Menu Sluiten

Forum

Notifications

startproblemen  

 
erik-blauw
(@erik-blauw)
Lid

Onze 1500 loopt, als de motor warm is, in mijn beleving goed. Nadat de auto is afgekoeld (volledig na bv een nacht) krijg ik hem nauwelijks weer aan de praat. De caburateurs zijn schoongemaakt, de ontsteking is afgesteld en ik heb de bekabeling gecontroleerd. Na lang hijgen en hoesten komt hij uiteindelijk op gang en gaat weer goed lopen als hij warm is.
Vandaag ook maar weer een rally laten schieten omdat ik hem niet aan de praat krijg. Ik weet even niet meer waar ik het zoeken moet. Graag ontvang ik wat tips om het plezier in onze Spit weer terug te krijgen.
vr. gr. Erik Blauw

Citaat
Geplaatst : 16-05-2010 11:47 am
fournier
(@fournier)
Lid

Ik weet niks van jouw auto, dus, ik begin gewoon een raadspelletje.
Wanneer de benzinepomp al bejaard is, kan het zijn dat de kleppen heel slecht sluiten. De inlaatklep van de pomp moet sluiten als de pomp de werkslag maakt en de uitlaatklep moet sluiten wanneer de hevel van de pomp over de nok van de nokkenas loopt om de membraan tegen de veerdruk in terug te trekken, zodat er nieuwe benzine uit de tank in de pomp komt.
Wanneer je een doorzichtig slangetje in het uiteinde van de aanvoerleiding op het punt waar die bij de eerste carburateur aankomt doet en je start met de startmotor, moet er benzine komen. Komt er benzine dan kan je het uiteinde van het doorzichtige slangetje met je duim dicht houden en kijken of er nog benzine wordt aangevoerd tegen de druk van je vinger in.
Bij electrisch starten is het toerental van de motor heel laag, als de motor eenmaal loopt veel hoger. Dus, als bij laag toerental de opbrengst van de pomp onvoldoende is slaat de motro alleen aan als je geluk hebt.

Maar, komt er ook bij starten tegen je vingerdruk in voldoende brandstof, dan is er wat anders aan de hand. Bijvoorbeeld een luchtlek tussen het spruitstuk en de kop of een luchtlek tussen een / de carb(s) en het spruitstuk. Bij koude otor is zo'n luchtlek groter dan bij een blok op bedrijfstemperatuur. Porbeer of je de spruitstuk moeren aan kunt draaien of die van de carbs op het spruitstuk. Hier is het praktische punt ook weer dat de hoeveelheid valse lucht die kan toetreden bij statonair toerental verhoudingsgewijs véél hoger is dan bvb bij 3000 rpm.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-05-2010 7:13 pm
erik-blauw
(@erik-blauw)
Lid

Bedankt voor je snelle reactie. Aan brandstof geen gebrek. Als ik de bougies er uit haal na een aantal start pogingen zijn ze behoorlijk "nat" en zijn de vlotterkamers vol. Het lijkt eerder op verzuipen. Vandaag nog weer de bobine en condensator doorgemeten met een Ohm meter en de compressie opgenomen met een compressiemeter. Lijkt allemaal goed te zijn. Om de middag door te komen toch maar weer de carburateurs afgesteld volgens het Boekje. De bouten van het spruitstuk en carburateurs zitten goed vast. Ik heb zelf nog aan verkeerde benzine gedacht, maar dat kom je tegenwoordig in Nederland toch niet meer tegen ?
gr. Erik

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-05-2010 11:33 pm
Karel Prinsen
(@karelp)
Lid

Halo Erik,

Vanaf een afstand is het moeilijk om de juiste oorzaak aan te geven. Heeft hij enige tijd geleden wel goed gestart? Hoelang ervoor?
Daarom maar een suggestie.
Staat de choke afstelling gelijk en goed.
Zoniet dan geeft hij op één cilinder een ontsteking en springt hij van de starmotor af. Starten kun je dan vergeten.
Dit omdat hij wel goed loopt als hij warm is.

Groeten Karel

p.s. Dit onderwerp hoort eigenlijk thuis onder Brandstofsysteem of motorisch.

ReageerCitaat
Geplaatst : 17-05-2010 12:00 am
fournier
(@fournier)
Lid

Dan vraag ik me toch af, of de druk die de benzinepomp levert niet véél te groot is?
Heb je onlangs een nieuwe pomp in de auto gezet?
Er zijn exemplaren op de markt waar een veer in zit die wel vier keer de bedoelde veerkracht oplevert. Daar is de op-drijvende kracht van de vlotters niet tegen opgewassen. Gevolg is, dat de sproeiers steeds overlopen.
Je moet dan een 'restrictor' na de pomp in de leiding zetten.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 17-05-2010 12:02 am
fournier
(@fournier)
Lid

Er is ook de mogelijkheid dat éeen van de dempers in de carbs blijft hangen, waardoor de naald niet diep genoeg in de sproeier steekt bij stationair toerental.
Als je het luchtfilter eraf haalt kan je met je vinger in de opening van de venturi van de carb de demper iets optillen en dan moet de demper met een 'tik' op de brug in de venturi terugvallen. Wanneer je het zwarte karteldopje bovenop d demperbeker van de carb losschroeft en het zuigertje uit de hals van de demper trekt, kan e demper vrij op en neer bewegen. Door de veerduk moet de demper vlot terugvallen op de bodem van de carb als je hem met je vinger opgetild hebt.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 17-05-2010 1:52 pm
erik-blauw
(@erik-blauw)
Lid

De choke afstelling is in orde en de dempers zakken in de carbs volledig terug. De bransstofpomp is niet vervangen en functioneert naar behoren. Het bijzondere is dat ik de spit goed functionerend en voor de winterperiode in onze garage heb gereden en hem er dit voorjaar uit heb gehaald. Vanaf dat moment start hij slecht tot gisteren helemaal niet meer. De brandstof, wat mogelijk na een paar maanden in kwaliteit achter uit gaat, is inmiddels na een tankbeurt wel ververst.
Uit voorzorg vervang ik elk voorjaar het brandstoffilter en controleer bij het oude exemplaar de vervuiling. Ook nu weer niets bijzonders aangetroffen. Daarbij opgemerkt dat de tank door de vorige eigenaar is vervangen voor een rvs tank , wat de kans op vervuiling kleiner maakt.
Het zal ongetwijfeld een kleinigheid zijn waar ik achteraf om kan lachen, maar nu even niet. Het moment om de auto naar een oldtimer specialist te brengen heb ik nog niet bereikt. Ik ben nl ook van het type die het zelf wil vinden of met tips van collegarijders het probleem op wil lossen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 17-05-2010 9:53 pm
ger.geefshuysen
(@ger-geefshuysen)
Lid

Erik,
Ik heb het zelfde start probleem gehad. Als de auto warm wel goed start en loopt, hoeft het niet (altijd) aan de carburateurs te liggen. Controleer of de bougies goed vonken. Bij mij was het een vonkje en deze moet bij het starten echt ketsen. Ik heb het opgelost door een nieuwe bobine, verdelerkap en rotor te plaatsen. Ik heb de (rode 12v) Bosch bobine geplaatst. Hij is wel duurder dan de gebruikelijke lucas, maar het spitje start weer, loopt mooier en is een stuk feller dan met de lucas bobine. Als je zou besluiten om een Bosch bobine te gaan gebruiken, moet je ivm de (voorschakelweerstand) weerstandsdraad, de rode Bosch hebben. De blauwe Bosch is voor de modellen zonder de voorschakel weerstand.

Suc6, Ger Geefshuysen
Birresborn (Duitsland)

ReageerCitaat
Geplaatst : 17-05-2010 10:10 pm
erik-blauw
(@erik-blauw)
Lid

Het probleem is opgelost !! Ik heb Henk Meijerink (TAC) vanavond gebeld en hij adviseerde mij, net als Ger Geefshuysen in antwoord op mijn vraag, om mij te concentreren op de sterkte van de vonk. Ik had inmiddels alles doorgemeten en niets gevonden. Ik heb me dus ook voor genomen om de bobine, bougiekabels, punten, condensator en bougies weer te vervangen. De laatste twee had ik eind vorig jaar al vervangen en nieuwe onderdelen moeten goed zijn in mijn beleving. Niet dus ! Bij wijze van proef heb ik de nieuwe condensator vanvangen door de oude die in nog had liggen. Waarom ik dit vervangen onderdeel heb bewaard is mij ook niet geheel duidelijk maar het werkt allemaal weer als vanouds. Ik wil jullie allemaal hartelijk bedanken voor de reacties en tips. Het had van alles kunnen zijn doch een onderdeeltje van een paar euro blijkt de oplossing te zijn.
groeten en veel rijplezier,
Erik Blauw

ReageerCitaat
Geplaatst : 18-05-2010 12:41 am
fournier
(@fournier)
Lid

Het ongemak zit dikwijls in een kleinigheid. Daarom is het goed om eerst de eigenlijke oorzaak op te sporen, beter dan maar achter elkaar alles te vernieuwen wat maar in je gedachte opkomt. Dat scheelt je vaak honderden euro's.
En ja, ook mijn ervaring is inmiddels datje er niet op mag vertrouwen dat wat je nieuw koopt ook 'goed' is.
Proficiat!

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 19-05-2010 1:45 pm
Share: