Menu Sluiten

Forum

Welke Pertronix ont...

Notifications

Welke Pertronix ontsteking op Spitfire 1500  

Pagina 1 / 2

ronaldm
(@ronaldm)
Lid

Ik ben van plan om een elektronische ontsteking op de spitfire te gaan plaatsen. Maar ik kom met een vraag te zitten.

Mijn keuze id gevallen op de Pertronix Ignitor I of II.

Ik heb een Lucas 45D4 ontsteking.

Daaruit volgt dat je kan kiezen voor 2 types ontstekingen, de LU-143 of de LU-144

Op sommige sites zie je dan vervolgens aangegeven dat de LU-143 geschikt is voor "Red fixed points" en de LU-144 voor "Blue fixed points" op de volgende site zie je er dan ook nog een foto bij staan.[url] http://www.vintageperformance.com/retrorockets/lucas.htm[/url]

Maar als ik nu in de ontsteking van mijn eigen spitfire kijk, zie ik een paar blauwe kontaktpuntjes, maar de puntjes zijn voorzien van een groot gat net zoals de rode puntjes op de plaatjes, en zien er eigenlijk net zo uit als de rode kontaktpuntjes.

Dus is het mij nu niet duidelijk meer welke ik moet hebben.

Ik voeg een foto van mijn eigen ontsteking toe.

Wie weet het?

Triumph Spitfire 1500 US, bouwjaar 1976, Kleur Rood

Citaat
Geplaatst : 20-04-2008 1:23 pm
elmen
(@elmen)
Lid

Laat je niet misleiden door de kleur, wat jij hebt noemen ze op die site de "red fixed points" herkenbaar aan het holle busje waarover het losse puntje scharniert.

Grtz. Leo

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-04-2008 6:33 pm
ronaldm
(@ronaldm)
Lid

Ik dacht zelf ook al dat het zo zat, maar ik weet het niet helemaal zeker. En de kleur is daarvan de oorzaak.

Dat betekent dus dat ik de LU-143 zou moeten bestellen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-04-2008 6:59 pm
elmen
(@elmen)
Lid

Klopt, het verschil zit hem niet zozeer in de kleur maar in "fixed points"en "sliding points" Kijk maar goed naar de foto's op de site dan zie je het verschil.

Grtz. Leo

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-04-2008 7:17 pm
rvdsteen
(@rvdsteen)
Lid

Ik lees dat je een elektronische ontsteking wilt aanschaffen.Er is een alternatief te krijgen,dat heet 1,2,3,ignition.Heb het laatst bij iemand op een mg gezien,die was er razend enthousiast over.Kijk maar eens op google onder 123 ignition.

R v.d.Steen

ReageerCitaat
Geplaatst : 23-04-2008 3:12 am
ronaldm
(@ronaldm)
Lid

quote:

Er is een alternatief te krijgen,dat heet 1,2,3,ignition

Daar was ik van op de hoogte. Maar dan praat je wel over een totaal andere prijs. En dat heb ik er op dit moment nog niet voor over.

Ik kom met de pertronix ontsteking, en een nieuwe bobine uit op ongeveer 100 euro, voor de 123 ignition ben je een kleine 300 euro kwijt.
En dan is natuurlijk de vraag of het verschil zo groot is dat je daar 200 euro voor over hebt.

ReageerCitaat
Geplaatst : 23-04-2008 10:01 am
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Heren
Er is nog een goedkopere oplossing. ClassicSpark.
http://www.classicspark.com/Nederlanse%20informatie/Product%20informatie/45d-ontsteking/stroomverdeler-informatie-nl.html
Deze schijnt ook heel goed te zijn en kost 134 euro.
En dan hebben we nog Lumination Optronic heb ik gelezen ergens op dit Forum, maar kan daar geen verdere informatie over vinden. Piet

ReageerCitaat
Geplaatst : 23-04-2008 3:33 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

waarom wil je eigenlijk een 'digitale' ontsteking?

ReageerCitaat
Geplaatst : 23-04-2008 6:06 pm
elmen
(@elmen)
Lid

Er is wel een heel verschil tussen een electronische ontsteking en een digitale ontsteking hoor......

Grtz. Leo

ReageerCitaat
Geplaatst : 23-04-2008 6:45 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

eeeh [:D]
waarom wil je een 'niet-meganische' ontsteking?

ReageerCitaat
Geplaatst : 23-04-2008 9:44 pm
ronaldm
(@ronaldm)
Lid

De reden dat ik een elektronische ontsteking wilde is de volgende.

De monteur die mijn spitfire heeft afgesteld, en veel met oude outo's in de weer is rade mij aan om Bougiekabels te monteren met koper kern, en geen bougiekabels met koolstofkern omdat deze een interne weerstand hebben.

We hadden het idee dat de vonk niet krachtig genoeg was.

Hij vertelde mij dat vroeger op kontaktpunt ontsteking altijd bougiekabels met koperkern werden gebruikt zonder weerstand. Deze leverden dan ook een krachtige vonk.
Kabels met koolstofkern en dus weerstand waren bedoeld voor auto's met elektronische ontsteking. Die elektronische ontsteking moest juist kabels hebben met weerstand, anders kon de ontsteking het begeven.

Dus ik ben op zoek gegaan naar bougiekabels met koperkern om deze eens te proberen.
Helaas heb ik deze kabels niet meer kunnen krijgen. Er is zeer moeilijk aan te komen. Ik heb vanalles geprobeerd.

Dus om dan wel een krachtigere vonk te krijgen dacht ik aan een elektronische ontsteking, omdat je daar wel de bougiekabels met interne weerstand voor kan gebruiken.
Mijn keuze is gevallen op Pertronix, omdat ik daar in het algemeen goede verhalen over heb gehoord.

Allereerst heb ik de flame trower bobine besteld, die werkt met een hoogspanning van 40.000 volt, en volgens de fabrikant levert die al een veel krachtigere vonk.
Vandaag heb ik die bobine gemonteerd, en ik moet zeggen dat er een duidelijke verbetering is, de motor loopt nu wel heel mooi, en het lijkt er op dat de wagen ook pittiger optrekt.
Volgens mij is de verbranding ook beter omdat ik gisteren met open kap steeds een benzineluchtje rook dat vanaf de uilaat terugkwam in de cabine.
Met deze bobine heb ik dat niet meer geroken, en waardoor ik dus concludeer dat de verbranding dus beter is.

Ik hoop volgende week de ontsteking binnen te krijgen, en zal zien of het gehaal daarna nog weer verbeterd.

Dus ik schaf alleen een elektronische ontsteking aan om een betere vonk te krijgen en om de moderne bougiekabels te kunnen blijven gebruiken.
Nu zal je misschien met heel veel moeite nog koperkern kabels kunnen krijgen, maar over een paar jaar misschien wel helemaal niet meer.

Overigens heb ik het verhaal van de monteur op internet geprobeerd om terug te vinden, maar dat is niet gelukt.
Ik vond het verhaal heel plausibel klinken.
Ik ben er wel achter gekomen dat ze vooral in de racerij bougiekabels met koperkern gebruiken.

ReageerCitaat
Geplaatst : 23-04-2008 11:08 pm
Peter Akkermans
(@dutchtriumph)
Lid

Waarom elektronisch? Lijkt me simpel.

De techniek heeft de laatste jaren niet stil gestaan en elektronica functioneert veel beter dan de ouderwetse mechanische contactpuntjes. Bij elektronische schakeling wordt de bobine nauwkeuriger en sneller uitgeschakeld, wat resulteert in een krachtigere vonk. De elektronica behoeft ook geen onderhoud.

Het budget is zeker van invloed op de keuze, het eerder genoemde 123 type heeft als voordeel dat de complete ontsteking vervangen wordt. Oké, ziet er niet origineel uit, maar er zijn geen mechanische componenten meer. Het vacuüm wordt elektronisch gemeten en de complete vervroeging wordt door de elektronica geregeld. De meeste andere types vervangen alleen de contactpuntjes, de mechanische vacuüm en centrifugaal vervroeging blijven intact, inclusief eventuele slijtage.....

Probeer maar eens een moderne auto te vinden met contactpuntjes, dat zegt voldoende.

ReageerCitaat
Geplaatst : 23-04-2008 11:17 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

ok ok.
het verhaal van ronaldm klinkt goed,
maar dan zijn alleen de bobines en de kabels vervangen,
niet het mechanische gedeelte.

mijn vraag is meer;
als ik jaarlijks de auto afstel,
zelfs elk de contactpuntjes vervang,
hoeveel jaar ben je dan bezig om de electronische aansturing
terug te verdienen?

een setje contactpunten is 5 euro,
misschien heb je om de 10 jaar een nieuwe condensator
nodig,
maar kabels, bobines, bougies blijven gewoon regelmatig
vervangen moeten worden.

als je dus problemen heb met 1 onderdeel van je ontsteking,
kan je wel alles vervangen en natuurlijk zal je verbetering krijgen,
maar 2 Spitfires die slecht lopen, zullen allebei opknappen als
je bij 1e de orginele ontsteking in oorde maakt voor 20 euro
en bij de 2e net zo'n verbetering krijgt terwijl je de hele ontsteking
hebt vervangen door iets van 200-300 euro.

ReageerCitaat
Geplaatst : 24-04-2008 12:12 am
Peter Akkermans
(@dutchtriumph)
Lid

Pluisje je hebt gelijk...

Je zult een elektronische ontsteking nooit terug verdienen, contactpuntjes zijn veel goedkoper.

Maar.... zelfs als je elk jaar een nieuw setje monteert, zit er na 30 jaar toch wel slijtage in de overige mechanische componenten van de verdeler. Dit geldt natuurlijk voor de complete auto, maar vaak wordt er bij een motorrevisie niet naar de ontsteking gekeken, toch wel een erg belangrijk component. Verder is een elektronische schakeling beter dan de mechanische puntjes, kwestie van natuurkunde.

Een thyristor schakelt de bobine direct uit zonder vertraging. Mechanische puntjes hebben een vertraging omdat de stroom kort na het openen van de puntjes nog snel even over springt. Dit is de vonk die je ziet bij het openen. Dezelfde vonk is verantwoordelijk voor het inbranden van de puntjes. Hoe sneller je een bobine uitschakelt, hoe groter de opgewekte spanning zal zijn, dus een betere bougievonk.

Een goede motor zal beter presteren met een elektronische ontsteking, de vraag is of je het zult merken tijdens je ritje op zondagmiddag.

ReageerCitaat
Geplaatst : 24-04-2008 12:53 am
elmen
(@elmen)
Lid

Koolstof kabels hebben een inwendige weerstand, dat klopt. Het amperage dat over een bougiekabel loopt is echter dermate weinig dat het spanningsverlies op de kabel te verwaarlozen is. Er zijn ook bougie kappen en zelfs bougies met een ingebouwde weerstand. Het is overigens niet zo dat koolstof kabels specifiek bij electronische ontsteking horen, ze waren er al toen er nog volop contactpunten gebruikt werden.

Grtz. Leo

ReageerCitaat
Geplaatst : 24-04-2008 2:20 am
Pagina 1 / 2
Share: