Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
Mooi, al die Spitfires enzo... !
Is het toeval dat de Spitfire ook het mooiste gevechtsvliegtuig is uit WO II ? Ik wilde het even delen met jullie; kan genieten van "bijzondere technology" met ditto vormgeving.
Zo staan ook op mijn lijstje, onder andere:
De Bell Jet Ranger
De DeLorean
De Stirlingmotor
De Citroën
De Triumph Spitfire (niet vanwege de 'bijzondere technologie', maar vanwege de 'heupen' en ondeugend ogende neus).
La Sagrada Familia
De Eiffeltoren
Koffie compleet.... goed plan ![:p]
------------------
"Alle dingen zijn onuitsprekelijk vermoeiend"
Spitfire het mooiste gevechtsvliegtuig is uit WO II;
- eerste (en enige) met elliptische vleugels
- volledig metaal bouw (geen linnen meer)
- volledig monocock
Oswald factor = 1
[img] http://www.luchtoorlog.be/img/spit_vl/vlaa.jp g" />
dit houdt in dat de belasting over de vleugel het best verdeeld
is over de vleugel.
ook dat de meeste lift wordt geleverd op de plek waar de vleugel het
sterkst is.
dit is handig als je veel G krachten wilt trekken met een zo licht
mogelijke vleugel.
je kan je voorstellen dat naar de tip toe, de lucht niet alleen omlaag
wordt geduwd, maar ook ontsnapt opzij.
hierdoor krijg je verliezen en een fortex.
door de druk omlaag langzaam op te laten lopen naar de romp toe,
is er relatief minder verlies dan wanneer je een rechte vleugel zou
hebben.
hiervoor zie je dus in de aerodynamica een hoop formules met
een Oswald factor.
deze factor definieert het verlies ten gevolge van de vleugelvorm.
"Vickers Supermarine Spitfire
De basis was een watervliegtuig dat mee deed aan de Schneider Trophy. Geen makkelijk te produceren vliegtuig met die kenmerkende elliptische vleugel. Maar een toestel dat constant doorontwikkeld kon worden. Vloog geweldig met een Rolls Royce Merlin, maar wellicht nog beter met de Griffon motor. De bewapening begon met .303 inch machinegeweren, maar uitgebouwd met 20mm kanonnen. Eerst nog met een hoge rug, later meer gestroomlijnd met een druppelcockpit op een lage rug. Zijn er geen nadelen dan? Jawel, een smalle wielbasis waar niets aan te doen was, en een kleine actieradius, waar met droptanks wel wat aan te doen was. Niet alleen vanaf het land voelde ze zich thuis, maar ook op zee, als de Seafire. Met meer dan 20.000 gebouwde exemplaren."
Het vliegtuig is binnen zijn gebied (lage snelheid) voor een propeller
vliegtuig het maximale wat haalbaar was.
echter, wilde men sneller, dat was een andere motor (gasturbine)
en andere vleugels wel handiger.
door de vleugels in een V-vorm op te stellen kan men een hogere
luchtsnelheid over de vleugels heen krijgen, zonder dat de vleugel
'geluids' kritiek wordt.
daarmee gaat dan wel de schoonheid van een vliegtuig onderuit.