Menu Sluiten

Forum

Van gelijk naar wis...
 
Notifications

Van gelijk naar wissel  

 
Ron Kulik
(@kulik)
Lid

Wie heeft ervaring en tips met het vervangen van een gelijkstoomdynamo door een wisselstroomdynamo?

Groeten, Ron

Citaat
Geplaatst : 07-08-2006 7:48 pm
Ton Spit
(@tonspitfire)
Lid

Hallo Ron,
Vooral wanneer je veel met licht aan rijdt, of extra lampen hebt gemonteerd kun je het extra vermogen wel gebruiken. Ook daarnaast is het bedrijfszekerder omdat de spanningsregelaar vervalt. Aansluiten is redelijk simpel:
Het gaat als volgt:
-Aan een van de twee grote aansluitingen op de wisselstroomdynamo een dikke draad naar het startrelais (aan de kant waar ook de + van de accu zit) De andere dikke aansluiting is extra, eventueel kun je hier een draad parallel aan de andere leggen.
-Dunne draadje aan de kleine connector (is voor het laadstroomlampje)
- Van de spanningsregelaar alle draden losmaken en de spanningsregelaar weghale. Heb je niet meer nodig.
-De zwarte draad is niet meer nodig, isoleren en ergens vastleggen.
-De dunne bruingele draad aan de de dunne bruingroene (laadstroomlampje)
-Alle overige draden met elkaar verbinden (solderen) en isoleren, het beste met krimpkous.

Klaar!

Jan Waling

jan waling
mk3/2500/fiat128 3p

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-08-2006 9:40 pm
Ron Kulik
(@kulik)
Lid

Jan,

Bedankt! Ik wil dit overigens uitvoeren op mijn Triumph Herald maar ik vermoed dat de (kleuren van de ) bedrading hetzelfde is als van een Mk2 of 3. Ik bouw overigens om omdat de huidige gelijkstroomdynamo niet in lijn staat met de krukas- en de waterpomppoelie. Hij steekt naar voren uit en dat is slechts gedeeltelijk te verhelpen door de steunen om te bouwen. Daarna zit dan de onsteking in de weg dus de beste oplossing leek mij ombouwen naar een wisselstroomdynamo. Ook vanwege de overige voordelen.
Overigens zag ik afgelopen weekend een Herald in Bieleveld die op die manier was omgebouwd en deze man had een Bosch dynamo uit een Ford (Fiesta) gebruikt. Hij beweerde dat die veel beter van kwaliteit is en dat bovendien de ANWB/ADAC er meestal de diodebrug voor aan boord heeft i.g.v. pech onderweg. Die Bosch past zonder problemen op de Spitfire.

Groeten,

Ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 10-08-2006 4:14 pm
Ton Spit
(@tonspitfire)
Lid

Ron,
Als het goed is is het kleurenschema inderdaad hetzelfde. Ook is het geen probleem om een ander merk dynamo te gebruiken, van een auto met ongeveer hetzelfde vermogen. Zou je een te zware dynamo gebruiken, dan heb je kans dat de motor er te hard aan moet trekken ( het vrmogen van de dynamo moet wel opgewekt worden.... Zelf heb ik ooit mijn oude versleten Lucas wisselstroomdynamo's bij een revisiebedrijf ingeruild en kreeg daar een mooie glimmende Bosch voor retour.
Hetzelfde geldt overigens ook voor andere elektra-onderdelen. Ik ben ooit met mijn Saloon op Terschelling ehhhh.. gestrand met een verbrande bobine. Heb toen bij een plaatselijke garage van een oude schade Escort de bobine gehaald en heb hier nog vele genoeglijke kilomters mee gereden (ook buiten Terschelling)

Succes wederom, Jan Waling

jan waling
mk3/2500/fiat128 3p

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-08-2006 2:30 am
Share: