Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
BMW wil niet starten, (ja, echt waar)
Hallo allemaal,
Door omstandigheden ben ik twee weken geleden in het bezit gekomen van een BMW 316i uit 1989. De auto had een tijdje op straat stilgestaan, maar startte direct toen ik ermee weg wilde. Ook later deed hij het nog zonder mankeren. Door het parkeren onder bomen was hij echter erg vies, en er zat ook een en ander aan bladerensmurrie in de accubak. Ik heb de accu verwijderd om de bak schoon te maken, maar na het terugplaatsen van de accu wilde de auto niet meer starten. De startmotor draait de motor goed en snel rond, maar hij wil niet aanslaan. Hij geeft zelfs geen enkel teken van bijna aanslaan of pakken. Alle draden die in de buurt van de accu lopen zitten nog goed vast, en inmiddels heb ik vrijwel alle stekkers en aansluitingen in het gehele motorcompartiment nagelopen. Met een losse bougie aan de bougiekabels blijkt dat alle cilinders een vonk krijgen. Bij het inschakelen van het contact is geluid van de benzinepomp hoorbaar. Bij het losmaken van de benzineslang spuit er direct, dus ook bij uitgeschakeld contact, benzine uit, het systeem staat dus onder druk. Er is dus een vonk, en benzine is er ook. Ik weet echter niets van injectiesystemen, hoe worden de injectoren aangestuurd? Zou er daar iets mee gebeurd kunnen zijn? Moet er iets gereset worden wanneer de stroom ervan af gehaald is? Of heeft iemand een ander idee?
Wat kan er aan de hand zijn, wie weet raad?
Groetjes van Carl.
Hoi Jan,
Bedankt voor je reactie. Ik heb echter inmiddels begrepen dat er in dit model nog geen computer zit, en ook het injectiesysteem zou bij onderbroken voeding gewoon moeten functioneren. Het enige wat er bij deze auto regelmatig gereset moet worden is de indicator van de "behoefte" aan onderhoud, nadat de auto een beurt heeft gehad.
Groetjes van Carl.
Dat laatste is niet helemaal waar..... Dat zou erg gemakkelijk zijn voor de dief want die hoeft alleen maar een schroevendraaier op het relais van de startmotor te zetten.
Meestal wordt de computer onderbroken, in deze auto vermoedelijk iets anders. De voeding van de inspuiting bijvoorbeeld. (De bobine in ieder geval niet, want je hebt een vonk)
Hoi Michiel,
Wat ik bedoelde te zeggen is, dat bij normaal gebruik er een code moet worden ingetoetst, waarna er gestart kan worden. Doe je dat niet, dan is het niet draaien van de startmotor het enige wat je daarvan merkt. (het zou dus best kunnen dat er ook andere blokkeringen zijn). Het is nu zo, dat na het intoetsen van de code, de startmotor gewoon draait. Ik ga er dus eigenlijk van uit dat de eventuele andere blokkeringen ook opgeheven behoren te zijn. Ik ken de auto nog niet zo goed, maar zal binnenkort eens onder het dashboard duiken om de startblokkering te omzeilen.
Overigens krijg ik steeds meer het vermoeden dat het onderbreken van de spanning niet de oorzaak van de storing is, maar dat er sprake is van een toevallige samenloop van omstandigheden. Dus nieuwe vraag:
Wat is een logisch stappenplan om de oorzaak te achterhalen.
Alvast bedankt.
Groetjes van Carl.
mocht je er niet uitkomen,
ik kan een nieuwe injectie computer voor je regelen;
http://www.pluisje.nl/MegaSquirt/viewtopic.php?t=103
hier stond zo'n BMW motor op een bokje, is makkelijk
sleutelen..
en daarna kan je echt alles inregelen met je laptopje,
dus helemaal hip [:D]
ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.
Hoi Bernard,
Bedankt voor je aanbod. Kennelijk heb jij direct in de gaten dat het aan de injectiecomputer ligt. Ik zal eerst eens kijken waar die trouwens in de auto verstopt zit. In eerste instantie wil ik dan op zoek naar een originele vervanger. Niet alleen omdat ik niet zo handig ben met injectiesystemen, en het zelf inregelen daarvan (ik heb geeneens een laptop....), maar ook omdat dat mij de eenvoudigste en goedkoopste oplossing lijkt.
Ze zeggen dat het niet kan, maar bij deze BMW doet de injectie het niet.
Groetjes van Carl.
Hallo allemaal,
Hij doet het weer.
Via Marktplaats heb ik een vraagbaak, geschreven door de onvolprezen heer Olving gekocht. Daarin stond dat de unit die ontsteking en inspuiting regelt van een type is dat zichzelf kan bijstellen. Wanneer uit de sensoren blijkt dat een bepaalde instelling niet helemaal juist is, dan wijzigt hij bv het ontstekingstijdstip of de inspuithoeveelheid. Deze gegevens worden opgeslagen in een geheugen. En, jawel... wanneer de spanning eraf gehaald wordt, is het geheugen weer leeg, en staat hij weer op de fabrieksinstellingen.
In Olving staat dat de auto dan mogelijk niet optimaal loopt, en vooral stationair draaien kan een probleem zijn. Na het starten zouden de instellingen zich na ongeveer een kwartier rijden weer hebben hersteld.
Ik kan me voorstellen dat er in een auto met 230.000 km op de teller heel andere instellingen nodig zijn dan in een fabrieksnieuwe. Voeg daarbij de lage temperaturen en het vochtige weer en het verbaasde me niet meer dat hij niet wilde starten.
Afgelopen vrijdag hebben we hem achter de Volvo gebonden en aangesleept. Dat lukte vrij snel, en ook de stationairloop leek al heel aardig. Bij de minste ondertoeren sloeg hij echter al bijna af. Voorzichtig reed ik door de wijk, en eenmaal buiten de bebouwde kom, toen inmiddels de motor goed op temperatuur was, probeerde ik wat meer door te trekken. Bij hogere toerentallen ging dat met horten en stoten, bij de tweede keer leek het al iets minder hakerig, en gaandeweg ging hij steede beter lopen. Hetzelfde gebeurde bij het laten oppakken vanuit een laag toerental. Na een minuut of 20 liep hij weer als vanouds.
Enne... twee dagen later sloeg hij bij de eerste poging direct aan.
Nu moet ik alleen nog een manier zien te vinden om, indien nodig, de spanning eraf te kunnen halen zonder weer in de problemen te komen. Alleen in de zomer en met een warme motor, en dan direct weer wegrijden of zoiets.
Groetjes van Carl.