Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
GT6 Restauratie

Na een aantal jaar steeds allerlei kleine klusjes op gepakt te hebben terwijl ik wel steeds kon doorrijden denk ik er over om het misschien toch maar in 1 keer goed te laten doen.
Ik zou het misschien voor een deel ook zelf kunnen uitvoeren, maar ik heb op het moment niet veel vrije tijd en wil de GT6 niet heel lang van de weg halen eigenlijk.
Probleem is dat ik niet echt op internet kan terug vinden wat een totale restauratie zal gaan kosten.
Heeft iemand hier ervaring mee?
__________________________
[img] http://home.wanadoo.nl/a.kranenborg/dh/GT6mk1%20copy.pn g" />

Dag Mark Jan
In de eerste plaats : wat is grondig.
Is dat Body off. Dan MOET het in 1 keer.
Moet de motor ook enz enz kost ook tijd.
Weet je zeker dat de body laat zitten, dan kun je toch overwegen om
het toch in fases te doen net als ik.
Maak een meerjarenplan en bedenk wat je in de maanden
oktober-maart kunt gaan doen. Vanaf april is het rijden.
Dat is natuurlijk afhankelijk van hoeveel tijd je er in wilt stoppen.
Als je er ELKE dag 5 dagen per week 2 uur aan besteedt en dan nog enkele hele zaterdagen dan kom je een heel eind.
Ik ben nu met de 6e winterklus bezig en denk dat ik volgend winter
niet veel meer hoef te doen.
Als ik al die uren optel dan denk ik als je dat allemaal in 1 ruk wilt doen met de uren hierboven vermeld en je gaat het hele jaar door dan ben je 2 jaar bezig denk ik.
Maak je meer uren per week en offer je de vakantie er ook aan op dan kan het binnen 1 jaar.
Zoiets. denk ik.
Onze voorzitter heeft er ook iets van 6 jaar over gedaan.
Kosten. Wil je niet weten. Toch wel?
Nou bij mij heeft het vanaf moment van aanschaf tot nu bijna 10k gekost. En dan heb ik alles zelf gedaan inclusief laswerk, behalve het spuitwerk van 1600 euro zonder BTW bonnetje. Oke de nieuwe spaakwielen zitten daar ook bij.
Laten doen: 25 euro per uur zwart ben je zo kwijt.
Waarom woon je in Grun?
Had je om budgetaire redenen graag een handje geholpen.
Piet

Dag Piet,
Dus zelfs als je bijna alles zelf doet kost het nog 10K! En heel veel vrije tijd natuurlijk...
Ik heb op het moment twee kleine kinderen (2 en 4 jaar) thuis en een huis met onderhoud. Dus de eerste jaren zal daar toch de meeste vrije tijd naar uit gaan. Vandaar dat ik dacht om het uit te besteden, maar dan kom je al snel op het dubbele uit als ik het goed begrijp.
Met zulke bedragen loont het eigenlijk bijna niet om het door een bedrijfje te laten doen [V] Meer dan 20K voor een GT6 restauratie zou toch echt te gek worden!
Het is een goede tip om eerst maar eens een meerjarenplan op te stellen met daarin de dingen die gelijktijdig gedaan moeten worden en de eventuele kosten. Dan heb je het budget ook zelf in de hand en kan je wellicht de kosten ook wat verdelen over de jaren.
__________________________
[img] http://home.wanadoo.nl/a.kranenborg/dh/GT6mk1%20copy.pn g" />

Mark Jan
Niet schrikken.
Natuurlijk hoeft het niet zoveel te kosten. Zoals al beschreven.
Ik heb splinternieuwe spaakwielen en banden gekocht omdat ik dat mooi vind.
En daar komen de hubs nog bij. Dat alleen al kostte 2.5k
Verder gebruik ik eigenlijk alleen nieuwe onderdelen als ik iets vervang.
Omdat de Spit gespoten was, hoorde daar een nieuwe voorruit bij.
En nieuwe deurhandgrepen en een nieuwe tankdop en nieuwe stoelen.
Zo kan ik nog een tijdje doorgaan.
Maar als je een ander budget hebt doe je het ook anders.
Bijvoorbeeld als hij goed rijdt en de motor loopt goed, blijf je daar vanaf.
Je doet alleen ontroesten van de body aan de buitenkant en plamuren, schuren
en laat hem spuiten dan ben je toch wel 2k kwijt.
Dat kan haast niet goedkoper.
Dus wat is jouw doelstelling?, Wat wil je bereiken.
Een ding is zeker wat je er aan geld instopt haal je er eigenlijk nooit meer uit.
En wat ook telt, ik heb geen kinderen meer thuis. Dat scheelt naast geld ook tijd.
En de garage is naast de keuken, dus in het huis.
Ik hoef gelukkig niet op de bank te blijven zitten om naar goede tijden of zo te kijken. Voetbal of schaatsen is aan mij ook niet besteed. Dus wat wil je nog meer?....
Juist.
Piet

Voordat mijn meiden het huis uit zijn ben ik al weer aan de 2e restauratie toe [;)]
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar zoals je zelf ook al een beetje aangeeft: je begint met een nieuwe laklaag. Dan past het oude chroom er eigenlijk niet zo goed meer bij, dus dat ook maar nieuw. Dan vallen die oude stoelen opeens een stuk meer op, daarna de rest van de bekleding, enz.
En dat is waar ik nu dus tegenaan loop: Eerst doe je wat kleine dingen, daarmee leer je de auto een beetje kennen. Dan pak je eens wat grotere dingen aan en na verloop van tijd heb je een heel (verlang)lijstje in je hoofd van wat je eigenlijk allemaal gedaan wilt hebben.
Dus dacht ik, wellicht is het een idee om het in een keer helemaal goed te laten doen. Ben je wel wat meer geld kwijt in 1 keer, maar heb je daarna ook geen omkijken meer (behalve regulier onderhoud)
Maar ik geloof dat ik dan toch maar beter kan blijven doorgaan zoals nu en gewoon elke winter een aantal klussen oppakken.
Is een stuk goedkoper, je blijft er zelf steeds van leren en het geeft ook de meeste voldoening. Alleen duurt het allemaal wat langer...
En gelukkig heb ik mijn schuur ook gewoon aan het huis vast [:)]
Zie hier mijn Ashley project van afgelopen najaar :
[url] http://www.triumphowners.com/collection.cgi?task=PHOTO&photocategoryID=1944§ionID=111032[/url]
(De hoofdpagina: [url] http://www.triumphowners.com/1482[/url])
__________________________
[img] http://home.wanadoo.nl/a.kranenborg/dh/GT6mk1%20copy.pn g" />