Menu Sluiten

Forum

Notifications

trekstang  

 
goos schreuder
(@goos)
Lid

Hallo,

Ik heb het idee om een trekstang te laten maken voor mijn spit.
bv zie www.trekstang.nl. echter mijn spit is op het moment niet in rijdbare staat. Heeft imand een idee of deze reeds bestaan of iemand die ook interesse heeft of van mening dat dit geen goed idee is. laat het mij even weten op goos.schreuder@planet.nl

Citaat
Geplaatst : 25-08-2009 12:46 am
fournier
(@fournier)
Lid

Wat jij een trekstang noemt, noemen de meesten een trekhaak -denk ik-.
Het meest voor de hand liggend is; contact te zoeken met de verschillende leveranciers die in The Spitfire staan. Wellicht heeft iemand nog een exemplaar voor je, zodat je niet een experiment hoeft aan te gaan om er een gemaakt t ekrijgen. Het is waarschijnlijk ook wél zo goedkoop.
Begin bij Ruud Sipkema ('s avonds bellen), dan de gebroeders Schut in Soest, Kees Reehorst in Zuidland, enzovoort.
Je kunt bij de Spit alleen een witte nummerplaat krijgen, dat betekent dus dat je aanhanger niet zwaarder mag zijn dan 750 kg. Heb je een 1500, dan zal die dat makkelijker kunnen trekken dan een Mk I met 1150 cc. Tussen de 2500 en 3000 toeren aanhouden! Kan zijn dat je je koelsysteem en je kachel inwendig goed moet schoon maken om genoeg koeling te houden en gebruik de geleideschotten onder de motorkap.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 25-08-2009 12:35 pm
Karel Prinsen
(@karelp)
Lid

Hallo Goos,

Er ontstaat nu enige onduidelijkheid. De vraag is wil je een autootje trekken of je spit meenemen achter een andere auto?
Als je het laatste bedoelt, dan heb enkele site's voor je waar je na het lezen volledig op de hoogte bent.
Zoals fournier al zegt kan het trekken met een triangel alleen als de "aanhanger" niet zwaarder is als 750 kg.
Ook is achteruit rijden met zo'n ding bijna niet mogelijk en is het verstandig om de verzekeringsmaatschappij te vragen of het is toegestaan.
Sommige auto's mogen niet/ of over korte afstand worden gesleept.
In Duitsland en enkele andere landen is het niet toegestaan.

Het plan wat je hebt is leuk, maar stuit op diverse problemen.

www.neemjeautomee.nl
www.terveer.nl
www.roadmasterinc.com

Groeten Karel

ReageerCitaat
Geplaatst : 25-08-2009 2:39 pm
goos schreuder
(@goos)
Lid

Het gaat inderdaad om het trekken aan de voorkant. Ik heb hem alleen nodig voor het slepen van de stalling naar mijn huis en terug zodat ik thuis lekker kan sleutelen en daarna de spit weer naar de stalling kan brengen. Ik heb geen plannen ermee op vakantie te gaan. Aangezien de bevestigingspunten per auto type uniek zijn. heb ik de volgende vragen:
1 Heeft iemand reeds een bestaande trekstang (waarvan ik de maten kan nemen of als referentie kan gebruiken?
2 Zijn er meer mensen die interesse hebben. Zodat we het ontwerp van de bevestigingspunten kan delen?
3 Heeft iemand ervaring met wat de beste plaatsen van het onderstel zijn om de bevestiging aan vast te maken. bijv onder ophanging van de voorwielen of het chassis. (ik wil natuurlijk niet dat er in de auto geboord wordt ;-).

ReageerCitaat
Geplaatst : 26-08-2009 1:20 pm
Karel Prinsen
(@karelp)
Lid

Is het dan niet veel eenvoudiger een auto ambulance te huren totdat je spit rijdbaar is?[?]

Karel

ReageerCitaat
Geplaatst : 26-08-2009 6:22 pm
goos schreuder
(@goos)
Lid

Nee want dan ben je afhankelijk van anderen. Dit heb ik 1 keer gedaan en kost minimaal 100 Euro per keer en je bent afhankelijk van wanneer hij beschikbaar is, wanneer hij uiterlijk terug moet zijn, andere mensen die helpen laden, als je een ambulance zonder lier hebt meegekregen. en ga zo maar door.
De trek stang kan ik aan de spit laten totdat hij weer rijklaar is en ben ik niet afhankelijk van derden.

ReageerCitaat
Geplaatst : 26-08-2009 6:33 pm
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

tot het moment dat je van de staat wordt gehaald door de politie en de bekeuring moet betalen die er bij hoort ???
Nou dat is vast veel goedkoper dan € 100,-

Succes
Ron[:D]

ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 26-08-2009 6:57 pm
goos schreuder
(@goos)
Lid

Bedankt Ron voor je tip/ zorgen .

Direct even gecheckt op eventuele legaliteiten en zal nog even navraag doen bij de RDM of er een typekeuring oid voor trekstangen bestaat. (heel camperend Amerika gebruikt zo'n ding en ik zie ze ook reeds vaker in Europa.)

Ik vond meer op : http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=3739
Enige minpuntje dat ik kan vinden is dat de sleep APK gekeurd moet zijn.

Volgende vond ik op http://www.tools.vocor.nl/N_frame.html?http://www.tools.vocor.nl/
(Ik denk dat ik hiervan maar een copietje maak voor bij de auto papieren, kan trouwens weinig vinden over de club die het geschreven zou hebben, dus misschien toch sales prietpraat)

Is het legaal?
Expertisecentrum Verkeer en vervoer PIVM - Apeldoorn.

De door u omschreven constructie is ons bekend.
Conform artikel 5.18.2 van het Voertuigreglement is het toegestaan om door middel van een motorrijtuig een ander motorrijtuig voort te bewegen. Niet omschreven is op welke manier dit dient te geschieden. Met andere woorden: er is geen bepaling opgenomen waarin is omschreven dat de door u voorgestelde constructie niet zou mogen worden toegepast.

Door het aanbrengen van een triangel tussen uw camper en uw auto, krijgt het getrokken voertuig echter niet de status van een aanhangwagen.
Voor de toepassing van de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, het Voertuigenreglement en de Wetaansprakelijkheid motorvoertuigen blijft het in alle gevallen een motorrijtuig. Met andere woorden: de auto moet aan alle technische voorschriften voldoen, moet APK zijn goedgekeurd, moet zijn voorzien van een eigen kenteken en moet zijn verzekerd.Het voeren van een voor de camper afgegeven kenteken op de auto is derhalve niet toegestaan.

OP de gehele combinatie blijft ten alle tijden artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994 van toepassing.
Dit houdt in dat er geen gevaar op de weg mag worden veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd. De sleepconstructie dient dan ook zo te zijn uitgevoerd dat deze niet kan lostrillen en dat zijdelings uitwijken van de auto zoveel mogelijk wordt voorkomen. Het verdient eveneens aanbeveling om achter de auto een zogenaamde lichtbalk aan te brengen waarmee duidelijk kan worden aangegeven dat met de combibatie van richting wordt veranderd of dat de combinatie tot stilstand wordt gebracht.

Met betrekking tot bovenstaande is er één uitzondering.
Voor de toepassing van de gedragsregels van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 wordt de gesleepte auto gezien als een aanhangwagen. Dit heeft bijvoorbeeld consequenties wanneer u te maken zou krijgen met een weg die gesloten is verklaard voor motorvoertuigen met aanhangwagens.
Voor zover er geen lagere maximum snelheid geldt, dient u er tevens rekening mee te houden dat u met de combinatie niet sneller mag rijden dan 80 km/u.

Hoewel dit laatste naar ik verwacht niet van toepassing zal zijn: de afstand tussen de camper en de auto mag niet meer bedragen dan ffice:smarttags 5 meter.

Vertrouwende u vraag hiermee naar behoren te hebben beantwoord, het expertisecentrum Verkeer en vervoer PIVM - Apeldoorn.

ReageerCitaat
Geplaatst : 27-08-2009 11:44 am
fournier
(@fournier)
Lid

het antwoord van het PIVM betekent dus ook dat je niet een lichtbalk achteropp de auto mag hangen met 'aanhanger' driehoeken, richtingaanwijzers, remlichten en nummerplaatverlichting. Dat betekent dus dat je wél iemand achter het stuur van de gelseepte auto moet hebben die richting aangeeft en de rempedaal indrukt om remlicht te vertonen als dat nodig is.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 27-08-2009 4:33 pm
Karel Prinsen
(@karelp)
Lid

Hallo Fournier,

Op het moment dat de spit aan de triagel wordt getrokken wordt hij beschouwt als een aanhanger, dus daar in mogen geen personen zitten.
Omdat het dan een aanhanger is moeten er wel driehoeken in de lichtbalk of aan de spit zitten.
Wel een heel gedoe!

Karel

ReageerCitaat
Geplaatst : 27-08-2009 7:56 pm
redactie-tsc5
(@redactie-tsc5)
Lid

Kijk eens op deze site:
http://www.tante.nl/zztrekhaak/index.html

Ik heb de afgelopen tijd al een aantal keren van deze combinaties zien rijden en vorig jaar was er ook één op ons ISW te zien.

Zelf vind ik het jammer dat de getrokken auto (bijv. je Spitfire) ondanks deze trekstang toch alle gereden kilometers op de teller zet. Omdat de auto met 4 wielen op de weg blijft staan, slijten je banden natuurlijk ook. Met een ambulance heb je hier geen last van, maar die is weer zoveel keren duurder in aanschaf (+ wegenbelasting + verzekering) dan zo'n trekstang. Het is een kwestie van afwegen!

Redactie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 27-08-2009 8:08 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Karel, ik kan het niet met je eens zijn; getuige de PIVM tekst:
"Door het aanbrengen van een triangel tussen uw camper en uw auto, krijgt het getrokken voertuig echter NIET de status van een aanhangwagen".

Dus geen 'lichtbalk' achterop met een stekkerverbinding naar de contactdoos bij de trekhaak. Het is een 'sleep', dus moet er iemand in zitten!

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 27-08-2009 9:26 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

even verder lezen;

quote:


OP de gehele combinatie blijft ten alle tijden artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994 van toepassing.

Dit houdt in dat er geen gevaar op de weg mag worden veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd. De sleepconstructie dient dan ook zo te zijn uitgevoerd dat deze niet kan lostrillen en dat zijdelings uitwijken van de auto zoveel mogelijk wordt voorkomen. Het verdient eveneens aanbeveling om achter de auto een zogenaamde lichtbalk aan te brengen waarmee duidelijk kan worden aangegeven dat met de combibatie van richting wordt veranderd of dat de combinatie tot stilstand wordt gebracht.


De STATUS aanhangwagen heeft meer met geldige APK en verzekering te maken,
zodat je geen cross-auto's achter je auto mag gaan slepen...

ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 27-08-2009 11:07 pm
Share: