er weer onder. Duidelijk minder tikken en rammels door de nieuwe rubbers/PU en alles op de juiste aanhaalmomenten vast te zetten. De auto rijdt ook duidelijk strakker: hij was eerst wat wiebelig aan de achterkant, voelt nu duidelijk beter.

Ook de ratel uit het kruisje is verleden tijd.

De auto staat netjes op de wielen met 8 teflon schijfjes.

Het was een leuke en leerzame klus met een merkbare verbetering tijdens het rijden. Jammer dat je van het werk niets meer ziet, gelukkig hebben we de foto's nog!

Dank voor alle tips in ieder geval.

""""

ReageerCitaat
Geplaatst : 09-01-2012 1:49 pm
Jos Okhuijsen
(@josok)
Lid

?

ReageerCitaat
Geplaatst : 09-01-2012 2:17 pm
Share: