Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
Achterwiellager of kruiskoppeling??

Aan het eind van de laatste Ardennenrit hoorde ik een slijpend geluid vanaf links achter. Na even gas loslaten was het weg. Daarna nog eens gebeurd en ook een- of tweemaal tikkend geluid dat dus na wisseling van gas of een keertje afremmen verdween. Inmiddels heb ik de linker remtrommel er maar eens afgehaald. Daar zat wat zwart schraapsel in maar dat kan losgekomen zijn van de tikken die ik moest uitdelen om die twee verzonken schroeven los te krijgen. De remvoeringen zijn OK. Er is geen met de hand voelbare speling op de as. Zonder trommel gestart en wiel laten draaien. Ik hoor dan toch nog een licht tikje.
Trommel weer gemonteerd en bij een kort proefrondje hoor ik eigenlijk niets bijzonders. (Er zit nu minder bagage in de achterbak dus de druk op de as zal ook geringer zijn dan tijdens de Ardennenrit.)
Mijn vraag: hoe check ik of het (een van) de lagers (is) zijn of dat het de kruiskoppeling is?
Als het een lager zou zijn, kan het dan kwaad om weer een wat langere rit te maken; gaat het b.v. dan binnen 100 km geheel kapot?


Dit is wel een raadseltje zo. Zoals Pluisje aangeeft, je vindt geen 'aanloop' sporen?
Er loopt een schoorstang vanaf het juk waar het wiellager in zit naar voren waar die uitkomt in het verticale stuk vande bodemplaat. Kijk eens of daar beweging in zit. Wanneer met aandrijving op de wielen de schoorstang naar voren kan komen, staat je wiel dus niet meer loodrecht in de rijrichting.
Ander aspect. De as zit ingestoken in het moedereind van de kruiskoppeling. Daar zit een weekijzeren pen in die de as borgt tegen het uit de kruiskoppeling komen. Zit de pen er nog in en zit de as stevig in de kruiskoppeling. In het negatieve geval kan het zijn dat de as naar binnen komt wanneer je aandrijving hebt en iets naar buiten wanneer je 'free wheel' rijdt. Heeft je achterwiel wat 'uitspoor' of wat 'toespoor'. Als ik het goed heb, geven de handboeken 'neutraal' aan. Als dat niet 'volgens het boekje' is bij jouw wagen, kunnen daar de 'aanloop' geluiden vandaan komen.
fournier