Forum
Band sleept in wielkas
Sinds Januari ben ik de trotse eigenaar van een mk3 uit '68. De vorige eigenaar heeft voor de verkoop nog 4 nieuwe banden op de auto gelegd, zijnde maat 185/70 R13.
Bij het nemen van een drempel of een diepe put sleept het linkervoorwiel in de wielkas, zo erg dat de band ervan ingekerfd is. Op het forum archief las ik de hoofdstukken over ophanging en bandenmaat. Is er iemand die met deze bandenmaat rondrijdt? Schokdempers en ophanging lijken normaal te functioneren... (ik dacht eerst aan versleten schokdempers, maar de auto botst niet terug)
Mijn gedacht is: die banden zijn de oorzaak, ik gooi ze eraf en steek een standaard maat erop... maar ik wil eerst eens jullie mening over dit euvel horen alvorens geld uit te geven.
Achteraan geven de banden geen probleem.
Als ik vooraan banden van 175/70 laat monteren, gaat mijn spit dan niet te dicht tegen de grond hangen?
Groeten Pieter
Om te beginnen kan je opmeten of de voorveren niet teveel ingezakt zijn, waardoor de banden aanlopen. De fabriek geeft een 'ride hight' van 118 mm op met twee personen aan boord (150 kg lading). Dus, als je een stokje afzaagt op 12 cm en de wagen staat op een vlakke vloer, dan moet je dat nog royaal onder het laagste punt van het chassis aan de voorzijde van de auto rechtop op de grond onder het chassis kunnen zetten. Als dat met een lege auto al niet lukt, moet je toch eens over nieuwe spiraalveren gaan nadenken.
Volgens fabrieksopgave horen er '155' brede banden onder de auto. Als je '185' banden er onder hebt, is het niet zo vreemd dat ze wat dieper in de wielkasten niet helemaal passen. Aan de sporen op de banden kan je zien waar ze aanlopen. Je kunt dan ook zien in de wielkasten waar de bnden anlopen. Als je dat zou willen, kan je bekijken of je de wielkasten ter plekke waar de banden aanlopen wat ruimer zou kunnen maken of gedeelten weg knippen. Per slot, de wielkasten behoren niet tot het dragend gedeelte van de carrosserie.
Een andere factor is, dat de wieluitslag in de uiterste standen van het stuur wel heel erg groot is. Daarom brengen sommige gebruikers wel een stukje plastic slang aan op de spoorstangen om daarmee de wieluitslag te beperken. Dit zou ook een benadering kunnen zijn wanneer je (te) brede banden gebruikt die alleen maar aanlopen in de uiterste stuurstanden.
Overigens, als het aanlopen maar aan een kant optreedt, komt de vraag op of dat wiel wel goed afgesteld is, of -andersom- of die wielkast wel goed aan de beugel in de motorkap zit. Of is die beugel misschien krom.
Dus, begin er niet mee de banden die erop liggen meteen weg te gooien en daar nieuwe voor te kopen. Het is waarschijnlijk zo dat je er best mee door kunt rijden wanneer je rekening houdt met de beperkingen die dat oplevert. In elk geval, als de spiraalveren te ver doorgezakt zijn, is het wel prettig wnneer je nieuwe monteert waarmee de rijhoogte van de auto weer in orde is.
Laat je ons weten wat je bevindingen en conclusies zijn?
Het is zo dat de linkerband op het buitenste gedeelte inkerfd, maar gezond is dat dus niet. De schokdempers zien er recent vernieuwd uit, maar de spiraalveren gaan waarschijnlijk al even mee. Nu las ik op het forum-achief dat het naar beneden duwen van de auto (bumper omlaag duwen) dit met behoorlijk wat weerstand moet, maw het zou moeilijk zijn om de auto diep te duwen. Bij mij gaat dat toch redelijk gemakkelijk, ik kan zonder al te veel moeite de wielen tot tegen de wielkas duwen. Achteraan zijn de bladveren vervangen en gaat dit gewoon niet...
Denk dat ik toch de spiraalveren eerst zal vervangen, lijkt me altijd leuk om een goede wegligging te hebben en denk dat dit zijn geld wel waard zal zijn op lange termijn. De test met het stokje zal ik dit weekend eens uitproberen.
Als ik een band neem die een 1 cm smaller is dan ben ik ook van de problemen opgelost, maar dan blijft het nog steeds vreemd dat hij het ook niet aan de andere kant heeft.
Ik hou jullie op de hoogte van mijn vorderingen
Alvast bedankt!
Ik raad je aan om toch even de moeite te nemen om een stokje op 12 cm af te knippen en zagen en dat onder het laagste punt vooraan van het chassis rechtop onder de auto te zetten, om een indruk te krijgen hoezeer de voorveren zijn doorgezakt.
Als dat 'erg' blijkt te zijn doe je er goed aan om naar een van de leveranciers bij jou in de buurt te gaan die adverteren in The Spitfire. Wellicht kunnen die je ook behulpzaam zijn om ze onder de wagen te krijgen, voor zover je eigen vaardigheid en moed om het te doen tekortschiet.
Maar zorg eerst dat de vering in orde is, voordat je nieuwe banden gaat kopen.
Omdat het aanlopen aan één kant gebeurt, is het waarschijnlijk ook raadzaam om de sporing en uitlijning van de auto te laten opmeten. De laatste keer betaalde ik daar € 55,75 voor.
Beste Pieter,
Ik ben in het bezit van een spitfire 1500tc (185/70 banden), maar ik herken een gelijkwaardig probleem.
Voor alle duidelijkheid, raakt je band de bovenkant wielkast of is het tijdens het bochten maken( dan dus de zijkant van de band).
Bij mij raakt hij de bovenkant van de wielkast. Ik kan links drie vingers tussen de band en kast houden en rechts net 2.
Ik heb schokbrekers en nieuwe veren geplaatst en er zat al een verhogingsschijf van 10mm tussen.
De motorkap heb ik ook al opgevuld en is dus ook wat hoger gekomen.
Na wat metingen blijkt dat mijn chasis rechtsvoor lager is dan linksvoor.
Hoe ik dat op moet lossen weet ik nog niet, ook de oorzaak is mij onbekend.
Gr. Wil
Wanneer je je Spitfire niet zelf nieuw gekocht hebt en al die jaren zelf ermee gereden hebt, weet je niet wat dit autootje in die veertig jaar allemaal te verduren heeft gehad. Zo kocht ik en jaar of negen geleden een Spitje waar ik een jaar of drie mee gereden heb en langzamerhand werd het me duidelijk waarom de vorige eigenaar er niet meer mee reed. Hij was er op een heldere, zonnige winterochtend tijdens een ritje onderlangs de duinen mee uit de bocht gegaan op een schaduwrijke plek. Gelukkig was daar een trottoirband, waardoor hij niet de boom geraakt heeft.
Dat autootje 'spoorde' dus sedertdien niet helemaal meer. Rare slijtagebeelden op de voorbanden.
Toen heb ik toch maar eens een keer vier blokjes hout precies 'evenlang' afgezaagd en op de vier hoeken rechtop onder het chassis gezet. Op drie blokjes 'droeg' het chassis. Op een blokje had ik ruim een cm ruimte. Hoef je niet te vertellen dat het chassis getordeerd was.
Nu had ik in mijn gereedschapskist een 'schietloodje'. En met het chassis 'dragend' op de voorste blokjes en de dwarsbalk in het chasis zuiver waterpas ben ik toen gaan controleren of de torens waar de wielophanging aan vast zit en waar het motorblok tussen hangt, of die toerens wel zuiver 'rechtop' stonden. Niet dus.
Nu zitten die torens vastgeschroefd aan het chassis. Dat biedt dus de mogelijkheid om met vulplaatjes en ringetjes de torens toch zuiver rechtop te zetten. En, door de bouten van de motorophanging op een verstandige manier in de sleufgaten vast te zetten, kreeg ik voor toch een veel betere geometrie in de wielophanging. Dat reed een stuk prettiger.
Nu heb ik deze avond wat verdere testjes uitgevoerd. Eerst en vooral heb ik gezien dat hij zowel links als rechts soms tegen de wielkas komt (dit was me nog niet eerder opgevallen). Links meer dan rechts, nochtans is het een rechts gestuurde.
De auto hangt niet scheef, dus ik heb evenveel ruimte zowel links als rechts in de wielkas en onder het chasis.
Dan maar het truukje met het blokje van 12 cm: Als niemand in de auto zit dan heb ik wel wat cm over (ruimte tussen blokje en chasis), maar als zelfs nog maar 1 persoon plaatsneemt dan kan ik mijn stokje er niet meer onderkrijgen. De auto zakt dus al redelijk diep bij een belasting van 60 kg. De vrije ruimte boven de band en de wielkas wordt dan gehalveerd (van 2 vingers naar 1).
Conclusie: ik denk dat ik dus de spiraalveren moet vervangen? Ik neem aan dat bij dit probleem de schokdempers niet ter zake doen. Alvast bedankt voor het truukje met het 12 cm blokje!
Ik woon in Strijpen, dat is een klein dorpje in de Vlaamse Ardennen (België).
Ik koop de meeste stukken bij AngloParts in Mechelen. Met mijn versnellingsbak ben ik van plan om bij Ruud Sipkema te gaan (die kan tijd maken in oktober om de bak onder handen te nemen).
Jammer genoeg zijn er niet echt zaken in België waar je met je spit terecht kan.
Alvast bedankt voor de tips!
Weet er iemand waar ik de juiste afmetingenv van de schokdempers en veer kan vinden? Ik heb mijn veerpoot eronderuit gehaald en die ziet er opmerkelijk goed uit... ik vraag me nu af of het wel de juiste is die (door de vorige eigenaar) onder de wagen is gemonteerd.
Op de schokdemper staat : 700087 en dan 0404M
Ik geraak er maar niet uit wat nu eigenlijk de juiste beslissing is. Ik zou natuurlijk alles kunnen vervangen (schokdempers/veren/juiste bandenmaat), maar daar wordt mijn portemonnee niet blij van.
De rubber van de trunnion en balljoint zijn ook gescheurd, maar er zit geen speling op. Heeft het zin om daar de rubbers van te vervangen (te koop bij Angloparts), of kan je beter de hele trunnion en balljoint vervangen? Lijkt me ook niet super duur...
We hebben het geluk dat er in America iemand is die heel veel gegevens heeft vastgelegd. Op dit adres; http://www.teglerizer.com/triumphstuff/springs.htm vind je gegevens betreffende de voorvering. Wat betreft schokbrekers vind je alleen gegevens bij de fabrikanten zelf. Dus probeer uit te vinden welk fabrikaat schokbrekers je hebt, zoek hun website op en probeer uit te vinden welk type onder jouw auto hoort en of de exemplaren die er op zitten de goede zijn.
Angloparts ziet je graag komen, zeker wanneer je nieuwe trunnions koopt omdat er een rubbertje niet helemaal gaaf meer is.
Die rubbertjes zijn los verkrijgbaar. Het is alleen een heftig karwei om ze aan te brengen. Het gat waar de poot van de kogelkoppeling in staat is taps (kegelvormig). wanneer je de moer losgedraaid hebt zal het je behoorlijk veel kracht kosten om de poot van de kogel uit het gat te krijgen. In de garage gebruiken ze daar een 'kikker' voor; een gereedschap met twee armen en een scharnier in het midden met aan de ene kant een bekje wat onder de kogel past en aan de andere kant een plat uiteinde wat op de kraag van het gat waarin de poot steekt gelegd wordt. Tussen de twee armen zit een schroef, waarmee je de armen uit elkaar drukt. Je draait de schroef aan op spanning en dan geef je een klap met een hamer tegen de zijkant van het gat waar de poot in steekt en de poot schiet los uit het gat.
Bij jou over de grens in Ertl Duitsland moet trouwens ook een Triumph onderdelenboer zitten die goedkoper is dan dat adres in Mechelen.
Nu zit ik even met de handen in het haar!! Ik heb zonet de veren (die waren duidelijk versleten) en de schokdempers vooraan vervangen. Belast (met 2 pers in de auto) kon ik nog een stokje van 12 cm onder de auto zetten. Je zou denken: alle problemen opgelost, niet dus. Ik rij even de straat in en af de drempel: de schokdempers gaan in, maar gaan niet meer volledig omhoog! Ze blijven dus beneden hangen, ondanks zowel veren als dempers nieuw zijn. Ik heb de veren op de dempers laten zetten in een bandencentrale in de buurt met deftig gereedschap en kunde.
Dit probleem had ik dus nog niet voordien, dus moet er wel iets grondig fout zijn met de ophangen of mijn montage kunsten. Het lijkt me alsof de bovenkant van de demper niet in 1 rechte lijn met de onderkant staat (aan de triangle). Hoe kan dat, en vooral wat kan ik daar aan doen? Dit moet enkele mm zijn, want echt op het zicht kan je dat niet zeggen.
Zou het te maken hebben met de anti rol bar? Ik vond dat die moeilijk weer aan de triangel te bevestigen was... zat veel spanning op.
Het enige dat ik (nog) niet vervangen heb zijn de bussen van de triangel enzo. Zouden deze een invloed kunnen hebben op het euvel?
Ik heb het even gehad met die voorophanging... Heeft iemand nog tips/goede raad?
Het begint er toch echt wel op te lijken dat alle scharnierpunten van de voorwielophanging zo ongeveer vastgeroest zitten. Wanneer de auto niet terug opveert wanneer je over een drempel gereden bent? Als je nu naar de auto gaat en je zet de krik in het midden onder de anti roll bar en krikt de wagen 15 cm omhoog en laat hem dan weer zakken; bewegen dan de tri-angels? Of zitten de scharnierpunten zo vast dat de draagarmen van de wielophanging (tri-angels) star in dezelfde houding blijven staan. Als je de wagen in het midden voor opkrikt, moeten de spiraalveren langer uitveren en de schokbrekers langer worden. Als d schokbrekers langer worden moeten ze draaien kunnen in het onderste bevestigingspunt. Heb je die moer misschien te strak aangehaald?
Toen je de veer en de schokbreker er tussenuit had, kon je toen makkelijk de beide tri-angels op en neer bewegen? Had je toen de anti-roll bar al los
Ik krijg de indruk dat je de bout door het onderste gat van de schokbreker te vast hebt aangedraaid. Toen had je de auto nog opgekrikt staan; de tri-angels hingen helemaal naar beneden. Dan doe je de wielen er aan en laat je de auto zakken. De tri-angels komen veel meer horizontaal te staan en de schokbrekers moeten inschuiven; daarmee verandert de hoek bij het onderste gat van de schokbreker. Als je dan de bout te strak hebt aangedraaid, kan het oog onderaan de schokbreker niet scharnieren. Ik lees je opmerking dat de schokbreker niet in een rechte lijn staat, alsof die geknikt is. Draai die bout door het onderste oog van de schokbreker eens wat losser en kijk of de situatie dan verbeterd.
Die bouten waar ik het steeds over heb behoor je pas strakker aan te draaien wanneer de auto op zijn wielen staat. Die bout steekt door een ijzeren busje wat omgeven is door gummi. Dat busje klem je vast tussen deopoten van de onderste tri-angel, waardoor dat busje niet meer draaien kan. De beweging van de schokbreker moet dan komen van de flexibiliteit van het rubber rondom het busje. Dus; pas vast zetten die bout als de auto op z'n wielen staat.
Nog een punt: Je moet even kijken naar dat ijzeren busje. Dat moet aan weerskanten van het rubber zo ver uitsteken dat, wanneer je de bout aandraait, het busje geklemd zit en niet het oog van de schokbreker. dat oog moet vrij kunnen bewegen tussen de uiteinden van de triangel. Het kan dus nodig zijn dat je aan de beide uiteinden van het busje er nog een ringetje tussen legt om te bereiken dat het busje wel klem zit maar het oog nog bewegingsruimte heeft.
Laat je even weten of dit de oplossing van het probleem geeft?