Menu Sluiten

Forum

timing contol
 
Notifications

timing contol  

 
msgordon
(@m-s-gordon)
Lid

Kan iemand mij helpen met de juiste afstelling van de timing. Ik ben bezig met een nieuwe timingketting te plaatsen, maar er zit geen timingmarkering op de ketting wielen. Ik wil de timing controleren, hoe doe ik dat? Moet ik de nr 1 zuiger op TDC zetten; dan moet inlet 4 net open gaan en uitlaat net dicht, of kan dit ook op cilinder 1 ook ? het gaat om een 1500 spit van 1977 met een ( FM 603822 ) motor nr. Is dit de juiste volgorde?

mvg marc.

Citaat
Geplaatst : 02-12-2011 8:06 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Wanneer je het motorblok nog op de werkbank hebt liggen, kijk dan even of er op het vliegwiel een dunne streep staat, haaks op de rand. Op de achterplaat van het motorblok staat vaak een pijltje. Als je de streep en het pijltje 'op lijn' hebt staan, staat de 1e zuiger in het bovenste dode punt. In de wrkplaats handboeken staatdat je het BDP van de krukas moet opzoeken voordat je de kop monteert, door, met een meetklokje het zuivere kantelpunt van de zuiger op te zoeken. Als je aan deze gegevens nu niets (meer) hebt, kan je alleen nog met een schroevendraaier door een bougiegat voelen wanneer de zuiger BDP bereikt. Met demotor op de werkbank is het het eenvoudigste om aan het vliegwiel te draaien en de 4e zuiger op BDP te controleren.

Het grote distributietandwiel wat op de nokkenas moet vastgezet woden heeft vier gaten die zo geboord zijn, dat de lijn door elk gaten paar 'versprongen' ten opzichte van een kettingtand uitkomen. Daarmee is het mogelijk uit te proberen in welke stand de gaten in het tandwiel het zuiverste uitkomen ten opzichte van de boutgaten in de kop van de nokkenas. Wanneer je niet zo goed uitkomt met het ene of het andere gatenpaar, keer dan het nokkena tanwiel om, dan heb j enóg twee kansen.

Maar eerst, moet je de nokkenas 'op tijd' zetten. Omdat de nokkenas de helft van het toerental van de krukas maakt, heb je twee kansen om de nokken 'op tijd te zetten. Maar, je iet díe hebben, waarbij de 1e cylinder de werkslag heeft en de viede cylinder net uitgeademd heeft en begint met inademen. Dat kan je zien aan de 'tuimelaars' die de kleppen bedienen. De tuimelaar van de uitlaat komt uit de ingedrukte stand terug in d ruststand en de tuimelaar van de inlaatklep begint de klep open te drukken. Dat gebeurt resp bij 18 graden na onderste dode punt en 18 graden voor onderste dode punt. Er is dus een moment (in het onderste dode punt) waarop beide tuimelaars nog net druk uitoefenen op de punt van de klepsteel. Dat kan je meten met een voelermaat, door van te voren de klepspeling voor de 4e cylinder wat te vergroten naar 2 mm. Op de stand van de nokkenas waarop deze kleppen op 'tuimelen' staan kan je de gewenste verdraaiing van de nokkenas precies vinden door de nokkenas in de goede richting te verdraaien en intussen met twee voelermaatjes het moment op te zoeken dat de tuimelaars evenveel speling hebben. Dan staat de nokkeas goed.

Over dit pasen kan je nooit 'te lang' doen, want als je de boel in elkaar hebt zitten en je krijgt het idee dat de motor niet lekker loopt, dan blijft het bij je knagen of je de beste passing wel hebt gevonden. Haal de motor er maar weer uit om het te controleren. Dus, als je de nokkenas vastgeschroefd hebt, eerst een nachtje erover slapen en de volgende dag je werk nog eens streng controleren.

Succes!

ReageerCitaat
Geplaatst : 03-12-2011 1:31 pm
Ton van der Linden
(@tonlinden)
Lid

Goede Avond

de instructie die tijdens de laatste tac meeting gegeven is

ik heb zelf net een revisie van mijn motor gedaan.

ik ga er vanuit dat je je nokkenas en ontsteking nog op het zelfde plaats zitten.

draai je nokkenas zo zodat je kleppen van je laaste cilinder op tuimelen staan

dit zou tot gevolg moeten hebben dat je rotor in de buurt van de verdeler kap onsteking eerste cilinder staat.

dit is het 0 punt van je nokkenas beweeg deze niet meer

zet nu je krukas op het 0 gradenpunt ( eerste cylinder in de hoogste stand)

monteer je ketting

ter controle

draai je krukas 1 volle slag

nu staan de kleppen van cylinder 1 op tuimelen (en de ontsteking op cylinder 4)

en nu staat je nokkenas goed

succes met monteren

m.v.g Ton van der LInden

ReageerCitaat
Geplaatst : 04-12-2011 10:12 pm
Ton van der Linden
(@tonlinden)
Lid

Nog een kleine opmering

Je tandwiel heeft een verschoven vertanding

zodat je het tandwiel op 8 veschillende manieren kunt plaatsen

(en dus altijd goed gemonteerd kan zijn)

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-12-2011 8:08 am
msgordon
(@m-s-gordon)
Lid

bedankt voor de goed info, het is goed gelukt.

mvg marc.

ReageerCitaat
Geplaatst : 10-12-2011 9:27 pm
Share: