Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
Band sleept in wielkas
Momenteel krijg ik het probleem niet echt opgelost. De bouten onderaan heb ik los gezet zodanig dat de schodempers toch wat kunnen bewegen. Wat me wel opvalt is dat de rol-bar eens die losgemaakt is aan beide kanten moeilijk weer kan vastgemaakt worden. Er staat daar stevig wat spanning op.
Ik denk dat ik nu maar 1 oplossing meer heb: de volledige ophanging uit elkaar halen en alle rubbers vervangen. Zal een stevig karwei worden maar is de enige nog mogelijke oplossing. Verder zal ik op zoek gaan naar de originele velgen voor een mk3, zodat de wielen niet meer aanlopen in de wielkassen (nog even twijfel of ik voor whire wheels zou gaan of de goedkopere gewone velgen).
Hopelijk is zo het probleem verholpen en kan ik dromen van een zomer waar mijn spit het wel naar behoren doet!
Helaas heeft het vervangen van de volledige voortrein geen oplossing gebracht! Ik heb stevig wat werk gestoken in het vervangen van de ophanging, nieuwe schokdempers/veren, alle rubbers, trunion, rot ends... alles splinternieuw,originele velgen... Mijn geduld raakt een beetje op (zo ook mijn portomonee), maar het probleem blijft 🙂
Ik heb 10 cm vrije ruimte onderaan de auto, het min zou 12 cm moeten zijn. De veren zijn volledig ingedrukt en gaan dus niet meer 'omhoog'. Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn? Moet ik de achtervering ook reviseren? Kan daar het probleem liggen? Of investeer ik eens in extra lange veren?
Wat me wel opvalt is dat de wielen vooraan iets naar binnen staan genknikt, kan de slechte uitlijning de oorzaak zijn?
Soit, ik weet even geen raad meer welke stappen ik nog zou kunnen ondernemen.
De rest van mijn winterproject (motor+versnellingsbak reviseren + alle elektrische bedrading vervangen) was wel een succes!
Iemand tips?
Heb je er wel de juiste veren onder zitten en niet een stel korte sportveren?. Misschien zat er al een verlagingsset onder en heb je de versleten veren vervangen door hetzelfde type. Het probleem dat je schetst duidt hier nl. sterk op. Met zo'n verlagingsset verklein je de bodemspeling al gauw met een paar centimeter. Als je duidelijk kan waarnemen dat de wielen aan de voorkant naar binnen wijzen is er ook duidelijk iets mis met de uitlijning. Alles wat je veranderd in de hoogteafstelling heeft hier nl.direct invloed op.
Wat bedoel je trouwens met volledig ingedrukt, staal op staal?
In het werkplaatshandboek staat voor de mk3 een veerlengte van 198,1 mm +/- 2,29 mm, gemeten in gemonteerde situatie tussen de randen van de schotels waar de spiraalveer tussen zit. Zeg maar 20 cm. De 'vrije' veerlengte -voor montage dus- zou 319,8 mm moeten zijn. Wanneer je zo'n veer onder een pers zet en indrukt tot 20 cm moet hij 326 kg tegendruk geven.
Wat bedoel je met 'naar binnen staan' van de voorwielen; bedoel je de 'toe-in' = hoeveel de voorwielen -gezien over de horizontale lijn door het midden van de wielen- naar elkaar toe staan. Of, bedoel je hoeveel de voorwielen -gezien over de verticale lijn door het midden van de wielen- naar elkaar toe staan?
De nieuwe schokdempers+veren (gekocht bij angloparts) geven mij gemonteerd (maar uit de auto) 244mm vrije lengte tussen de veerschotels. De auto staat lichtjes scheef, naar rechts. (is een rechtsgestuurde). Achteraan heb ik links 3 vingers vrije ruimte tussen band en wielkas, en rechts 2 vingers vrije ruimte.
Nu vraag ik me af of het probleem niet van achteraan komt, kapotte bladveer eventueel die ervoor zorgt dat de auto vooraan scheef komt te staan en daardoor slecht veert... Geen idee of dit kan. Ik heb een weekje verlof en ben van plan de bladveer er eens uit te halen voor inspectie. De achterwielen staan perfect recht op de grond, dus niets wijst eigenlijk op een versleten bladveer... maar toch wil ik iets doen.
Volgende week wil ik naar de bandencentrale om de auto eens te laten uitlijnen, misschien lost het probleem zichzelf op...
Alle tips zijn welkom, ik hou jullie op de hoogte!
Het is me opgevallen dat wanneer ik de anti-roll bar van onder de auto haal deze krom is. Als hij plat op de grond ligt dan is de ene kant 2 cm hoger dan de andere kant.
Kan dit een verklaring zijn voor de ophangingsproblemen? Of is dit eerder normaal dat dit wat krom is?
Het chassis heb ik op kromming nagekeken: op 2 mm na (gemeten met voelermaat) staat hij perfect vlak.
Als ik de auto vooraan opkrik, en dan weer laat zakken dan gaat hij veel te diep in de (nieuwe) veren, je zou dus kunnen stellen dat hij te zwaar weegt vooraan. De bladveer achteraan lijkt redelijk nieuw (achteraan staat hij redelijk met zijn kontje omhoog) en de bladveer oogt nieuw, geen roest ed.
Kan het zijn dat omdat hij achteraan hoog staat, er zwaardere veren in moeten vooraan?
Dáár kan de oorzaak van alle ellende wel eens liggen!
Ik noemde je al eerder Cai in Blegny. Hij is volgens mij voor jou het meest nabije adres voor gebruikte en nieuwe onderdelen. Ga daar eens naartoe. Hij heeft zeker een rechte torsionbar. of mail: dyngo@skynet.be
Probleem opgelost!! Bedankt voor de talrijke tips!
De torsiebar was dus goed verplooid, dit zou bij een mk3 wel vaker voorkomen omdat die nogal dun is. Nu heb ik een torsiebar van een 1500 gemonteerd, deze zijn moeilijk te verplooien. Montage is geen probleem, juist nieuwe rubbers en klemmen monteren.
De veren die ik gekocht had bij angloparts bleken niet te voldoen, chinese rommel?? In ieder geval heb ik de oude veren weer gemonteerd, maar met een vulplaatje tussen de veerschotel en het chassis. De testrit was prima! Eindelijk verlost van het ophangingsprobleem.
Het materiaal heb ik gehaald bij Ruud Sipkema in Veghel.
En nu volop genieten van een rijdende mk3!