Menu Sluiten

Forum

Timing instellen
 
Notifications

Timing instellen  

Pagina 1 / 3
 
ronaldm
(@ronaldm)
Lid

Is het mogelijk om de timing van de ontsteking te controleren of in te stellen zonder stroboscoop lamp?

Ik heb een US spitfire, Hij wil moeilijk starten als de motor warm is. Ik vermoed dat de onsteking niet helemaal goed is ingesteld.
Ik ben dus niet in het bezit van een stoboscoop lamp, maar wil toch graag de onsteking stap voor stap controleren.

Als er andere mogelijkheden zijn, dan hoor ik dat graag.

Triumph Spitfire 1500 US, bouwjaar 1976, Kleur Rood

Citaat
Geplaatst : 14-10-2007 9:41 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Ronald, de auto's voor de Amerikaanse markt hebben heel andere ontstekingsinstelling dan de Europese wegens de daar geldende emissie eisen.
Heel veel ge -re- importeerde auto's worden daarom 'onder handen genomen' om ze zoveel mogelijk naar de Europese eisen in te stellen.

Zolang je ons niet kunt vertellen wat er aan de auto 'gedaan' is, kunnen wij geen zinnige antwoorden geven.

Lees daarom de 'Download' die je op de laatsteregel hier links in het blauwe veld kunt aanklikken. Je vindt daarin de antwoorden op de technische vragen die de afgelopen jaren op dit forum gesteld zijn. Het 'Amerikaanse gedoe' vind je daarin ook uitgebreid terug.

LAAT JE NIET ONTMOEDIGEN

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 15-10-2007 6:16 pm
ronaldm
(@ronaldm)
Lid

Dat is het nou juist, ik weet niet wat er nou wel, en wat er nou niet aan de auto is gedaan. Maar op dit moment denk ik dat alles nog orgineel is.

Als ik de download doorlees, de haynes boeken en andere documentatie vindt ik alleen maar gegevens die allemaal met elkaar in tegenspraak zijn.

Zelfs de onsteking van mijn auto is niet in de volgorde van van 1-3-4-2, wat volgens de boeken zowel voor de europeese als voor de amerikaanse versie hetzelfde is.

Ik weet de volgorde van mij niet precies, maar hij is anders.
Ik bedenk me nu net dat ik wel een fot heb, die plaats ik hier wel even, dan is de ontstekingsvolgorde ook te zien.

Als ik het goed heb, dan zijn 1 en 4 omgedraaid, en 3 en 2 omgedraad.

Er zijn zoveel vragen waar ik mee zit, en die ik graag beantwoordt zou willen zien.

Triumph Spitfire 1500 US, bouwjaar 1976, Kleur Rood

ReageerCitaat
Geplaatst : 15-10-2007 8:11 pm
amiga4001
(@amiga4001)
Lid

Nu ontstekingsvolgorde klopt wel..1-3-4-2 linksom die verdeler zet gelijk een pijltje op die verdelerkap en een nmr 1,2,3,4 dan weet je het de volgende keer nog.
Je kunt van mij wel een stroboscooplamp lenen als je in de buurt woont..is denk ik toch de makkelijkste manier om af te stellen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 15-10-2007 11:50 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

ik denk dat je nog beter naast een europese Spit kan gaan staan
en beide het pistool aansluiten.

vervolgens kijken hoeven graden voorontsteking,
hoe de vervroeger verdraaid en wat de vacuum doet.

heb je de 2 motoren lopen en geeft beide gas, dan kan je door beide
de vacuum er af te trekken kijken wat te gewichtswieltjes doen en
met vacuum erop, wat de invloed van het vacuum is.

zo kan je het redelijk vergelijken.

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-10-2007 10:59 am
ronaldm
(@ronaldm)
Lid

Amiga4001,
Bedankt voor je aanbod, maar ik woon in Assen En dat is denk ik toch iets te ver weg.[:)]

Maar uit de antwoorden begrijp ik dat je voor de afstelling toch echt een Stroboscooplamp nodig hebt?

Het zou mooi zijn als je beide auto's met elkaar zou kunnen vergelijken, Maar ik kan geen mensen bij mij in de buurt die ook in het bezit zijn van een spitfire 1500.

Triumph Spitfire 1500 US, bouwjaar 1976, Kleur Rood

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-10-2007 11:12 am
fournier
(@fournier)
Lid

Je hebt met zoveel onzekerheden van doen dat het me raadzaam lijkt om (voor een keer) professionele hulp te zoeken. Ik kan je Geert Timmer in Olst aanbevelen. Hij kent de Spitjes als zijn broekzak en haalt de mankementen er zo uit.
Kost je wellicht een paar weken zakgeld, maar dat haal je er daarna aan genoegen aan je autootje er zeker uit.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-10-2007 1:54 pm
ronaldm
(@ronaldm)
Lid

Olst is voor mij wat te ver weg.
Maar zou het ook mogelijk zijn om bij één van de andere TAC leden mijn auto eens na laten te kijken, en eventueel afstellen?

Triumph Spitfire 1500 US, bouwjaar 1976, Kleur Rood

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-10-2007 2:37 pm
Ben Vriens
(@ben)
Lid

Als je een conventionele ontsteking hebt kan het zijn dat condensator en of de bobine niet helemaal goed is/zijn.
Indien deze niet helemaal apk zijn en ze warm worden functioneren ze niet goed meer. Het eenoudigste en goedkoopste is te beginnen met de condensator.

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-10-2007 3:20 pm
amiga4001
(@amiga4001)
Lid

Maak niet de fout om teveel geld aan de oude ontsteking uit te geven.
Mijn ervaring met nieuwe delen op de oude ontsteking zijn slecht:
slecht passende verdelerkappen,te grote condensators die het ook nog eens na een paar weken al begeeft.
Als je alleen de contactpuntjes vv en de condensator en de kap dan is de oude ontsteking nog prima.
Moet je meer vv dan moet je eens een 123 ignition gaan overwegen.
Zijn absoluut het geld waard en veel betrouwbaarder dan de ouderwetse ontsteking.

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-10-2007 11:01 pm
ronaldm
(@ronaldm)
Lid

Vandaag maar eens op onderzoek geweest onder de motorkap.

Eerst de bougies maar eens vervangen door de bosch super 4 bougies.
De oude die er in zaten waren van het merk Superfire GSP 4382
En volgens mij zijn die alleen in de USA te krijgen. Dat zou beteken dat de bougies al meer dan 10 jaar oud zijn. En dus nodig eens vervangen moesten worden.

Daarna starte de auto vrijwel direct.

De motor warm laten draaien, uitzetten en een poosje later weer proberen te starten.
Weer hetzelfde probleem, bij warme motor wil hij niet starten.

Vervolgens kwam ik er achter dat in de auto een 12 volts bobine zit. Terwijl er een 6volts bobine in hoort te zitten.
De weerstands draad zit aangesloten, en vanaf de min van de bobine zit ook nog een condensator.

Zou dit misschien de oorzaak van het probleem kunnen zijn?, of is een 6 volts bobine alleen van nut bij een koude start?.

Triumph Spitfire 1500 US, bouwjaar 1976, Kleur Rood

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-10-2007 1:06 am
ronaldm
(@ronaldm)
Lid

Help, ik kom er niet meer uit.

Vanmorgen weer de hele morgen bezig geweest, en het wil maar niet lukken.

Met behulp van een testlampje wilde ik de timing controleren.
Het merk teken heb ik op 10 graden before gezet.
Vervolgen de ontstekin gedraaid zoals in het haynes boek staat.
Eerst tegen de klok in totdat de lamp aangaat.
(Hier gaat het al mis, want bij mij gaat de lamp uit i.p.v. aan)
Vervolgens met de klok mee totdat de lamp uitgaat.
(Bij mij gaat hij aan)

Het is precies tegenovergesteld, hoe kan dat.
Ik heb de motor daarna ook niet meer aangekregen.
Heb ik een bijzondere motor?

Wie kan mij hier mee helpen, zelf kom ik er niet meer uit.

Triumph Spitfire 1500 US, bouwjaar 1976, Kleur Rood

ReageerCitaat
Geplaatst : 21-10-2007 5:21 pm
Carl Verboom
(@carl)
Lid

Hoi Ronald,

Het kan zijn dat je op de verkeerde plaats van de cyclus aan het zoeken bent, een klein stukje gedraaid t.o.v. de juiste stand. Voor elke volledige ronde die je de ontsteking kunt draaien zal het lampje namelijk viermaal aangaan en viermaal uit. Zorg er in de eerste plaats voor dat de stroomverdeler zodanig gedraaid staat dat de rotor naar de kabel van de juiste cilinder gericht staat. Draai nu aan de verdeler en ga op zoek naar een punt waar het lampje aan- of uitgaat. Er zijn nu vier mogelijkheden. Het lampje gaat aan of uit, en dat gebeurt bij draaien met de wijzers mee, of tegen de wijzers in.

Mogelijkheid 1: Hij gaat aan terwijl je tegen de klok in draait. Je bent nu in de buurt van de juiste plaats. Draai met de wijzers van de klok mee tot hij uitgaat en je bent er.

Mogelijkheid 2: Hij gaat uit terwijl je met de wijzers van de klok mee draait. Je bent er.

Mogelijkheid 3: Hij gaat uit terwijl je tegen de wijzers van de klok in draait. Je bent te ver. Draai met de wijzers mee (het lampje gaat weer aan), en draai door tot het weer uitgaat. Je bent er.

Mogelijkheid 4: Hij gaat aan terwijl je met de wijzers van de klok mee draait. Draai door tot het weer uitgaat. Je bent er.

Veel succes, en laat je niet gek maken.

Groetjes van Carl.

ReageerCitaat
Geplaatst : 21-10-2007 7:38 pm
ronaldm
(@ronaldm)
Lid

Carl,

Dat zou betekenen dat ik naar mogelijkheid 3 moet kijken.

Als ik de auto in de 4de versnelling zet, en duw hem vooruit, dan draait de rotor tegen de klok in.
Als ik dan mogelijkheid 3 bekijk, betekend het dan dat het moment dat de puntjes weer sluiten aan de andere kant van het nokje komen te liggen?

Zodra ik weer bij de auto kan, ga ik weer wat proberen.
Ik moet ook nog eens goed naar de weerstandsdraad kijken, want voorzover ik nu heb kunnen zien is hij gewoon aangesloten met een 12volts bobine.

Triumph Spitfire 1500 US, bouwjaar 1976, Kleur Rood

ReageerCitaat
Geplaatst : 21-10-2007 8:14 pm
Carl Verboom
(@carl)
Lid

Hoi Ronald,

Mogelijkheid drie is inderdaad degene die je in je noodoproep beschreef. Het zou betekenen dat je ontsteking veel te laat staat.

Succes.

Groetjes van Carl.

ReageerCitaat
Geplaatst : 21-10-2007 11:28 pm
Pagina 1 / 3
Share: