Menu Sluiten

Forum

Notifications

Bladveren  

 
wnelissen
(@w-nelissen)
Lid

Beste Forumleden,

Ik heb onder mijn spitje geen orginele bladveren zitten, deze waren al aanwezig toen ik hem kocht.

Maar er in de reservendelen doos zat nog één stukje (het kleinste stukje, bovenste).

Nu plaats ik dat maar nu sluit het chinees huisje niet echt op mijn differentieel.

Eigenlijk is dus het bladveren pakket te dik voor de spit.

Kan of is dit een probleem, gezien de constructie draadeinden/differenteel?

Het doel is om de auto achter iets optehogen.

alvast bedankt

Citaat
Geplaatst : 04-06-2014 9:38 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Omdat je het 'chinese huisje' noemt, neem ik aan dat je een 1500 of MkIV hebt. Op de eerdere typen zit een bladveer die anders opgebouwd is.

Nu zeg je ook, dat er 'geen originele' bladveren onder zitten. Dat wekt weer twijfel, of je tóch niet een Mk3, Mk2 of Spitfire 4 hebt, - een 'vroeg' type- dus. Waar later een verenpakket van een MkIV of 1500 is gezet.

Ik denk dus dat je in elk geval de langere draadeinden nodig hebt die bij het verenpakket horen met het chinese huisje. In de onderdelengids die ik heb staan twee afzonderlijke bestelnummers; voor het oudere type Spitfire en de Spitfire's met de nieuwe koets. Ga maar op zoek bij de vertrouwde leveranciers om een passend setje te bemachtigen.

En, als je de auto achter 'hoger' wilt hebben; in onze club kan je een Meijerink setje kopen. Dat zijn teflon plaatjes die in de plaats komen van de rubberen plaatjes die er 'af fabriek' tussen de veerbladen zitten. Die zijn na tientallen jaren opgedroogd en versleten, waardoor je auto achter lager is geworden. Met verse teflon plaatjes ertussen staan je wieltjes weer parmantig rechtop.

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-06-2014 3:10 pm
wnelissen
(@w-nelissen)
Lid

Beste Fournier,

Dank voor je reactie, maar zal het even e.e.a. toelichten.

Spitje is idd 1500 van 1976. Veren zitten koud op elkaar en er is geen uitsparing in de veren (alles glad) .

De draadeinden zijn langgenoeg om alles vast te zetten.

MAAR, nu komt het. Het chinees huisje rust normaal gesproken op de boven kant van het differentieel en dat is nu net niet.

Ik weet dus niet of de krachten nu anders verdeel worden of niet.

Er zit wel z'n poly blok in het huisje, en ik denk dat weghalen niet echt prettig is.

gr. wil

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-06-2014 10:11 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Aha; dat poly blok hoort er van origine niet in. Inderdaad zijner mensen die zoiets aan de onderkant van hun verenpakket aanbrengen. De bedoeling is, dat hierdoor de wagen van achteren 'dieper' ligt, waardoor de achterwielen van ondren meer naar buiten staan. Het idee is, dat de wagen zo zich beter schrap zet in snel genomen bochtenwerk. Het zwaartepunt achter komt ook wat lager, waardoor 'uitbreken' minder snel optreedt. Fantastisch als je gaat racen!

Maar, dat doe jij waarschijnlijk niet. Je rijdt gewoon mee met het overige verkeer. Haal dat poly blokje er dus maar tussenuit en doe het in de pedaalemmer. Nu past het overgebleven bladveertje weer op het pakket en heb je een originele montage. Wanneer je mocht denken dat dit poly blokje iets zou uitmaken in de beperking van de overdracht van de rij-geluiden in de koets, moet ik je teleurstellen. Het maakt nagenoeg niks uit of je dat blokje erin hebt of niet. Geluidsisolatie op deze plek levert je weinig op.

Koop maar mooi een Meijerink setje en doe dat tussen de bladveren. Het klopt dat je zo op het eerste oog geen 'uitsparingen' vindt in de bladveren waarin de rubberkussentjes die er van fabriekswege tussen zaten in 'ingebed' lagen. Toch zul je kunnen zien waar ze gezeten hebben wanneer je d eafzonderlijke bladen aan de onderkant bekijkt. Er zit weldegelijk een kleine verdieping in het oppervlak. Daar stop je dus ook de teflon schijfjes.

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-06-2014 10:42 pm
henkh
(@henkh)
Lid

Hebben jullie het wel over hetzelfde?

Wil spreekt van een poly blok " in" het huisje, terwijl volgens mij Fournier het aluminium verlagingsblok (diff spacer) bedoelt wat je tussen het differentieel en het verenpakket plaatst om vanachter een negatief camber te realiseren.. Ikzelf heb ook een poly schijf in de chinese toren, maar dat is ter vervanging van het rubberen origineel.

Het plaatsen van een paar foto's kan in dit geval verhelderend werken. Het is maar een suggestie""


Groet Henk

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-06-2014 2:12 am
wnelissen
(@w-nelissen)
Lid

idd. ik heb het poly blok tervervanging van het orginele rubber dus boven in het huisje.

Maar ga het volgende week eens verwijderen en kijken wat het verschil is, met het rijden.

Wederom bedankt voor alle reacties

gr. Wil

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-06-2014 2:33 am
henkh
(@henkh)
Lid

Ik denk niet dat het verstandig is te gaan rijden zonder rubber of polyschijfje in de chinese toren. Bij een juiste samenstelling van het verenpakket moet dit compleet met rubber of poly schijfje, soms met enige moeite, passen. Zo niet dan zit er iets niet goed. Eigenlijk moet je helemaal niet willen experimenteren met zoiets essentieels als het bevestigingspunt van de gehele achterwielophanging, het moet gewoon gemonteerd worden zoals het van fabriekswege bedoeld is. Heb je de onderdelenschema's al eens bekeken zoals die te zien zijn op de websites van bv. Canley Classics, Rimmer Bros of Moss.? Hierop is goed te zien hoe e.e.a. In elkaar steekt.


Henk

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-06-2014 3:17 am
wilco
(@wilco)
Lid

Hierbij het blad van ccee betreffende de achter veer http://www.moss-europe.co.uk/Spitfire.aspx Gr Wilco

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-06-2014 11:18 am
Share: